Gdy jedną z głównych wartości firmy są ludzie
Niezależnie od czasów, z którymi przyszło nam się zmierzyć, nadal jedną z najważniejszych inwestycji w budżecie nowoczesnych, zorientowanych na sukces organizacji powinni być pracownicy. Szkolenia techniczne oraz tzw. szkolenia „miękkie” stały się już normą. W budżecie szkoleniowym ważne miejsce zajmują wydatki na szkolenia menedżerskie, szkolenia z technik sprzedaży czy z komunikacji.
Dotychczas jednak szkolenia, warsztaty oraz inne działania rozwojowe o tematyce niebiznesowej nie pojawiały się często w planach rozwojowych. Okazuje się jednak, że tego typu działania przynoszą nadzwyczaj dobre efekty. Coaching ogólnorozwojowy, podczas którego pracownik analizuje nie tylko zawodowe aspekty swojego funkcjonowania, przekłada się na wzrost motywacji i efektywności tego pracownika.
Uczestnictwo w szkoleniu z zarządzania stresem, pozwala natomiast wyeliminować lub zminimalizować skutki wypalenia zawodowego, czy pracy w stresujących warunkach. Okazuje się zatem, że ten dla wielu osób ulotny obszar, jakim jest rozwój osobisty, psychologiczny często ma dużo większe przełożenie na wzrost efektywności pracownika niż typowy rozwój kompetencji.
Z działań rozwojowych o tematyce niebiznesowej warto korzystać wtedy, gdy czynnik psychologiczny zaczyna mieć większy wpływ na efektywność pracownika niż kompetencje. Podczas wprowadzania zmian w organizacji kluczowi pracownicy odpowiedzialni za jej powodzenie często pracują pod wpływem dużego stresu.
Sytuacja ta może się negatywnie odbić na ich efektywności i motywacji, jednak spadku efektywności w tym wypadku nie należy upatrywać w braku umiejętności i wszelkie szkolenia kompetencyjne mogą nie przynieść zamierzonego efektu. W tej sytuacji dobry rezultat mogą dać takie działania rozwojowe, jak coaching ogólnorozwojowy, coaching grupowy „antystres” lub warsztaty z technik relaksacyjnych i zarządzania stresem.
Trudny, z punktu widzenia zarówno pracownika, jak i organizacji, jest także moment powrotu do pracy po dłuższej nieobecności. Tyczy się to przede wszystkim matek wracających do pracy po urlopie macierzyńskim lub wychowawczym. Powszechne, w tej sytuacji jest zjawisko rozdarcia pomiędzy obowiązkami matki i pracownika. Kobiety skarżą się na trudności w koncentracji, nadmierne zmęczenie, rozkojarzenie.
Będąc w pracy myślą często o dziecku i wywołują u siebie poczucie winy, że spędzają z nim za mało czasu, z kolei gdy poddadzą się potrzebie „bycia matką” i pozwolą sobie w godzinach pracy na przykład na dłuższe rozmowy z opiekunką, mają wyrzuty sumienia spowodowane niewykonywaniem należycie obowiązków służbowych. Aby zminimalizować stres u matek pracujących, a także w celu zapewnienia wysokiej wydajności ich pracy firmy decydują się na sfinansowanie ich udziału w warsztatach dla kobiet powracających do aktywności zawodowej.
ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:
Zadbaj o profesjonalną obsługę klienta, rozwój menadżerów i działu handlowego. Zobacz:
Póki co nie ma na rynku usług szkoleniowych wielu wartościowych ofert tego typu warsztatów, które z jednej strony poruszałyby aspekt psychologiczny tego zjawiska, a z drugiej pozostawały spójne z podejściem biznesowym.
Jednak jedna z warszawskich firm szkoleniowych wprowadziła ostatnio na rynek ciekawy warsztat „W poszukiwaniu kobiecej mocy”. Głównym założeniem tego warsztatu jest uświadomienie kobietom, że możliwe jest zachowanie balansu pomiędzy trzema sferami ich życia: macierzyństwem, karierą zawodową i rozwojem osobistym oraz ich sferą cielesną i seksualnością. Uczestnictwo w tych warsztatach pozwala kobietom zbudować na nowo poczucie własnej wartości i odkryć swoją wewnętrzną siłę – mocne strony na których mogą budować sukces.
Dzięki temu jako matki dostrzegają, że w relacji z dzieckiem liczy się jakość a nie ilość, jako kobiety czerpią radość i satysfakcję ze swojego ciała i seksualności, a jako pracownice potrafią efektywnie wykonywać swoje obowiązki zawodowe nierzadko zadziwiając swoich współpracowników i przełożonych świetną organizacją i tempem pracy.
W programie warsztatów nie zabrakło więc zagadnień dotyczących wychowania malucha i sposobów na kreatywne spędzanie z nim czasu, trików stylistycznych i technik wizażu, które umożliwią mamie wykonać ekspresowo biznesowy makijaż z dzieckiem uwieszonym na nodze, czy zagadnień dotyczących efektywnej komunikacji, autoprezentacji i organizacji czasu pracy.
W formule otwartej warsztat odbywa się w trzy kolejne soboty, jednak możliwe jest też zorganizowanie takiego warsztatu w formule zamkniętej – dla konkretnej firmy w terminie, który klientowi najbardziej odpowiada. Z punktu widzenia organizacji taka elastyczność firmy szkoleniowej jest ważna, gdyż działania rozwojowe o tematyce niebiznesowej często nie mogą odbywać się w godzinach pracy.
Analizując rynek usług szkoleniowych miejmy nadzieję, że z czasem oferta działań rozwojowych o tematyce niebiznesowej będzie się poszerzać, gdyż jest to potrzebny i wartościowy obszar ściśle wiążący się ze strategicznym zarządzaniem zasobami ludzkimi. A te firmy, które jeszcze nie miały okazji włączyć w swoje plany szkoleniowe działań o tematyce niebiznesowej, gorąco zachęcam do wypróbowania ich, pozytywne efekty będzie można zaobserwować bardzo szybko.