Delegowanie wszelkiego rodzaju zadań, uprawnień czy obowiązków pracownika wynikających z charakteru pracy na danym stanowisku to absolutnie jedna z podstawowych czynności jakie należą do przedstawicieli niemal każdej z organizacji. Osoba dokonująca takich czynności zazwyczaj określana jest mianem menadżera ( niezależnie od charakteru organizacji, dla której pracuje). Dobry i inteligentny menadżer wie kiedy i komu ma powierzyć odpowiednie zadanie. Ma to szczególne znaczenie w sytuacjach takich jak:
- menadżer ma tyle pracy, że nie jest w stanie wszystkiego wykonać samodzielnie, tak aby każde zadanie wykonane zostało na maksymalnym poziomie efektywności
- menadżer nie może poświęcić odpowiedniej ilości czasu ( z różnych przyczyn) na realizację pewnych określonych zadań
- menadżer, który chce rozwijać możliwości i kompetencje swoich podwładnych daje im możliwość wykazania swoich umiejętności, poprzez przydzielanie odpowiednio trudnych zadań.
Nie da się ukryć, że w niemal każdym przypadku kluczem do sukcesu w wykonywaniu powierzonych przez menadżera pracownikowi zadań jest obustronne zaufanie, które nie zawsze jest równoznaczne z brakiem kontroli pracownika. Wszystko jednak odbywa się w akceptowalnych, pełnych szacunku i zrozumienia warunkach. Chociaż w pewnych stopniu menadżer ma nadzór nad poczynaniami pracownika, to jednak ma on możliwość samodzielnego podejmowania decyzji, niekiedy bez konsultacji z podwładnym. Możliwość podejmowania własnych decyzji niesie również ze sobą konieczność poniesienia konsekwencji, na wypadek gdyby dana decyzja nie była trafna ( w wielu organizacjach taką konsekwencją jest np. obniżenie wartości premii).
Istnieje jeszcze zjawisko przez specjalistów określane pozornym delegowaniem zadań. W takim przypadku menadżer zleca wykonanie zadania pracownikowi oczekując jednak, że wykona je dokładnie zgodnie z jego założeniami. W takim przypadku pracownik nie ma szans na samodzielne podejmowanie decyzji, gdyż wykonuje tylko to, czego oczekuje od niego przełożony.