Jak stać się człowiekiem asertywnym?
Trudnej sztuki stawiania granic nie można nauczyć się w ciągu kilku dni. Na zbudowanie asertywnej postawy potrzeba czasu. Istnieje kilka sposobów, dzięki którym można zmienić dotychczasowe myślenie.
Aby odpowiedzieć na zadane na wstępie pytanie na początek należy wyjaśnić co oznacza asertywność definicja. Asertywność jest określana jako umiejętność wyrażania własnego zdania, postaw, uczuć w sposób otwarty, w granicach nie naruszających praw, ani psychicznego terytorium innych osób. Inaczej mówiąc jest zdolność do zachowania się równocześnie z szacunkiem dla siebie i dla innych ludzi. Asertywność jest umiejętnością nabytą, co oznacza, iż nikt nie rodzi się asertywny, lecz w wyniku relacji z innymi lepiej lub gorzej rozwija tę umiejętność. Ludzie znacznie różnią się pod względem zdolności do bycia asertywnymi.
Osoby, które potrafią być asertywne są bardziej zadowolone z siebie oraz z relacji z innymi ludźmi a także cieszą się lepszym zdrowiem psychicznym. Potrafią zadbać o to co dla nich jest istotne, nie zniechęcając tym samym do siebie innych. Bycie asertywnym to również umiejętność przyjmowania i wyrażania krytyki oraz pochwał i innych opinii. Zachowanie asertywne cechuje ludzi, którzy posiadają adekwatny do rzeczywistości obraz własnej osoby i w związku z tym stawiają sobie realne cele. Nie podejmują się zbyt trudnych zadań a tym samym narażają się na frustrację oraz krytykę otoczenia.
Osoba asertywna czuje się zazwyczaj bardzo swobodnie. Bez nadmiernego lęku buduje trwałe relacje oraz potrafi współpracować. Ma także świadomość własnych mocnych i słabszych stron. Własną asertywność można rozwijać korzystając różnego rodzaju szkoleń. Szkolenia dla firm mające na celu rozwój tej umiejętności, określane są jako trening asertywności. Trening ten polega na budowaniu postawy asertywnej i uczeniu się związanych z nią zachowań. Nauka zachowań obejmuje przede wszystkim: umiejętność odmawiania, wyrażania oczekiwań i próśb, przyjmowania i wyrażania krytyki oraz wyrażania uczuć pozytywnych i negatywny a także prezentowania siebie w pozytywny sposób.
Uczestnicy szkolenia uczą się wyrażać własne zdanie w sytuacjach, w których czują obawę, których zazwyczaj unikają albo reagują nerwowo. Ponadto po szkoleniu uczestnicy potrafią egzekwować polecenia, potrzeby i oczekiwania w stosunku do współpracowników a także podwładnych, przełożonych i kontrahentów. Zdobywają także wiedzę jak wpływać na zmianę zachowania innych przy użyciu zasad i technik konstruktywnej krytyki. Ponadto potrafią właściwie reagować w sytuacjach zaskakujących oraz konfliktowych zyskując szacunek i wzajemne zrozumienie. Są świadomi jak wyznaczać granice w sytuacji gdy ktoś prosi o pomoc, podczas gdy jej udzielenie niekorzystnie wpływa na poczucie komfortu.
To dzięki asertywnym pracownikom firma ma szansę realizować skutecznie swoje cele w atmosferze współpracy, partnerstwa oraz szacunku. Wzmacnianie asertywności zalecane jest szczególnie pracownikom, którzy współpracują z innymi oraz zarządzają zespołem a także mają kontakt z klientami oraz kontrahentami.
Asertywny pracownik to taki, który odpowiednio wyraża swoje zdanie i rekomenduje rozwiązania problemów. Ponadto potrafi właściwie rozwiązać konflikty oraz podjąć trudne rozmowy i nie ucieka od problemów. Skutecznie egzekwuje wykonywanie poleceń a także warunków umowy. Dodatkowo potrafi bronić interesów firmy i nie poddaje się próbom wywierania wpływu przez innych współpracowników. Właściwie komunikuje potrzeby swoje a także zespołu oraz całej organizacji.
Asertywny pracownik jest bardziej efektywny a zarazem pewniejszy siebie. Bycie asertywnym to gwarancja szacunku do samego siebie i innych. Asertywność to wynik naszego myślenia oraz sposobu życia. Dlatego też warto ją rozwijać każdego dnia a tym samym uczestniczyć w szkoleniach z tego zakresu Postawa asertywna ułatwia właściwe zachowanie w każdej trudnej sytuacji. Ponadto zapewni ona spokój ducha, który podczas działań wbrew własnej woli byłby niemożliwy do osiągnięcia.