Jak niedopuszczać do mobbingu w pracy?

W pracy z ludźmi zdarzają się czasami sytuacje, w których nie do końca wiadomo jak się odnaleźć lub zachować. Zwłaszcza przy obecnej tendencji do skracania dystansu i odchodzenia od formalnej struktury. Niestety zwłaszcza młode osoby wchodzące na rynek pracy i obecni dwudziestokilkulatkowie mają problem z odróżnieniem tego, co wypada w stosunku do przełożonych czy współpracowników, a jakie zachowania należy zostawić na spotkania w gronie znajomych.

8 czerwca 2018
zdjęcie - Jak niedopuszczać do mobbingu w pracy?

 

W pracy z ludźmi zdarzają się czasami sytuacje, w których nie do końca wiadomo jak się odnaleźć lub zachować. Zwłaszcza przy obecnej tendencji do skracania dystansu i odchodzenia od formalnej struktury. Niestety zwłaszcza młode osoby wchodzące na rynek pracy i obecni dwudziestokilkulatkowie mają problem z odróżnieniem tego, co wypada w stosunku do przełożonych czy współpracowników, a jakie zachowania należy zostawić na spotkania w gronie znajomych.

Dodając do tego ich często roszczeniową postawę, oraz wykształcenie (kilkukrotny wzrost odsetka osób z wykształceniem wyższym w stosunku do pokolenia ich rodziców) można spodziewać się niemałych kłopotów.

ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:

Lekceważenie, ośmieszanie czy złośliwości pomiędzy pracownikami mogą świadczyć o problemie mobbingu w miejscu pracy. Przeciwdziałaj zachowaniom mobbingowym w urzędzie i firmie. Przywróć właściwe zachowania i zdrowe relacje pomiędzy pracownikami – zapoznaj się z programem szkolenia antymobbingowego dla pracowników. Zobacz również szkolenia otwarte, szkolenia sprzedażowe.

Badania prowadzone przez organizacje społeczne i instytucje państwowe wskazały, że jedną z przyczyn mobbingu jest dysproporcja w zakresie wykształcenia.

Najczęściej spotykane są dwa scenariusze:

  • Pracownik z wyższym wykształceniem jest mobbingowany przez przełożonego „bez tytułów” (podniesienie poczucia swojej wartości, pokazanie nowemu pracownikowi „gdzie jego miejsce” w obawie przed „wygryzieniem”)
  • Pracownik z wyższym wykształceniem pastwi się nad współpracownikami z wykształceniem niższym (wywyższanie się, deprecjonowanie umiejętności i kwalifikacji pozostałych).


Niezależnie od mechanizmu powstawania, z mobbingiem należy walczyć bezwzględnie i natychmiastowo. Więc jak nie dopuszczać do mobbingu w pracy? Jednym z rozwiązań są szkolenia z kompetencji miękkich – komunikacji, asertywności, przydatne mogą też okazać się te z biznesowego savoir vivre.

Szczególnie młodzi ludzie, którzy na rynek pracy trafiają bezpośrednio po studiach (nawet po odbyciu praktyk studenckich) mają problem, jak odnaleźć się w nowej rzeczywistości. Po mocno zhierarchizowanej szkole średniej czy studiach, kiedy zderzą się z np. ze szwedzkim modelem biznesowym nie do końca są w stanie zrozumieć, że pomimo mówienia sobie po imieniu, pogaduchach przy porannej kawie, czy polityce otwartych drzwi, należy jednak zachować profesjonalny dystans i wzajemny szacunek.

Od tego bardzo blisko do przeniesienia zachowań typowo towarzyskich – nie lubię kogoś, to go izoluję, obgaduję, daję mu do wykonania zadania bezsensowne, poniżej jego możliwości, zarzucam mailami i telefonami także w czasie wolnym. A tych kilka zachowań, jeśli trwają przez dłuższy czas wyczerpuje już definicję mobbingu.

Dlatego też pomóż młodym pracownikom odnaleźć się w firmowej rzeczywistości i prowadź ich, tak by pojęli zasady wzajemnych oddziaływań.

ZOBACZ OSTATNIE ARTYKUŁY

z tej strefy wiedzy

21 kwietnia 2020
Project management (czyli zarządzanie projektami) to szereg czynności mających na celu zrealizowanie wszystkich związanych z danym projektem założeń. Zajmują się nim osoby wchodzące w skład specjalnych zespołów projektowych, a ich praca stanowi podstawę działalności wielu przedsiębiorstw.
21 kwietnia 2020
AGILE to coraz popularniejsze w każdej większej (i mniejszej) firmie pojęcie związane z realizacją projektów biznesowych. Z pewnością każda osoba zatrudniona w takim miejscu choć raz się z nim spotkała.
20 kwietnia 2020
Nawet zespół złożony z doskonale wykształconych i kompetentnych pracowników nie będzie w stanie sprawnie realizować swoich zadań, jeśli zabraknie w nim odpowiedniego kierownictwa. Zawsze niezbędna jest osoba nadzorująca wszystkie czynności wykonywane przez pracowników.
20 kwietnia 2020
Aby proces produkcyjny w zakładzie przemysłowym mógł przebiegać sprawnie, potrzebna jest przynajmniej jedna kompetentna osoba kontrolująca prawidłowe wykonywanie wszystkich prac. Zadanie to spoczywa na barkach mistrza zakładu produkcyjnego.
20 kwietnia 2020
Profesjonalny zakład przemysłowy przypomina żywy organizm. Cały proces produkcji składa się z wielu etapów, które z kolei powiązane są z konkretnymi częściami zakładu oraz maszynami. Jeśli na którymkolwiek z tym etapów pojawią się opóźnienia lub błędy, zawsze ucierpi na tym cały proces.
Gamma - newsletter

Newsletter

Bądź na bieżąco z nowymi treściami wikiGammy. Zapisz się do naszego newslettera.

Zapraszamy do naszej

strefy wiedzy

WikiGamma
WikiGamma

Autorskie raporty, wartościowy know-how, pigułki wiedzy.

Gamma Q&A
Gamma Q&A

Odpowiedzi na często pojawiające się pytania z obszaru HR.

Artykuły eksperckie
Artykuły eksperckie

Artykuły związane ze szkoleniami eksperckimi.

Wideo
Wideo

WikiGamma w formacie video.

Recenzje książek
Recenzje, Stanowiska pracy

Recenzje książek, lista najpopularniejszych zawodów.

Artykuły
Artykuły, Artykuły cd., Prawo

Standardowe informacje z obszaru szkoleń.

ZOBACZ NAJBLIŻSZE SZKOLENIA

powiązane z tematem artykułu

Daj nam poznać

TWOJE POTRZEBY

Zadzwoń do nas:

tel.: 505 273 550,



E-mail:
biuro@projektgamma.pl

ul. Farysa 64
01-971 Warszawa

Znajdź nas na mapie

Zobacz mapę



lub użyj formularza

Kontakt
biuro@projektgamma.pl
tel.: 505 273 550


ul. Farysa 64
01-971 Warszawa
NIP: 113-26-90-108


Strona należy do grupy Gamma realizującej szkolenia eksperckie, sprzedażowe, managerskie, farmaceutyczne oraz team building dla firm. Firma szkoleniowa 2021 roku.
© Konsorcjum Szkoleniowo-Doradcze Gamma spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa
Wszelkie prawa zastrzeżone. Szkolenia dla firm i administracji.