Marketing mix w swojej klasycznej postaci czyli o co chodzi z „4P”

Z pojęciem marketingu mix oraz formuły 4P spotkał się niemal każdy kto choć przez chwilę rozważał wejście do świata biznesu lub działał w tym obszarze. Jednak bardzo często traktujemy tę stworzoną przez amerykańskiego profesora Edmunda Jerome'go McCarthy'eja formułę jako figurę czysto teoretyczną.

zdjęcie - (the_title())

 
Marketing mix w swojej klasycznej postaci czyli o co chodzi z "4P"

Z pojęciem marketingu mix oraz formuły 4P spotkał się niemal każdy kto choć przez chwilę rozważał wejście do świata biznesu lub działał w tym obszarze. Jednak bardzo często traktujemy tę stworzoną przez amerykańskiego profesora Edmunda Jerome'go McCarthy'eja formułę jako figurę czysto teoretyczną, która po prostu na stałe wpisała się do kanonu nauk o zarządzaniu.

Niesłusznie ponieważ 4P ma realny wymiar praktyczny. Jej zastosowanie pozwala na analizę i rozłożenie na czynniki podstaw funkcjonowania danej firmy i uzyskanie odpowiedzi na pytanie co możemy zrobić, aby poprawić jego efektywność.

Marketing mix to koncepcja marketingowa, określająca elementy za pomocą, których możliwe jest oddziaływanie na rynek. Występuje w wielu wariantach - 5P czy też 7P. Najpopularniejszą, najbardziej znaną, a zarazem pierwotną wersją koncepcji jest wspomniana już formuła 4P. Jej nazwa pochodzi o pierwszych liter słów składających się na 4P. W oryginale, czyli w języku angielskim, wszystkie one zaczynają się na literę "P".

Pierwszym z elementów składających się na 4P jest Produkt (z angielskiego product). Chodzi tu o usługi i towary, ich jakość, markę, to jak są zapakowane, dostarczane, serwisowane, na jaką obsługę posprzedażową mogą liczyć klienci. Chodzi o wszystkie cechy produktu, które mają zaspokajając potrzeby klienta i rynku. Analizując produkt skupiamy się właśnie na określeniu potrzeb rynku i możliwości sprostania im przy pomocy odpowiedniego produktu.

Drugie "P" to Cena (z angielskiego Price), rozumiana przez konsumenta jako koszt, który musi ponieść, aby moc nabyć daną usługę lub też towar. W tej kategorii chodzi w głównej mierze o ustalenie drogi ustalanie cen. Jest ich wiele, proces ten może odbywać się przy pomocy różnych taktyk, takich jak polityka cenowa czy też rabaty. Analizując kwestie związane z ceną powinno zależeć nam na określeniu rentowności, warunków płatności, dostępnych rabatów, ceny podstawowej - a więc wszystkiego co wpływa na cenę towaru. Analizując cenę zawsze należy pamiętać o rozbieżności w jej postrzeganiu.

ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:

Jak pracować z trudnym klientem? Co to jest Seek&sale training i jak zostać hunterem sprzedaży? Jak skutecznie negocjować. Jak radzić sobie z psychomanipulacją w biznesie? Sprawdź nasze szkolenia sprzedażowe.

Zapraszamy.

Dla klienta zawsze jest ona wspomnianym kosztem. Z perspektywy analizowanej firmy stanowi ona wynagrodzenie za wykonaną pracę i poniesione nakłady. Przyjęta strategia cenowa powinna uwzględniać pozycję marki na rynku. Te znane często mogą pozwolić sobie na zawyżanie cen, dzięki czemu w świadomości klientów utrwalają swój prestiż i stwarzają wrażenie elitarności. Mniej znane, młodsze firmy często decydują się na obniżanie cen, dzięki czemu mogą utrzymać się na rynku i prowadzić działania mające na celu budowanie marki w wiadomości klientów.

"P" numer trzy to dystrybucja (z angielskiego place) jest to aspekt skupiający się na kanałach dystrybucji produktów i dotarcia do klientów oraz rozwiązań logistycznych, umożliwiających rozmieszczenie produktów na rynku sprzedaży. W przypadku kanałów dystrybucji i rozwiązań logistycznych kluczowe są kontakty biznesowe i układy z innymi przedsiębiorstwami, które umożliwiają dostarczenie produktu do klientów. W przypadku analizy sprzedaży internetowej pod uwagę bierzemy efektywne zaplanowania procesu zakupów i poszczególnych etapów, które należy przejść, aby móc zamówić produkt.

Ostatnie z opisywanych, ale nie oznacza to że najmniej ważne – czwarte „P” to Promocja (Promotion). Chodzi tu o całokształt działań mających na celu dbanie o dobre kontakty i postrzeganie formy w otoczeniu. Może odbywać się to poprzez działania o charakterze typowo promującym sprzedaż, skupiając się na zwiększeniu zainteresowania klientów danym produktem, poprzez zwiększenie jego atrakcyjności. Kolejnym elementem promocji może stać się reklama czyli płatna forma promowania produktów za pośrednictwem różnych kanałów komunikacji. Mówiąc o promocji nie możemy zapominać o public relations, czy też inaczej działaniach PR-owych, skupiających się na wypracowaniu i utrzymaniu jak najlepszych kontaktów z klientami firmy.

Promocja może odbywać się także za pośrednictwem sprzedaży osobistej czyli bezpośredniego kontaktu sprzedawcy z nabywcami czy też sponsoringu czyli takiemu rozporządzaniu finansami, które poprzez wspieranie różnych inicjatyw i działalności pozwala na osiągniecie korzyści marketingowych dla przedsiębiorstwa.

ZOBACZ OSTATNIE ARTYKUŁY

z tej strefy wiedzy

Project management (czyli zarządzanie projektami) to szereg czynności mających na celu zrealizowanie wszystkich związanych z danym projektem założeń. Zajmują się nim osoby wchodzące w skład specjalnych zespołów projektowych, a ich praca stanowi podstawę działalności wielu przedsiębiorstw.
AGILE to coraz popularniejsze w każdej większej (i mniejszej) firmie pojęcie związane z realizacją projektów biznesowych. Z pewnością każda osoba zatrudniona w takim miejscu choć raz się z nim spotkała.
Nawet zespół złożony z doskonale wykształconych i kompetentnych pracowników nie będzie w stanie sprawnie realizować swoich zadań, jeśli zabraknie w nim odpowiedniego kierownictwa. Zawsze niezbędna jest osoba nadzorująca wszystkie czynności wykonywane przez pracowników.
Aby proces produkcyjny w zakładzie przemysłowym mógł przebiegać sprawnie, potrzebna jest przynajmniej jedna kompetentna osoba kontrolująca prawidłowe wykonywanie wszystkich prac. Zadanie to spoczywa na barkach mistrza zakładu produkcyjnego.
Profesjonalny zakład przemysłowy przypomina żywy organizm. Cały proces produkcji składa się z wielu etapów, które z kolei powiązane są z konkretnymi częściami zakładu oraz maszynami. Jeśli na którymkolwiek z tym etapów pojawią się opóźnienia lub błędy, zawsze ucierpi na tym cały proces.

strefy wiedzy

WikiGamma
WikiGamma

Autorskie raporty, wartościowy know-how, pigułki wiedzy.

Gamma Q&A
Gamma Q&A

Odpowiedzi na często pojawiające się pytania z obszaru HR.

Artykuły eksperckie
Artykuły eksperckie

Artykuły związane ze szkoleniami eksperckimi.

Video
Video

WikiGamma w formacie video.

Recenzje książek
Recenzje, Stanowiska pracy

Recenzje książek, lista najpopularniejszych zawodów.

Artykuły
Artykuły, Artykuły cd., Prawo

Standardowe informacje z obszaru szkoleń.

ZOBACZ NAJBLIŻSZE SZKOLENIA

powiązane z tematem artykułu

Daj nam poznać TWOJE POTRZEBY

Telefon
Zadzwoń do nas:

tel.:505 273 550,

Miejsce

ul. Farysa 64
01-971 Warszawa

Mapa
Znajdź nas na mapie

Zobacz mapę

lub użyj formularza
kontakt

ul. Farysa 64
01-971 Warszawa
NIP: 113-26-90-108

firma szkoleniowa

Strona należy do grupy Gamma realizującej szkolenia eksperckie, sprzedażowe, managerskie, farmaceutyczne oraz team building dla firm. Firma szkoleniowa 2021 roku.
© Konsorcjum Szkoleniowo-Doradcze Gamma spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa
Wszelkie prawa zastrzeżone. Szkolenia dla firm i administracji.