Jak być dobrym sprzedawcą? Standardy obsługi klienta
Z pozoru mogłoby się wydawać, że zawód sprzedawcy nie jest jakoś szczególnie trudny i wymagający, ale rzeczywistość okazuje się zupełnie inna.

Jak być dobrym sprzedawcą? Standardy obsługi klienta
Otóż wcale nie tak łatwo być dobrym sprzedawcą, który osiąga sukces, a jednocześnie jest lubiany przez klientów. Często bowiem zdarza się nam narzekać na ekspedientki w sklepie, handlarzy na rynku, sprzedawców w sklepach z RTV i AGD. Jak zatem być być dobrym sprzedawcą?
Przede wszystkim należy mieć pojęcie o tym, co się sprzedaje. Jeśli pracujemy w sklepie odzieżowym to warto wiedzieć, jak łączyć ze sobą ubrania, jaki kolor pasuje do ciemnych włosów, jaki do bladej cery itd. Klienci pytają często również o materiały, z których wykonano dane ubrania.
Musimy także nauczyć się różnych nazw, gdyż niedopuszczalne jest, że nie będziemy wiedzieli, jak wygląda bluzka oversize itp. Najgorzej jednak jest wtedy, gdy sprzedajemy np. komputery i kompletnie się na nich nie znamy. Klient zadaje różne pytania, a my wiemy o wiele mniej niż oni i zaczynamy się gubić. Warto mieć świadomość tego, że kupujący szybko zauważy, iż nie wiemy zbyt wiele. Przez to staniemy się niewiarygodni, a szanse na sprzedaż znacznie zmaleją.
Poza tym bardzo istotne jest nasze zachowanie. Przede wszystkim należy pamiętać o tym, że nie wolno klienta zadręczać swoją nachalnością. Jeśli ten mówi, że tylko się rozgląda, nie ma sensu wciskanie mu jakichś produktów. Lepiej poczekać, aż sam zapyta nas o radę.
Z kolei, jeśli klienta pyta o białą bluzkę, to na początku powinniśmy przynieść jej ze trzy sztuki, a nie dziesięć. Nie ma sensu także namawianie kogoś na siłę na kupno dodatkowej rzeczy albo takiej, która ewidentnie mu nie odpowiada. Nawet jeśli pod naszym naciskiem ją kupi, za chwilę przyjdzie ją zwrócić i możliwe, że do naszego sklepu więcej nie wróci.
Wyczekiwanie pod przymierzalnią również nie jest zbyt grzeczne. Oprócz tego należy pamiętać o uśmiechu i życzliwości. Nie możemy zachowywać się tak, jakbyśmy pracowali za karę i od niechcenia rozmawiać z klientem. Poza tym musimy być kulturalni i zachować zimną krew nawet wówczas, gdy ktoś nas zdenerwuje. Poza tym musimy być odważni. Jeśli będziemy tylko siedzieć za ladą, to z pewnością nie sprzedamy zbyt wiele.
Oczywiście na początku ciężko jest zastosować się do tych wszystkich rad, ale z czasem z pewnością zacznie przychodzić nam to coraz łatwiej. Odpowiednie zachowanie wobec klienta to już duża część sukcesu.
Wybierz firmę szkoleniową roku.
Obsługa klienta – nowoczesny i tradycyjny klient
Nowoczesny Klient kieruje się potrzebą oszczędności czasu i informacji. Stawia wiarygodność i profesjonalizm nad relację i atmosferę rozmowy.- 800 pigułek wiedzy
- 40 filmów edukacyjnych
- ~14h nagrań raportów w wersji audiobook i wiele więcej