Każdy menadżer zarządzający firmą stanie w pewnym momencie przed koniecznością decyzji dotyczącej awansowania swoich pracowników. Optymalna sytuacja ma miejsce wtedy, kiedy z zespołu zadaniowego, który sam się wykreuje, a lider wyłania się sam i ma poparcie grupy. W praktyce, rzadko zdarza się, by w firmie taka sytuacja miała miejsce.
Zespoły przeważnie tworzone są przez osoby trzecie, które wyznaczają kto ma się w nim znaleźć, a kierownik grupy także jest narzucony z góry. Takie podejście sprawia, że grupa potrzebuje nieco czasu, by się zgrać, wzajemnie ustalić podział zadań między siebie (umówmy się, nawet jeśli zostały już z góry przydzielone praktyka pokazuje, że zachodzą w tym zakresie pewne korekty).
Lider może mieć też pewne problemy z tym, by w takiej grupie mieć poważanie i wyrobić sobie autorytet. Dlatego też w zależności o tego do jakiej grupy nowy menadżer zostanie przydzielony powinien on posiadać określone cechy i kompetencje.
Jakie są typy liderów? W literaturze możemy wyczytać, że szef może być między innymi demokratyczny, autorytarny, afiliacyjny, charyzmatyczny, procesowy czy nakazowy. Jak rozpoznać jakim typem będzie osoba, której chcemy powierzyć dowodzenie zespołem?
ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:
Jakie są najskuteczniejsze techniki motywacyjne? Jak zostać mentorem dla mniej doświadczonych współpracowników? Jak stres wpływa na podejmowanie decyzji? Jak obudzić zespół sprzedażowy? Zobacz co proponujemy:
Zapraszamy.Na pierwszy rzut oka nie jesteśmy w stanie tego ocenić. Są jednak na rynku dostępne testy osobowościowe, które oprócz cech charakteru badają także kompetencje miękkie i zdolności przywódcze. Z analizy wyników tych testów można się z dużą dozą prawdopodobieństwa dowiedzieć jaki styl liderowania będzie dana osoba reprezentować.
By móc odpowiednio takie testy przeprowadzić a następnie wyciągnąć właściwe wnioski z wyników należy ukończyć specjalny kurs, po którym zostaje się certyfikowanym doradcą.
Jeżeli firma ma w planach wykorzystywać testy przy dobieraniu członków poszczególnych zespołów, tak by ich kompetencje się uzupełniały, lub planuje ocenić, czy zweryfikować style przywódcze większej ilości menadżerów warto na szkolenie wysłać np. pracownika kadr, tak, by będąc certyfikowanym konsultantem danych testów mógł rzetelnie ocenić wyniki.
Dodatkowo, pomimo początkowych wysokich kosztów szkolenia, dość szybko da się odczuć oszczędności – konsultanci zewnętrzni cenią się wysoko.