Pozytywnie zbudowana, mocna relacja pomiędzy sprzedawcą i klientem, z pewnością odwdzięczy się obustronnymi korzyściami. To dlatego tak ważna jest nie tyle sama sprzedaż, co budowanie trwałej więzi i stopniowe zdobywanie zaufania klientów. Dzięki temu klient nie tylko jest skłonny dokonać u nas większych zakupów, ale również polecić nas znajomym (a to najlepsza reklama) i wrócić przy następnej okazji. Często taka relacja warta jest dużo więcej, niż zaoszczędzone przez klienta kilka złotych, które miałby podczas zakupów u konkurencji.
Oto 3 porady, które pozwolą na zbudowanie trwałej więzi z klientem!
1. Kontakt bezpośredni, elektroniczny i internetowy. Bez względu na to, w jaki sposób kontaktuje się z nami klient, zawsze musimy być uprzejmi i profesjonalni. Ważna jest także szybkość reakcji, co ma szczególne znaczenie w przypadku korzystania z poczty elektronicznych czy komunikatorów. Musimy także pamiętać, by sprawnie rozwiązywanie problemów klientów stanowiło nasz priorytet: aby zyskiwać nowych, wiernych konsumentów, musimy najpierw radzić sobie z tymi, którzy już u nas są.
2. Zaangażowanie. Nie ma żadnego innego czynnika, który w tak szybkim tempie budowałby relacje między firmą i konsumentem. Powinniśmy więc sprawić, by klient czuł się wyjątkowo, dopytywać o jego zdanie a po zakończonej transakcji stale utrzymywać kontakt. Pozwala to na prowadzenie otwartej relacji, która trwa także po zakończeniu procesu sprzedażowego, dodatkowo pozwala zbierać wartościowe opinie o firmie, obsłudze klienta czy samym produkcie.
3. Profesjonalizm. To coś, co doceni każdy: przełożony, biznesowy partner i klient. Do profesjonalizmu w obsłudze klienta możemy zaliczyć terminowość czy słowność. Klient w końcu tego od nas oczekuje! Profesjonalizm wypływa więc na jakość i trwałość stosunków oraz wzmacnia szansę na to, że zadowolona osoba poleci nas swoim przyjaciołom i rodzinie.
Z pewnością sposobów na utrzymywanie pozytywnych relacji z klientem jest znacznie więcej - wszystko bowiem zależy od rodzaju przedsiębiorstwa i prowadzonej przez nich polityki wobec konsumentów.