Przywódca to osoba, która przewodzi i kieruje działaniami danej grupy. Każda grupa czy zespół posiada swojego przywódcę. Jeżeli nie zostanie on narzucony z góry, wówczas grupa wybierze kogoś z swoich własnych szeregów do pełnienia tej funkcji. Efektywność danej osoby jako przywódcy można przewidzieć na podstawie jej cech psychologicznych i cech charakteru. Istnieje szereg specyficznych charakterystyk, którymi powinien cechować się dobry przywódca.
Przywódca to osoba, która przewodzi i kieruje działaniami danej grupy. Każda grupa czy zespół posiada swojego przywódcę. Jeżeli nie zostanie on narzucony z góry, wówczas grupa wybierze kogoś z swoich własnych szeregów do pełnienia tej funkcji.
Efektywność danej osoby jako przywódcy można przewidzieć na podstawie jej cech psychologicznych i cech charakteru. Istnieje szereg specyficznych charakterystyk, którymi powinien cechować się dobry przywódca.
Wyjątkowo dobrzy przywódcy potrafią przede wszystkim wzbudzać ludźmi odpowiedne emocje, które generują i utrzymują wysoki poziom motywacji, tak by członkowie grupy pragnęli wspólnie dążyć do osiągania celów i odnosić sukcesy. Przywódca musi też wzbudzać zaufanie, podziw i szacunek, by ludzie pozwalali sobą kierować.
Dobry przywódca musi też mieć zdolności prognostyczne – musi potrafić przewidzieć efekty różnego rodzaju decyzji na wielu polach np. na wolnym rynku, czy w zakresie kontaktów między firmą, a klientami. Cechami przywódcy powinny również być odwaga i pewność siebie, tak by nie bał się on podejmowania różnorodnych decyzji, nawet ryzykowanych.
W tym kontekście należy również stwierdzić, iż z drugiej strony, przywódca nie może też być nadmiernym ryzykantem. Musi umieć ryzyko szacować, tak by wiedzieć kiedy podjęcie danej decyzji może się opłacać, a kiedy nie.
Przywódca powinien również posiadać odpowiedni poziom tzw. inteligencji emocjonalnej oraz odpowiednią wiedze z dziedziny komunikacji interpersonalnej i negocjacji. Pozwala to lepiej rozumieć potrzeby swoich podwładnych. Dzięki temu przywódca może efektywniej zarządzać podległymi mu ludźmi i motywować ich do cięższej, wydajniejszej pracy.
W kontekście kontaktów interpersonalnej dobry przywódca musi też być asertywny, tzn. musi potrafić wyrażać własne opinie, myśli, przekonania i pomysły, jednak z poszanowaniem zdań odmiennych, zwłaszcza swoich podwładnych. Taka zdolność pozwala na unikanie i negowanie ewentualnych możliwych konfliktów w grupie oraz na utrzymywanie poprawnych, zdrowych relacji na linii przywódca-podwładni.
Modele przywództwa zakładają, że podstawową metodą wpływu lidera na zespół jest osobisty przykład. To, w jaki sposób jest postrzegany przez podwładnych wpływa na postawy pracownicze, zaangażowanie, lojalność – czyli te czynniki, które odróżniają tradycyjne zarządzanie od leadershipu. Zapraszamy na szkolenie Budowanie autorytetu lidera grupy.
To menedżer kształtuje relacje między pracownikiem a zespołem i organizacją. Jeśli koncentruje się wyłącznie na wyniku relacja jest transakcyjna. Podstawą relacji transformacyjnej jest nadawanie sensu i znaczenia pracy, współodpowiedzialność, rozwijanie ludzi. Dziś mamy czas liderów, a menedżerowie wyniku stają w obliczu przedefiniowania swojej pracy z zespołem.
Skorzystaj z naszej bezpłatnej strefy wiedzy wikiGamma+ . Znajdziesz tam:
800 pigułek wiedzy
40 filmów edukacyjnych
~14h nagrań raportów w wersji audiobook i wiele więcej
Project management (czyli zarządzanie projektami) to szereg czynności mających na celu zrealizowanie wszystkich związanych z danym projektem założeń. Zajmują się nim osoby wchodzące w skład specjalnych zespołów projektowych, a ich praca stanowi podstawę działalności wielu przedsiębiorstw.
AGILE to coraz popularniejsze w każdej większej (i mniejszej) firmie pojęcie związane z realizacją projektów biznesowych. Z pewnością każda osoba zatrudniona w takim miejscu choć raz się z nim spotkała.
Nawet zespół złożony z doskonale wykształconych i kompetentnych pracowników nie będzie w stanie sprawnie realizować swoich zadań, jeśli zabraknie w nim odpowiedniego kierownictwa. Zawsze niezbędna jest osoba nadzorująca wszystkie czynności wykonywane przez pracowników.
Aby proces produkcyjny w zakładzie przemysłowym mógł przebiegać sprawnie, potrzebna jest przynajmniej jedna kompetentna osoba kontrolująca prawidłowe wykonywanie wszystkich prac. Zadanie to spoczywa na barkach mistrza zakładu produkcyjnego.
Profesjonalny zakład przemysłowy przypomina żywy organizm. Cały proces produkcji składa się z wielu etapów, które z kolei powiązane są z konkretnymi częściami zakładu oraz maszynami. Jeśli na którymkolwiek z tym etapów pojawią się opóźnienia lub błędy, zawsze ucierpi na tym cały proces.
Zapraszamy do naszej
gamma Wiki +
Znajdziesz tam:
800 pigułek wiedzy
40 filmów edukacyjnych
~14h nagrań raportów w wersji audiobook i wiele więcej.