Ewolucyjna teoria przywództwa - style kierowania ludźmi
Miarą sukcesu menedżera jest to, w jakim stopniu podwładni nie tylko spełniają jego wymagania i oczekiwania, ale również w jaki sposób go odbierają.
Przekłada się to na wytworzenie tak zwanego autorytetu osobistego, który cechuje ludzi charyzmatycznych, o wysokich kompetencjach, którzy przedstawiają swoją postawą konkretne walory osobiste.
Dobry menadżer posługuje się różnymi stylami kierowania ludźmi i potrafi zmieniać swoje zachowanie w zależności od kompetencji i umiejętności pracowników.
Jedną z najważniejszych teorii w zakresie psychologii menedżerskiej jest ewolucyjna teoria przywództwa, która określa cztery główne style kierowania ludźmi. Podstawą do wyboru odpowiedniej z nich jest tak zwana dojrzałość pracowników, na którą składa się ich potrzeba ponoszenia odpowiedzialności oraz poziom umiejętności.
Styl autokratyczny
Styl autokratyczny odnosi się do pracowników o niskich kompetencjach, którzy dopiero rozpoczynają pracę, uczą się procedur i zasad, nie posiadają wystarczającego doświadczenia. Menedżer stosuje dyrektywy w celu wyegzekwowania konkretnego zachowania pracowników.
Styl integrujący
Styl zarządzania ludźmi, który dotyczy grup pracowników o umiarkowanym stopniu dojrzałości. Cechuje się stałym wzrostem zaufania do przełożonego, który nie musi wydawać każdego polecenia oddzielnie. Obowiązki są znane pracownikom.
Styl partycypacyjny
Dotyczy grup podwładnych, którzy coraz chętniej przejmują odpowiedzialność za rozdzielanie zadań oraz wykonywanie obowiązków. Są to pracownicy, którzy w danym przedsiębiorstwie pracują kilka miesięcy lub lat oraz wykazują duże zaufanie do przełożonego.
Styl delegujący
Styl zarządzania charakterystyczny dla najbardziej dojrzałych zespołów pracowniczych. Rolą menedżera jest przede wszystkim delegowanie zadań i uprawnień, przy sporadycznej kontroli pracowników. Cechuje zespoły, które posiadają bardzo wysokie umiejętności.
Jeśli chodzi o szkolenia menedżerskie Katowice oferują praktyczne warsztaty, na których uczestnicy mają okazję zapoznać się z wszystkimi czterema stylami kierowania ludźmi.
Dzięki formie ćwiczeniowej zdobywają oni umiejętności, które następnie z łatwością mogą przełożyć do życia w organizacji. To doskonały sposób na podniesienie swoich kompetencji z zakresu zarządzania, które niezbędne są do właściwego sprawowania władzy w przedsiębiorstwie.