Język korzyści w sprzedaży, w kontaktach z klientem
Szkolenia sprzedażowe często kładą nacisk na stosowanie języka korzyści.
Warto zastanowić się czym w ogóle jest korzyść? Podstawowym błędem popełnianym przez sprzedawców jest po prostu wymienienie cech danego produktu lub usługi. Pozornie może się wydawać, że takie podejście ma sens, jednak nie daje ono odpowiedzi na podstawowe pytanie stawiane przez klienta, czyli co zyskam, jeśli zainwestuję w produkt lub usługę? Aby wiedzieć, co jest korzyścią z punktu wiedzenia danego klienta, najpierw należy zrozumieć jego potrzeby. To właśnie zrozumienie potrzeb jest kluczem do stosowania języka korzyści.
Stosowanie języka korzyści nie jest wcale takie łatwe i w praktyce wielu sprzedawców popełnia w tym zakresie dosyć duże błędy. Jedną z częstych pomyłek jest przedstawianie korzyści z punktu widzenia sprzedawcy, a nie klienta. Sprzedawca nie poświęca czasu na zapoznanie się z potrzebami klienta, sam dokonuje oceny, co jego zdaniem jest najważniejszą korzyścią płynącą ze skorzystania z danego produktu lub usługi.
Kolejnym ważnym błędem jest stosowanie języka, który jest niezrozumiały dla klienta. Poważnym problemem jest na przykład stosowanie specjalistycznych terminów. Oczywiście ma to sens, jeśli klient sam posiada dużą wiedzę w danej dziedzinie, jednak zazwyczaj tak nie jest. Język korzyści powinien być prosty, przystępny i zrozumiały, Jeśli konieczne jest użycie bardziej fachowych terminów, należy je wyjaśnić tak, aby klient mógł zrozumieć przekaż.
Warto zainwestować w szkolenia z obsługi klienta, które pokażą pracownikom, w jaki sposób można zaangażować klienta w rozmowę i uzyskać od niego informacje na temat potrzeb i oczekiwań. Oczywiście nie można przesadzać z językiem korzyści. Jeśli klient zostanie zasypany długa listą korzyści, może nabrać podejrzeń. Warto skupić się na kilku najważniejszych kwestiach, które są najbardziej istotne z punktu wiedzenia danej osoby.
Każdy klient ma jedną lub dwie kwestie, które mają dla niego kluczowe znaczenie i są decydujące w przypadku wyboru produktu lub usługi. Dla jednych będzie to cena, dla innych jakość lub inne parametry produktu oferowanego przez firmę.