Najlepszym ćwiczeniem jest po prostu... rozmawianie. Kluczem do tego, aby taka wymiana okazała się skuteczna, jest spełnienie kilku warunków. Wydają się proste, jednak przy bliższym przeanalizowaniu i praktykowaniu okazuje się, że jednak potrafią nastręczyć problemów.
Warunki udanej komunikacji
Aby wiadomość została właściwie przekazana i zinterpretowana potrzebne są:
- zainteresowanie tym, co ma dopowiedzenia rozmówca (czynność ta nosi nazwę "aktywnego słuchania"),
- mówienie w zrozumiałym dla niego języku (np. dorosły mówiący do pięcioletniego dziecka, jak do dorosłego nie mówi "dorośle", a stara się używać takich słów, które dziecko zna i samo wykorzystuje),
- bycie otwartym na informacje, które zostają przekazane, nawet jeżeli nie są tymi, jakich oczekiwano (chodzi tutaj o otwartość na poglądy drugiego człowieka, mogące się drastycznie różnić od naszych).
Jakie je je praktykować?
Nieustannie ćwicząc, o każdej porze dnia, czasem nawet w nocy, jeżeli tryb naszego życia zakłada taką możliwość. Szczególnie ważne są ćwiczenia na komunikację interpersonalną w środowisku pracy. Nowi pracownicy nie znają firmowego żargonu, stąd też oczekiwanie, że po kilku minutach spędzonych w towarzystwie zaprawionych pracowników posługujących się własnym językiem, będą oni wiedzieli, co mają robić, może się spotkać z przykrym rozczarowaniem.
Podobnie rzecz ma się w związku z zadaniami oraz komunikacją między działami w firmie. Każdabranża posiada własne pojęcia, których inne nie muszą znać (warto się w nich orientować, jednak nie powinno się zakładać, że ktoś z zewnątrz wie, co oznacza pojęcie "komunikacja interpersonalna", jeżeli pracuje w cukierni i skupia się na przyrządzaniu smacznych wypieków).
Pracodawcy powinni zadbać o to, aby uświadamia o tym pracowników, oferując im szansę udziału w szkoleniach i kursach, a także imprezach integracyjnych, które zacieśniają więzy i ułatwiają komunikację między pracownikami. Prowadzi to zdecydowanie do mniejszej ilości konfliktów oraz skutecznego nawiązywania bliższych relacji międzyludzkich.