Jakie są typy liderów?

Każdy menadżer zarządzający firmą stanie w pewnym momencie przed koniecznością decyzji dotyczącej awansowania swoich pracowników. Optymalna sytuacja ma miejsce wtedy, kiedy z zespołu zadaniowego, który sam się wykreuje, a lider wyłania się sam i ma poparcie grupy. W praktyce, rzadko zdarza się, by w firmie taka sytuacja miała miejsce. Zespoły przeważnie tworzone są przez osoby trzecie, które wyznaczają kto ma się w nim znaleźć, a kierownik grupy także jest narzucony z góry. 

     
    Każdy menadżer zarządzający firmą stanie w pewnym momencie przed koniecznością decyzji dotyczącej awansowania swoich pracowników. Optymalna sytuacja ma miejsce wtedy, kiedy z zespołu zadaniowego, który sam się wykreuje, a lider wyłania się sam i ma poparcie grupy. W praktyce, rzadko zdarza się, by w firmie taka sytuacja miała miejsce.

    Zespoły przeważnie tworzone są przez osoby trzecie, które wyznaczają kto ma się w nim znaleźć, a kierownik grupy także jest narzucony z góry. Takie podejście sprawia, że grupa potrzebuje nieco czasu, by się zgrać, wzajemnie ustalić podział zadań między siebie (umówmy się, nawet jeśli zostały już z góry przydzielone praktyka pokazuje, że zachodzą w tym zakresie pewne korekty).

     
    Lider może mieć też pewne problemy z tym, by w takiej grupie mieć poważanie i wyrobić sobie autorytet. Dlatego też w zależności o tego do jakiej grupy nowy menadżer zostanie przydzielony powinien on posiadać określone cechy i kompetencje.

    Jakie są typy liderów? W literaturze możemy wyczytać, że szef może być między innymi demokratyczny, autorytarny, afiliacyjny, charyzmatyczny, procesowy czy nakazowy. Jak rozpoznać jakim typem będzie osoba, której chcemy powierzyć dowodzenie zespołem?

    ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:

    Jakie są najskuteczniejsze techniki motywacyjne? Jak zostać mentorem dla mniej doświadczonych współpracowników? Jak stres wpływa na podejmowanie decyzji? Jak obudzić zespół sprzedażowy? Zobacz co proponujemy: Zapraszamy.

    Na pierwszy rzut oka nie jesteśmy w stanie tego ocenić. Są jednak na rynku dostępne testy osobowościowe, które oprócz cech charakteru badają także kompetencje miękkie i zdolności przywódcze. Z analizy wyników tych testów można się z dużą dozą prawdopodobieństwa dowiedzieć jaki styl liderowania będzie dana osoba reprezentować.

    By móc odpowiednio takie testy przeprowadzić a następnie wyciągnąć właściwe wnioski z wyników należy ukończyć specjalny kurs, po którym zostaje się certyfikowanym doradcą.

     
    Jeżeli firma ma w planach wykorzystywać testy przy dobieraniu członków poszczególnych zespołów, tak by ich kompetencje się uzupełniały, lub planuje ocenić, czy zweryfikować style przywódcze większej ilości menadżerów warto na szkolenie wysłać np. pracownika kadr, tak, by będąc certyfikowanym konsultantem danych testów mógł rzetelnie ocenić wyniki.

    Dodatkowo, pomimo początkowych wysokich kosztów szkolenia, dość szybko da się odczuć oszczędności – konsultanci zewnętrzni cenią się wysoko.

     
    Każdy człowiek jest inny, ma inne cechy charakteru oraz inną osobowość, na którą oprócz osobistych predyspozycji wpływa także sposób wychowania. Jedni okazują się urodzonymi przywódcami, inni zaś choćby nie wiem jak chcieli nie są w stanie nie tylko porwać za sobą tłumów, lecz choćby namówić kolegi na wypad na miasto.

    Jeden będzie potrafił przekonać obce sobie osoby, by wskoczyły za nim w ogień, inny nawet gdyby latami pracował z daną grupą ludzi nie da rady przekonać ich do pożyczenia choćby 10 zł.

    Także te osoby, które zostały awansowane na stanowisko szefa zespołu, pomimo posiadania cech potrzebnych liderowi, mogą takim zespołem zarządzać na wiele różnych sposobów. Tutaj dużo zależy od poprzednich doświadczeń, a także od tego jakie cechy osobowości towarzyszom cechom liderskim. Jakie są typy liderów?

     
    Typy te można podzielić na takie, które dobrze sprawdzą się z dobrze działającym, zgranym zespołem (np. demokratyczny, afiliacyjny), doskonale radzące sobie z zespołem trudnym, niezdyscyplinowanym (autorytarny, nakazowy) oraz taki, który będzie prowadził i zespół rozwijał (procesowy, afiliacyjny). Nie ulega wątpliwości, że źle dobrany typ lidera do zespołu, do tego w jakim aktualnie jest on stadium, może skutkować brakiem dobrej współpracy. Jak zatem rozpoznać, czy dany lider się sprawdzi?

    W tym celu można wynająć firmę, która przeprowadzi audyt i określi jakiego typu przywództwa grupa aktualnie potrzebuje, można też zainwestować w firmę poprzez rozwój jej właściciela czy osoby zarządzającej – wiedza, którą zdobędzie on na szkoleniu poruszającym kwestie zarządzania grupą i zespołami w organizacji będzie mogła zostać wykorzystana nie tylko w tym jednym konkretnym przypadku, ale także za każdym razem, kiedy zajdzie taka potrzeba.

    Porównując ceny za usługi firmy konsultingowej oraz koszty szkolenia, wydaje się, że wybór tej drugiej opcji będzie lepszy jeśli wziąć pod uwagę stosunek jakości do ceny. Oprócz tego, wiedza, którą pozyska pracodawca pozostanie z nim w danej firmie.

    ZOBACZ OSTATNIE ARTYKUŁY

    z tej strefy wiedzy

    Project management (czyli zarządzanie projektami) to szereg czynności mających na celu zrealizowanie wszystkich związanych z danym projektem założeń. Zajmują się nim osoby wchodzące w skład specjalnych zespołów projektowych, a ich praca stanowi podstawę działalności wielu przedsiębiorstw.
    AGILE to coraz popularniejsze w każdej większej (i mniejszej) firmie pojęcie związane z realizacją projektów biznesowych. Z pewnością każda osoba zatrudniona w takim miejscu choć raz się z nim spotkała.
    Nawet zespół złożony z doskonale wykształconych i kompetentnych pracowników nie będzie w stanie sprawnie realizować swoich zadań, jeśli zabraknie w nim odpowiedniego kierownictwa. Zawsze niezbędna jest osoba nadzorująca wszystkie czynności wykonywane przez pracowników.
    Aby proces produkcyjny w zakładzie przemysłowym mógł przebiegać sprawnie, potrzebna jest przynajmniej jedna kompetentna osoba kontrolująca prawidłowe wykonywanie wszystkich prac. Zadanie to spoczywa na barkach mistrza zakładu produkcyjnego.
    Menedżer to niezwykle ważne stanowisko w każdej firmie. Osoba je pełniąca jest w pełni odpowiedzialna za realizację działań podległych mu osób oraz działu.

    strefy wiedzy

    WikiGamma

    WikiGamma

    Autorskie raporty, wartościowy know-how, pigułki wiedzy.

    Gamma Q&A

    Gamma Q&A

    Odpowiedzi na często pojawiające się pytania z obszaru HR.

    Artykuły eksperckie

    Artykuły eksperckie

    Artykuły związane ze szkoleniami eksperckimi.

    Video

    Video

    WikiGamma w formacie video.

    Recenzje książek

    Recenzje, Stanowiska pracy

    Recenzje książek, lista najpopularniejszych zawodów.

    Artykuły

    Artykuły, Artykuły cd., Prawo

    Standardowe informacje z obszaru szkoleń.

    Daj nam poznać TWOJE POTRZEBY

    Telefon
    Zadzwoń do nas:

    tel.:505 273 550,

    Miejsce

    ul. Farysa 64
    01-971 Warszawa

    Mapa
    Znajdź nas na mapie

    Zobacz mapę

    lub użyj formularza
    Voucher rozwojowy 2025