Ludzie - istotny element marketingu mix 5p
W ekonomii najbardziej znany jest marketing- mix 4P, którego ważnymi elementami są product, cena, dystrybucja i logistyka oraz sprzedaż bezpośrednia. Niemniej praktyka marketingowa wykazała, że nie są to wszystkie faktory, które budują kompleksowe myślenie o produkcie oraz efektywne funkcjonowanie na rynku. W ten sposób powstał marketing mix 5 p.
Co to jest marketing mix?
Pod pojęciem marketingu mix kryje się zestaw czynników marketingowych, określanych od pierwszych liter angielskich słów regułami 4P i 5P. W takim ujęciu marketingu podstawowymi elementami są:
- Product - produkt,
- Price - cena, Place
- Dystrybucja
- Promotion - promocja
Dodatkowym niezwykle ważnym elementem rozszerzający tę koncepcję są people- czyli ludzie, u których to najważniejsze są kwalifikacje zawodowe oraz duże zaangażowanie w wykonywaną pracę. Przesłanie płynące z reguły 4 P jest takie, że dany produkt powinien mieć zawsze cenę na odpowiednim poziomie oraz powinien być sprzedawany w odpowiednim miejscu, a handel nim powinna zawsze poprzedzać odpowiednia i w pełni skuteczna promocja. Na każdym poziomie operowania produktem, niezwykle ważny jest kompetentny oraz doświadczony personel zajmujący się wypuszczaniem poszczególnych towarów na rynek.
Marketing mix 5P - wszystko o ludziach
W związku z potrzebami rynku pojawił się piąty element marketingu-mix tworząc regułę 5P. Do elementów marketingu- mix 4P należy dołączyć piąty składnik taki jak: people - czyli ludzie. Personel obsługujący nabywcę to pracownicy danego przedsiębiorstwa. Są oni niezwykle ważnym elementem wciąż galopującego rozwoju gospodarczego i technologicznego.
Zwłaszcza tam, gdzie biznes opiera się na sprzedaży wiedzy, usługach oraz szeroko pojętym franchisingu człowiek oraz jego odpowiednie kwalifikacje są cenione na wagę złota. We współczesnym czasie tym, co świadczy o potencjale dobrze prosperujących firm jest w szczególności profesjonalizm personelu. Wartościowy pracownik posiadający odpowiednie kompetencje miękkie doskonale wie, co sprzedaje oraz doskonale orientuje się w branżowych trendach. Ponadto dobrze zna konkurencję i jej szeroką ofertę oraz posiada duże doświadczenie w kontaktach z otoczeniem.
ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:
Jak pracować z trudnym klientem? Co to jest Seek&sale training i jak zostać hunterem sprzedaży? Jak skutecznie negocjować. Jak radzić sobie z psychomanipulacją w biznesie? Sprawdź nasze szkolenia sprzedażowe.
Zapraszamy.
Cennym nabytkiem dla każdej renomowanej firmy jest taki pracownik, który potrafi nie tylko mówić, ale również słuchać i występować publicznie. Odpowiednie wyczucie stylu, dbałość o wygląd oraz schludny obiór to niezwykle ważne elementy w tym firmach w których ubiór służbowy określany jest sztywnym dress codem.
Marketing mix 5 p – rola czynnika ludzkiego
Marketing wzbogacony o czynnik ludzki, podkreśla fakt, że każdy nabywca obecnie widzi nie tylko produkt, ale również stojący za nim personel.
Większość konsumentów oprócz dobrej jakości produktów szuka w obsłudze sprzedażowej kultury osobistej, dyskrecji, efektywnego działania, rzetelnej informacji, uprzejmości oraz dużego zaangażowania. W związku z tym rola pracowników w procesie obsługi klienta ma istotne znaczenie w kompleksie poszczególnych działań marketingowych. Obecnie właściciele firm doskonale zdają sobie z tego sprawę i w związku z tym kształcą swą kadrę na kursach specjalistycznych czy różnorodnych szkoleniach wyjazdowych. Ponadto proponują pracownikom dodatkowe, nieodpłatne zajęcia takie jak nauka języków obcych, czy też sponsorują im kierunkowe studia podyplomowe.
Przede wszystkim, to sektor usług powinien przyłożyć sporą uwagę do zatrudnianych ludzi.
Dobry i wykwalifikowany pracownik potrafi pozyskiwać oraz zatrzymywać w firmie w której pracuje potencjalnych klientów, co stanowi niezwykle ważny czynnik w budowaniu przewagi konkurencyjnej na rynku.
Wzrost roli marketingu wewnętrznego
Wzrost znaczenia czynnika ludzkiego w usługach ma ogromny wpływ na rozwój marketingu wewnętrznego, którego zadaniem jest wspomaganie dobrych relacji między personelem, kreowanie systemu motywacji oraz zminimalizowanie rotacji wśród pracowników. Ponadto celem marketingu wewnętrznego jest kształcenie pożądanych postaw wśród personelu. Odpowiednie działania w zakresie marketingu-mix opartego na ludziach sprawiają, że dobre wyniki firmy są źródłem zadowolenia nie tylko dla pracodawcy, ale również dla podległych mu pracowników.