Na przestrzeni lat opracowano wiele metod, które wspomagają biznes – od podpowiedzi w sprawie planowania produktu po systemy organizacji magazynów. W trakcie badań na każdym z etapów okazało się jednak, że tym najtrudniejszym momentem w całej sprzedaży jest jej sfinalizowanie.
Techniki zamknięcia sprzedaży pomagają przedsiębiorcom zyskać nowe zlecenia i utwierdzać klientów w przekonaniu, że dokonują właściwego wyboru.
Jaką technikę zamknięcia sprzedaży najlepiej wybrać?
Taką, która będzie skuteczna w danym wypadku. Nie chodzi o to, aby nauczyć się jednej i stosować ją na wszystkich klientach, nie zależnie od tego, czy ma szanse powodzenia, czy nie. Powinniśmy wyuczyć się kilku i praktykować je, zauważają drobne różnice w zachowaniu klientów. Tylko w ten sposób odgadniemy, kiedy nadchodzi moment, aby przystąpić do najważniejszej fazy.
Ile istnieje takich technik?
Nieskończenie wiele, ale kilka z nich stało się bardzo popularnych w świecie sprzedawców. Niektóre z nich opierają się na tym, żeby zagwarantować konsumentów możliwość reklamacji bądź zwrotu towaru. Nawet jeżeli jest to ich prawo, warto o tym wspominać, ponieważ może to zdecydować o podjęciu przez nich ryzyka i zakupie towaru.
Inną metodą jest zaoferowanie próbki – na przykład możliwości przetestowania sprzętu czy użytkowania towaru w mniejszej ilości, zanim podejmie się odpowiednią decyzję. Miesięczne okresy próbne są tutaj doskonałym przykładem.
Inne strategie zakładają, że proces finalizacji do metoda małych kroczków, czyli przez całą rozmowę z klientem zadajemy takie pytania, które skłaniają go drobnych akceptacji, a na zakończenie podsumowujemy wszystko i zawieramy to w jednej umowie (już wcześniej się one tam znajdowały, ale odpowiednio je dozowaliśmy, aby nadmiernie nie obciążać potencjalnego klienta).
Podobną metodą jest metoda odpowiedzi twierdzących, w której zadajemy takie pytania, na które klient odpowiada „tak”. Albo takie, które opierają się na dobrej opinii innych, albo przestrodze, co stanie się, jeżeli klient nie skorzysta z naszej oferty. Warto zastanowić się, która najlepiej pasuje w danej chwili.