Czy ryba (firma) psuje się od głowy? Diagram Ishikawy w szkoleniach dla firm

Ryba psuje się od głowy, to powiedzenie zna każdy. Zła organizacja pracy prowadzi więc do upadku. To na szczycie wszystko powinno być właściwie poukładane, aby przedsiębiorstwo mogło działać prawidłowo, dlatego niezbędne są szkolenia dla firm, zarówno właścicieli przedsiębiorstw, jak i kadry zarządzającej.

8 kwietnia 2019
zdjęcie - Czy ryba (firma) psuje się od głowy? Diagram Ishikawy w szkoleniach dla firm

 Czy ryba (firma) psuje się od głowy i jak radzić sobie z problemami? Diagram Ishikawy w szkoleniach dla firm

Ryba psuje się od głowy, to powiedzenie zna każdy. Zła organizacja pracy prowadzi więc do upadku. To na szczycie wszystko powinno być właściwie poukładane, aby przedsiębiorstwo mogło działać prawidłowo, dlatego niezbędne są szkolenia dla firm, zarówno właścicieli przedsiębiorstw, jak i kadry zarządzającej. Teoria przyczynowo-skutkowa Ishikawy jest tym, co koniecznie trzeba poznać na początku swojej przygody z biznesem. Dzięki temu będzie można zapobiec "rybiemu swądowi"...

Czym jest diagram Ishikawy i w jakim celu się go stosuje?

Diagram Ishikawy został wynaleziony przez Kaoro Ishikawę i stanowi diagram przyczynowo-skutkowy zjawisk, które powodują powstanie określonych problemów. Na samym początku odnoszony był jedynie do procesów produkcji, jednak z czasem zaczął ewoluować i być odnoszony również do działań marketingowych, a także sektora usług. Stanowi schemat wyglądający jak rybia ość, a właściwie cały rybi szkielet, gdzie głowa stanowi problem, a do niego prowadzą różne przyczyny w postaci ości osadzonych na kręgosłupie. Nazywany jest również odwróconą jodełką.

3 modele diagramu Ishikawy

Stworzenie diagramu przyczynowo-skutkowego poleca się w każdym przedsiębiorstwie, gdzie występuje problem rzutujący na jego sprawną działalność, wpływający na obniżenie zysków w stosunku do poprzedniego kwartału, czy też wystąpienie strat w związku z błędami produkcyjnymi bądź, w przypadku przedsiębiorstw działających w branży e-commerce, obniżeniem pozycji w wynikach wyszukiwania. Aby rozwiązać jakikolwiek problem trzeba zwołać spotkanie osób, które mogą być odpowiedzialne za jego wystąpienie, a także są w stanie podać możliwe przyczyny jego wystąpienia. Burza mózgów jest jednym z etapów, który prowadzi do wypisania na diagramie wszystkich przyczyn, które prowadzą do wystąpienia problemów. Aby było łatwiej stosuje się 3 modele diagramu Ishikawy. Pierwszy z nich jest inspirowany działaniem Toyoty. Nosi nazwę 5M+3M.

ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:

Wybierz nasze szkolenia.

Dowiesz się m.in. jak budować zespół, jak wzmocnić motywację w sobie i organizacji, jak utrzymać najlepszych pracowników w firmie, jak skutecznie zarządzać projektami wg PMI.

Te liczby i litery odnoszą się do ośmiu słów w języku angielskim: man, machine, method, material, measurement, mother nature, management, maintanance. Człowiek jest kategorią na diagramie, która odnosi się zarówno do działań podejmowanych rutynowo, jak i tzw. przemęczenia pracownika. Maszyna to punkt na osi, który tyczy się wszelkich awarii. Metoda, z kolei dotyczy wszystkich sytuacji, kiedy proces produkcji został w jakiś sposób zakłócony, np. niewłaściwą kolejnością.

Materiał - dotyczy błędów w doborze materiału. W diagramie mogą wystąpić również błędy pomiarowe, niewłaściwe środowisko pracy, np. zbyt duża wilgotność, niewłaściwe zarządzanie, a także wszelkie zaniedbania. W podejściu marketingowym w diagramie przyczynowo-skutkowym znajduje się również 8 kategorii, a wśród nich: produkt, cena, promocja, miejsce, proces sprzedaży, ludzie, interakcja z klientem, a także wyniki w porównaniu z konkurencją. Wszelkie problemy ocenia się w oparciu o te kategorie, choć może być tak, że przyczyny wystąpienia jakiegoś problemu znajdą się tylko w kilku z nich. Niezależnie od rodzaju prowadzonej działalności wybiera się 5 najbardziej prawdopodobnych przyczyn i szuka rozwiązania problemu, aby wdrożyć go jak najszybciej i móc w dalszym ciągu rozwijać działalność.

Na przykładzie e-commerce problemem może być ilość opuszczonych koszyków w sklepie internetowym, który bezpośrednio wpływa na gorsze pozycjonowanie, a także niższą sprzedaż. Eliminacja tego problemu może odbywać się na różnych płaszczyznach, począwszy od lepszych kampanii i skierowanych do odbiorcy potencjalnie zainteresowanego ofertą, przez tworzenie list remarketingowych, aż do racjonalizowania cen, w oparciu o tendencje rynkowe. Trzeci model diagramu Ishikawy dotyczy sektora usług, gdzie kategorie, które należy wziąć pod uwagę, to: środowisko, dostawcy, proces obsługi, a także umiejętności personelu.

Jak zapobiegać problemom?

Problemy występujące w przedsiębiorstwie są nieodzowne. Właściwie trudno być naiwnym i liczyć na to, że na pewnym etapie działalności gospodarczej w jakimś obszarze nie wystąpią. Dlatego warto znać mechanizmy wychodzenia z nich, a jednym z nich jest właśnie znajomość diagramu przyczynowo-skutkowego, wykorzystanie burzy mózgów i odpowiedniego wnioskowania. Wszystkiego można nauczyć się w ramach szkolenia dla firm, gdzie omawiany jest diagram przyczynowo-skutkowy na wielu przykładach, a także dopasowywany do profilu działalności firm uczestniczących w szkoleniu. Dzięki wykorzystaniu diagramu Ishikawy będzie można znaleźć nie jedną, a kilka możliwych przyczyn wystąpienia problemu i wyeliminować je krok po kroku.

ZOBACZ NAJCIEKAWSZE ARTYKUŁY

z tej strefy wiedzy

10 maja 2017
Budowanie kultury współodpowiedzialności Kultura polskich firm przypomina kulturę folwarku W ostatnich latach obserwujemy renesans zainteresowania kwestiami kulturowymi. Dzięki intensywnym kontaktom zagranicznym polscy studenci, naukowcy, robotnicy budowlani, informatycy, kierowcy autobusów, dentyści itd. na własnej skórze przekonują się czym jest odrębność kulturowa. Z badań przeprowadzonych przez prof. Janusza Hryniewicza i wielu innych opracowań, wyłania się specyficzny rys stosunków panujących w polskich firmach,...
29 czerwca 2017
Alternatywa dla ocen okresowych - Performance Management PO CO NAM PERFORMANCE MANAGEMENT? Przez niemal trzy dekady specjaliści od zarządzania zasobami ludzkimi przekonywali nas, że "systemy ocen pracowniczych są jednym z podstawowych wymogów profesjonalnego zarządzania zasobami ludzkimi". Z drugiej jednak strony niemal nieustannie spotykaliśmy się z problemami z wdrożeniem tego typu rozwiązań. Dość powiedzieć, że 2/3 wdrożeń SOP upada w trakcie...
12 kwietnia 2018
Koncepcja poziomów wartości Gravesa Czym jest koncepcja poziomów wartości Gravesa? Koncepcja poziomów wartości Gravesa, wcześniej znana jako koncepcja Spiral Dynamics Becka i Cowana, odpowiada na bardzo istotne pytania związane z życiem i motywami działania człowieka: dlaczego niektórzy z nas aby osiągnąć zamierzony cel kierują się walką, a dla innych najważniejsze jest przestrzeganie zasad i porządek? Dlaczego dla niektórych najistotniejszą rzeczą...
9 lipca 2018
Test Badania Kompetencji Harrisona Wstęp Dlaczego niektórzy ludzie nie potrafią się „dopasować”, nie wykorzystują swojego pełnego potencjału lub nie są tak skuteczni, jak napisali w swoim CV?Dlaczego duża część zarządzania/przywództwa czy innych umiejętności społecznych nie zostaje przyswojona, dlaczego zostaje w szkolnej sali, zamiast przenieść się do miejsca pracy?Dlaczego tylu ludzi, posiadających ponadprzeciętne techniczne umiejętności pracy, ma problem z kontaktami międzyludzkimi?Odpowiedź...
10 lipca 2018
Dlaczego warto wprowadzić wellbeing w organizacji? Od czego zacząć? Autor: Agata Pelc, ekspert z zakresu wellbeing'u Wstęp Szanowni Państwo!Czym jest wellbeing i jak wykorzystać go do zarządzania organizacją? Jak właściwie dbać o dobrostan pracownika tak, aby połączyć zaspokojenie jego potrzeb i potrzeb organizacji? Jak dzięki well-beingowi stać się organizacją tętniącą dobrą i pozytywną energią, która zamienia tę energię na wartość...

ZOBACZ OSTATNIE ARTYKUŁY

z tej strefy wiedzy

27 kwietnia 2022
Znajomość własnej kultury i kultur, z którymi podejmowana jest komunikacja na jakimkolwiek poziomie owocuje wytworzeniem się świadomości kulturowej, czyli umiejętności rozpoznania i zrozumienia wpływu kultury na ludzkie zachowania i idee oraz wpływu własnej kultury na postrzeganie świata, proces oceniania i podejmowania decyzji. Aby dojść do etapu efektywnej komunikacji międzykulturowej niezbędna jest inwestycja czasu, energii i starań w wykluczenie uprzedzeń i...
28 lutego 2022
Zmienność i niepewność wpisała się w zawodowe i prywatne doświadczenia ludzi na całym świecie na tyle mocno, że mówienie o rzeczywistości VUCA wydaje się dziś truizmem. Wielu z nas wciąż nie wróciło do biur, ale okazało się, że w dalszym ciągu można nawiązywać kontakty, efektywnie współpracować i wprowadzać innowacje. Wiemy już, że przyszłość nie przyniesie stabilizacji. Turbulencje, jakie zafundowała nam...
24 maja 2021
Ocena potencjału pracowników jest jednym z ciekawszych przedsięwzięć z jakimi może mierzyć się dział HR niemal każdej organizacji. Wskaźniki z zakresu zarządzania Kapitałem Ludzkim pozwalają odpowiedzieć na pytanie: ile jest wart nasz zespół pracowników? jaką wartość tworzą oni dla organizacji? Ocena potencjału jest próbą odpowiedzi na pytanie: ile może być wart nasz zespół, jeśli odpowiednio wykorzystamy jego potencjał?
26 kwietnia 2021
Ocena potencjału zawodowego pracowników w zakresie kompetencji to jedno z podstawowych a zarazem najtrudniejszych wyzwań przed jakimi stają specjaliści HR. Źle przeprowadzona ocena nie tylko jest bezużyteczna, lecz także prowadzi do licznych nieporozumień a nawet konfliktów. Dlatego też nieustannie szukamy narzędzi, które ułatwią nam realizację takiego zadania. Jednym z nich są coraz bardziej popularne testy kompetencji.
25 marca 2021
TRANSFORMACJA CYFROWA = TWORZENIE FIRMY INNOWACYJNEJTo nie jest więcej przemysłu w przemyśle, To jest więcej kreatywnego myślenia
Gamma - newsletter

Newsletter

Bądź na bieżąco z nowymi treściami wikiGammy. Zapisz się do naszego newslettera.

Zapraszamy do naszej

strefy wiedzy

WikiGamma
WikiGamma

Autorskie raporty, wartościowy know-how, pigułki wiedzy.

Gamma Q&A
Gamma Q&A

Odpowiedzi na często pojawiające się pytania z obszaru HR.

Artykuły eksperckie
Artykuły eksperckie

Artykuły związane ze szkoleniami eksperckimi.

Wideo
Wideo

WikiGamma w formacie video.

Recenzje książek
Recenzje, Stanowiska pracy

Recenzje książek, lista najpopularniejszych zawodów.

Artykuły
Artykuły, Artykuły cd., Prawo

Standardowe informacje z obszaru szkoleń.

ZOBACZ NAJBLIŻSZE SZKOLENIA

powiązane z tematem artykułu

Daj nam poznać

TWOJE POTRZEBY

Zadzwoń do nas:

tel.: 505 273 550,



E-mail:
biuro@projektgamma.pl

ul. Farysa 64
01-971 Warszawa

Znajdź nas na mapie

Zobacz mapę



lub użyj formularza

Kontakt
biuro@projektgamma.pl
tel.: 505 273 550


ul. Farysa 64
01-971 Warszawa
NIP: 113-26-90-108


Strona należy do grupy Gamma realizującej szkolenia eksperckie, sprzedażowe, managerskie, farmaceutyczne oraz team building dla firm. Firma szkoleniowa 2021 roku.
© Konsorcjum Szkoleniowo-Doradcze Gamma spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa
Wszelkie prawa zastrzeżone. Szkolenia dla firm i administracji.