Każdy przedsiębiorca zarządzający firmą wie, że zastosowanie odpowiednich technik sprzedażowych skutecznie wpływa na zwiększenie sprzedaży, a co za tym idzie obrotów i zarobków przedsiębiorstwa. Niezależnie od tego czy mamy do czynienia z małym osiedlowym sklepikiem czy tez siecią stacji benzynowych, warto zadbać o odpowiednie przeszkolenie personelu i wypracowanie standardów obsługi klienta i kontaktu z nim.
Niezwykle istotnym mechanizmem sprzyjającym wzrostowi sprzedaży jest wdrożenie i stosowanie przez personel mechanizmu aktywnej sprzedaży. Aktywna sprzedaż to mechanizm polegający na wyjściu do klienta z propozycją i ofertą naszej firmy. Brzmi to być może nieco enigmatycznie, ale w praktyce wdrożyć można ją w bardzo prosty sposób stosując się do kilku zasad.
ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:
Jak prawidłowo i zgodnie z celem poprowadzić prezentację? Jakie są podstawowe techniki sprzedaży? Jak uzyskać najlepszy możliwy wynik negocjacji? Jak obecnie skutecznie sprzedawać przez telefon? Zobacz nasze szkolenia.
Zapoznaj się z nimi.Mechanizm funkcjonowania aktywnej sprzedaży najlepiej omówić na przykładzie. Weźmy pod rozwagę taką sytuację – na stację benzynową w godzinach porannych w drodze do pracy podjeżdża Pan X. Tankuje i idzie do kasy zapłacić. Jest jeszcze nieco zaspany. Płaci za paliwo i wychodzi. Pani przy kasie była miła, więc z pozoru jest dobrym pracownikiem. Stacja zarobiła na sprzedaży paliwa, ale czy nie mogliśmy zrobić więcej ?
Aktywna sprzedaż w tej sytuacji powinna objawić się wyjściem do klienta z propozycją – jest rano, więc kasjerka powinna zapytać czy Pan X nie napije się kawy. Sam nie wpadł na taki pomysł, ale jeśli zapytamy istnieje duże prawdopodobieństwo, że zgodzi się stwierdzając, że to dobry pomysł. Każda taka sprzedana kawa oznacza dodatkowe zyski. Podobny mechanizm może mieć miejsce w każdym sklepie czy też kawiarni. Jeśli klient kupuje kawę, warto zapytać go czy nie ma ochoty na coś słodkiego do niej.
Oprócz stosowania opisanego mechanizmu należy pamiętać o tym, aby propozycja nie była nachalna i napastliwa. Personel powinien wystosować pytanie, złożyć propozycję, ale w przypadku odmowy nie namawiać i nie proponować na siłę kolejnych rzeczy. Takie zachowania może spowodować skutek odwrotny od oczekiwanego.