Jak często zdarzyło nam się, że powiedzieliśmy do współpracownika "zamknij okno proszę" a on odczytał to od razu jako przytyk do siebie? Albo że powiedzieliśmy na głos, że "chyba coś zimno" i ktoś nagle rzucał się włączać kaloryfery, choć przecież o to nie prosiliśmy?
Z czego wynikają takie oraz inne nieścisłości w komunikacji?
ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:
Poznaj nasze szkolenia interpersonalne. Dowiedz się jak zwiększyć swoją efektywność osobistą, jak być wielozadaniowym, jak komunikować się z innymi w firmie, jak zarządzać sobą efektywnie.
Zapraszamy.
Różne typy słuchaczy, mówców...
Otóż warto zauważyć, że każdy z nas nieco inaczej komunikuje swoje myśli, inaczej formułuje polecenia, w inny sposób rozumie to, co zostało powiedziane przez drugą osobą.
To tak samo ja różne rozumienie jednego gestu w różnych kulturach. Zazwyczaj nawet nie zdajemy sobie z tego, ponieważ tu nie ma tak wyraźnych różnic jak pomiędzy różnymi kulturami, jednak niestety problemy w komunikacji interpersonalnej powstają...
Problemy z komunikacją
No właśnie.. problemy. Niestety należy stanowczo podkreślić, że nieefektywna komunikacja interpersonalna rodzi wiele problemów, z których czasem niektóre eskalują do naprawdę poważnych zagrożeń dla firmy.
O ile bowiem są to zwykłe lekkie niedopowiedzenia, to jeszcze sobie z nimi poradzimy, choć także trzeba na nie bardzo uważać. Lecz czasami może dojść do niezrozumienia w kluczowych sprawach, złego podziału zadań, niezrozumienia potrzeb drugiej osoby, sfrustrowania, przemęczenia. To wszystko bardzo negatywnie odbija się na pracy w firmie.
Szkolenie z efektywnej komunikacji interpersonalnej - świetne rozwiązanie
Co jednak możemy zrobić? Przecież samemu trudno nam jest rozpoznać, jakim jesteśmy typem słuchacza itd. Dlatego też warto zainwestować w szkolenia z komunikacji, szczególnie zaś konieczne są one dla grup zajmujących się projektami, zespołów.
Co ważne - szkolenia, a nie jedno pojedyncze szkolenie. Jeden kurs zazwyczaj bowiem sprowadza się tylko do omówienia jednego aspektu komunikacji.
Warto zaś, aby członkowie zespołu nie tylko dowiedzieli się wzajemnie, jakimi typami słuchaczy i rozmówców są i w związku z tym, jak powinni kierować do siebie komunikaty tak, aby były one zrozumiałe, lecz również powinni poznać swoje typy osobowości, talenty, predyspozycje...