W każdej firmie istnieją plotki - to forma działania, dzięki której funkcjonuje społeczeństwo. Jedne powie drugiemu, tamten przekaże dalej, w efekcie powstaje historia, która niewiele ma wspólnego z prawdą. Wielu pracodawców i kierowników nie zwraca na to większej uwagi albo ignoruje cała sytuację, zakładając, że sama się rozwiąże albo pojawi się nowy, gorący temat. Coraz częściej jednak plotki są formą szykanowania połączoną z innymi formami znęcania się nad współpracownikami bądź podwładnymi. Obok wyśmiewania, podważania kompetencji, zlecenia prac, które mają poniżyć ofiarę oraz różnego rodzaju werbalnych ataków: gróźb, oszczerstw czy prowokacji.
ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:
Szkolenie antymobbingowe dla pracowników - które zachowania są już mobbingiem a które nie są, mimo że pozornie mogą tak wyglądać? Celem szkolenia z antymobbingu jest przeciwdziałanie zachowaniom mobbingowym i dyskryminacji w miejscu pracy. Aby ten cel osiągnąć szkolenie oddziałuje na uczestników na dwóch płaszczyznach: poszerza wiedzę pracowników na temat mobbingu oraz zwiększa ich wrażliwość na zachowania mobbigowe w pracy.
Zapoznaj się również ze szkoleniami: komunikacja interpersonalna szkolenie, szkolenia administracja.
Co się dzieje z ofiarą mobbingu?Celem agresora jest zniszczenie jej - nie tylko pozycji w miejscu pracy, ale też poczucia własnej wartości i wiary w siebie. Nie dotyczy to jedynie słabych psychicznie pracowników, lecz również i tych, które są pewne siebie i silne. Jednak długotrwałe i uciążliwe wystawienie na działanie ataków mobbera w połączeniu z ogólnym lekceważeniem bądź ignorowaniem ze strony innych sprawia, że osoba ta traci grunt pod nogami, wpada w depresję, zaczyna miewać fizyczne objawy typu: bóle głowy czy bezsenność. Nie potrafi się ona skoncentrować na zadaniu, spada jakość wykonywanych przez nią obowiązków. Rychłe zapobieganie takiej sytuacji jest jednym podstawowych warunków, dzięki któremu jest szansa na pomoc.
Jakie obowiązki spoczywają na kierowniku?Odpowiedzialność za całą sytuację ponosi osoba na wyższym szczeblu w drabinie organizacji. Tylko dzięki niej możliwe jest zapobieganie mobbingowi. Jednak sytuacja nie jest tak prosta, jak się wydaje. Często trzeba do niej podejść z należytą ostrożnością i rozwagą, ponieważ agresor nie ma wyrzutów sumienia wobec tego, co robi, a ofiara boi się otwartej z nim konfrontacji. Im dłużej taka sytuacja ma miejsce, tym przeciwdziałanie jej staje się trudniejsze albo nawet niemożliwe. Potrzebne jest właściwe podejście, zapoznanie się z sytuacją, poznanie opinii innych pracowników, znalezienie jednoznacznych dowodów na to, że takie praktyki mają rzeczywiście miejsce.