We współpracy z innymi ważne jest posiadanie dużych umiejętności interpersonalnych. Nie da się bowiem ukryć, że komunikowanie się z innymi warunkuje sukces we współpracy zawodowej lub jego brak. Komunikacja interpersonalna posiada wiele istotnych aspektów, które trzeba mieć na uwadze, kiedy chcemy komunikować się z innymi.
Komunikowanie się słowne polega przede wszystkim na przekazywaniu informacji odbiorcy przez nadawcę, ale również na wyrażaniu informacji zwrotnej w odpowiedzi na komunikat.
Niestety, choć wydaje się to być dość proste i oczywiste, to wiele osób ma ogromny problem z wyrażaniem swoich myśli, uczuć czy reakcji w odpowiedzi na coś. Na szczęście pomocne mogą okazać się różnego rodzaju kursy i szkolenia z zakresu komunikacji interpersonalnej, podczas których omawiane są wszystkie najistotniejsze zagadnienia.
Do tych zagadnień może należeć np. przekazywanie informacji odbiorcom, jak i informacja zwrotna. Wszystkie rodzaje informacji, jakie przekazujemy odbiorcom, lub zwracamy, powinny być konstruktywnie zbudowane, aby rzeczywiście przekazywać wszelkie najistotniejsze i najbardziej niezbędne informacje, które zaś będą w pełni zrozumiałe przez osobę, która wiadomość ma odebrać. Bez tego jest praktycznie niemożliwe, aby sprawnie i efektywnie porozumiewać się z innymi.
Specjaliści uważają, że bez względu na sposób naszego komunikowania się z innymi, ważne jest by stosować się do kilku najbardziej podstawowych i ważnych zasad. Po pierwsze, należy zwracać się bezpośrednio do odbiorcy wiadomości, nie uprzedmiotawiając go i jasno wysyłając komunikat. W przypadku konstruktywnej krytyki, do jakiej często zaliczana jest informacja zwrotna, nie powinna się tego robić w obecności innych osób.
Wszelkie tego rodzaju rozmowy powinny odbywać się wyłącznie na osobności. Oceniać powinno się również wyłącznie zachowanie danej osoby, nie zaś człowieka. Warto również zwrócić uwagę na efekty, jakie przyniosło dane zachowanie drugiej osoby. Dzięki temu informacja zwrotna będzie konstruktywna, nie zaś przykra dla osoby mającej odebrać tę wiadomość.