Czy ryba (firma) psuje się od głowy i jak radzić sobie z problemami? Diagram Ishikawy w szkoleniach dla firm
Ryba psuje się od głowy, to powiedzenie zna każdy. Zła organizacja pracy prowadzi więc do upadku. To na szczycie wszystko powinno być właściwie poukładane, aby przedsiębiorstwo mogło działać prawidłowo, dlatego niezbędne są szkolenia dla firm, zarówno właścicieli przedsiębiorstw, jak i kadry zarządzającej. Teoria przyczynowo-skutkowa Ishikawy jest tym, co koniecznie trzeba poznać na początku swojej przygody z biznesem. Dzięki temu będzie można zapobiec "rybiemu swądowi"...
Czym jest diagram Ishikawy i w jakim celu się go stosuje?
Diagram Ishikawy został wynaleziony przez Kaoro Ishikawę i stanowi diagram przyczynowo-skutkowy zjawisk, które powodują powstanie określonych problemów. Na samym początku odnoszony był jedynie do procesów produkcji, jednak z czasem zaczął ewoluować i być odnoszony również do działań marketingowych, a także sektora usług. Stanowi schemat wyglądający jak rybia ość, a właściwie cały rybi szkielet, gdzie głowa stanowi problem, a do niego prowadzą różne przyczyny w postaci ości osadzonych na kręgosłupie. Nazywany jest również odwróconą jodełką.
3 modele diagramu Ishikawy
Stworzenie diagramu przyczynowo-skutkowego poleca się w każdym przedsiębiorstwie, gdzie występuje problem rzutujący na jego sprawną działalność, wpływający na obniżenie zysków w stosunku do poprzedniego kwartału, czy też wystąpienie strat w związku z błędami produkcyjnymi bądź, w przypadku przedsiębiorstw działających w branży e-commerce, obniżeniem pozycji w wynikach wyszukiwania. Aby rozwiązać jakikolwiek problem trzeba zwołać spotkanie osób, które mogą być odpowiedzialne za jego wystąpienie, a także są w stanie podać możliwe przyczyny jego wystąpienia. Burza mózgów jest jednym z etapów, który prowadzi do wypisania na diagramie wszystkich przyczyn, które prowadzą do wystąpienia problemów. Aby było łatwiej stosuje się 3 modele diagramu Ishikawy. Pierwszy z nich jest inspirowany działaniem Toyoty. Nosi nazwę 5M+3M.
ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:
Wybierz nasze szkolenia.
Dowiesz się m.in. jak budować zespół, jak wzmocnić motywację w sobie i organizacji, jak utrzymać najlepszych pracowników w firmie, jak skutecznie zarządzać projektami wg PMI.
Te liczby i litery odnoszą się do ośmiu słów w języku angielskim: man, machine, method, material, measurement, mother nature, management, maintanance. Człowiek jest kategorią na diagramie, która odnosi się zarówno do działań podejmowanych rutynowo, jak i tzw. przemęczenia pracownika. Maszyna to punkt na osi, który tyczy się wszelkich awarii. Metoda, z kolei dotyczy wszystkich sytuacji, kiedy proces produkcji został w jakiś sposób zakłócony, np. niewłaściwą kolejnością.
Materiał - dotyczy błędów w doborze materiału. W diagramie mogą wystąpić również błędy pomiarowe, niewłaściwe środowisko pracy, np. zbyt duża wilgotność, niewłaściwe zarządzanie, a także wszelkie zaniedbania. W podejściu marketingowym w diagramie przyczynowo-skutkowym znajduje się również 8 kategorii, a wśród nich: produkt, cena, promocja, miejsce, proces sprzedaży, ludzie, interakcja z klientem, a także wyniki w porównaniu z konkurencją. Wszelkie problemy ocenia się w oparciu o te kategorie, choć może być tak, że przyczyny wystąpienia jakiegoś problemu znajdą się tylko w kilku z nich. Niezależnie od rodzaju prowadzonej działalności wybiera się 5 najbardziej prawdopodobnych przyczyn i szuka rozwiązania problemu, aby wdrożyć go jak najszybciej i móc w dalszym ciągu rozwijać działalność.
Na przykładzie e-commerce problemem może być ilość opuszczonych koszyków w sklepie internetowym, który bezpośrednio wpływa na gorsze pozycjonowanie, a także niższą sprzedaż. Eliminacja tego problemu może odbywać się na różnych płaszczyznach, począwszy od lepszych kampanii i skierowanych do odbiorcy potencjalnie zainteresowanego ofertą, przez tworzenie list remarketingowych, aż do racjonalizowania cen, w oparciu o tendencje rynkowe. Trzeci model diagramu Ishikawy dotyczy sektora usług, gdzie kategorie, które należy wziąć pod uwagę, to: środowisko, dostawcy, proces obsługi, a także umiejętności personelu.
Jak zapobiegać problemom?
Problemy występujące w przedsiębiorstwie są nieodzowne. Właściwie trudno być naiwnym i liczyć na to, że na pewnym etapie działalności gospodarczej w jakimś obszarze nie wystąpią. Dlatego warto znać mechanizmy wychodzenia z nich, a jednym z nich jest właśnie znajomość diagramu przyczynowo-skutkowego, wykorzystanie burzy mózgów i odpowiedniego wnioskowania. Wszystkiego można nauczyć się w ramach szkolenia dla firm, gdzie omawiany jest diagram przyczynowo-skutkowy na wielu przykładach, a także dopasowywany do profilu działalności firm uczestniczących w szkoleniu. Dzięki wykorzystaniu diagramu Ishikawy będzie można znaleźć nie jedną, a kilka możliwych przyczyn wystąpienia problemu i wyeliminować je krok po kroku.