Marketing mix w swojej klasycznej postaci czyli o co chodzi z „4P”

Z pojęciem marketingu mix oraz formuły 4P spotkał się niemal każdy kto choć przez chwilę rozważał wejście do świata biznesu lub działał w tym obszarze. Jednak bardzo często traktujemy tę stworzoną przez amerykańskiego profesora Edmunda Jerome'go McCarthy'eja formułę jako figurę czysto teoretyczną.

9 kwietnia 2019
zdjęcie - Marketing mix w swojej klasycznej postaci czyli o co chodzi z „4P”

 Marketing mix w swojej klasycznej postaci czyli o co chodzi z "4P"

Z pojęciem marketingu mix oraz formuły 4P spotkał się niemal każdy kto choć przez chwilę rozważał wejście do świata biznesu lub działał w tym obszarze. Jednak bardzo często traktujemy tę stworzoną przez amerykańskiego profesora Edmunda Jerome'go McCarthy'eja formułę jako figurę czysto teoretyczną, która po prostu na stałe wpisała się do kanonu nauk o zarządzaniu.

Niesłusznie ponieważ 4P ma realny wymiar praktyczny. Jej zastosowanie pozwala na analizę i rozłożenie na czynniki podstaw funkcjonowania danej firmy i uzyskanie odpowiedzi na pytanie co możemy zrobić, aby poprawić jego efektywność.

Marketing mix to koncepcja marketingowa, określająca elementy za pomocą, których możliwe jest oddziaływanie na rynek. Występuje w wielu wariantach - 5P czy też 7P. Najpopularniejszą, najbardziej znaną, a zarazem pierwotną wersją koncepcji jest wspomniana już formuła 4P. Jej nazwa pochodzi o pierwszych liter słów składających się na 4P. W oryginale, czyli w języku angielskim, wszystkie one zaczynają się na literę "P".

Pierwszym z elementów składających się na 4P jest Produkt (z angielskiego product). Chodzi tu o usługi i towary, ich jakość, markę, to jak są zapakowane, dostarczane, serwisowane, na jaką obsługę posprzedażową mogą liczyć klienci. Chodzi o wszystkie cechy produktu, które mają zaspokajając potrzeby klienta i rynku. Analizując produkt skupiamy się właśnie na określeniu potrzeb rynku i możliwości sprostania im przy pomocy odpowiedniego produktu.

Drugie "P" to Cena (z angielskiego Price), rozumiana przez konsumenta jako koszt, który musi ponieść, aby moc nabyć daną usługę lub też towar. W tej kategorii chodzi w głównej mierze o ustalenie drogi ustalanie cen. Jest ich wiele, proces ten może odbywać się przy pomocy różnych taktyk, takich jak polityka cenowa czy też rabaty. Analizując kwestie związane z ceną powinno zależeć nam na określeniu rentowności, warunków płatności, dostępnych rabatów, ceny podstawowej - a więc wszystkiego co wpływa na cenę towaru. Analizując cenę zawsze należy pamiętać o rozbieżności w jej postrzeganiu.

ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:

Jak pracować z trudnym klientem? Co to jest Seek&sale training i jak zostać hunterem sprzedaży? Jak skutecznie negocjować. Jak radzić sobie z psychomanipulacją w biznesie? Sprawdź nasze szkolenia sprzedażowe.

Zapraszamy.

Dla klienta zawsze jest ona wspomnianym kosztem. Z perspektywy analizowanej firmy stanowi ona wynagrodzenie za wykonaną pracę i poniesione nakłady. Przyjęta strategia cenowa powinna uwzględniać pozycję marki na rynku. Te znane często mogą pozwolić sobie na zawyżanie cen, dzięki czemu w świadomości klientów utrwalają swój prestiż i stwarzają wrażenie elitarności. Mniej znane, młodsze firmy często decydują się na obniżanie cen, dzięki czemu mogą utrzymać się na rynku i prowadzić działania mające na celu budowanie marki w wiadomości klientów.

"P" numer trzy to dystrybucja (z angielskiego place) jest to aspekt skupiający się na kanałach dystrybucji produktów i dotarcia do klientów oraz rozwiązań logistycznych, umożliwiających rozmieszczenie produktów na rynku sprzedaży. W przypadku kanałów dystrybucji i rozwiązań logistycznych kluczowe są kontakty biznesowe i układy z innymi przedsiębiorstwami, które umożliwiają dostarczenie produktu do klientów. W przypadku analizy sprzedaży internetowej pod uwagę bierzemy efektywne zaplanowania procesu zakupów i poszczególnych etapów, które należy przejść, aby móc zamówić produkt.

Ostatnie z opisywanych, ale nie oznacza to że najmniej ważne – czwarte „P” to Promocja (Promotion). Chodzi tu o całokształt działań mających na celu dbanie o dobre kontakty i postrzeganie formy w otoczeniu. Może odbywać się to poprzez działania o charakterze typowo promującym sprzedaż, skupiając się na zwiększeniu zainteresowania klientów danym produktem, poprzez zwiększenie jego atrakcyjności. Kolejnym elementem promocji może stać się reklama czyli płatna forma promowania produktów za pośrednictwem różnych kanałów komunikacji. Mówiąc o promocji nie możemy zapominać o public relations, czy też inaczej działaniach PR-owych, skupiających się na wypracowaniu i utrzymaniu jak najlepszych kontaktów z klientami firmy.

Promocja może odbywać się także za pośrednictwem sprzedaży osobistej czyli bezpośredniego kontaktu sprzedawcy z nabywcami czy też sponsoringu czyli takiemu rozporządzaniu finansami, które poprzez wspieranie różnych inicjatyw i działalności pozwala na osiągniecie korzyści marketingowych dla przedsiębiorstwa.

ZOBACZ NAJCIEKAWSZE ARTYKUŁY

z tej strefy wiedzy

7 listopada 2017
Zaufanie: nawet najlepszy proces sprzedaży sam niczego nie sprzeda  Zdobycie miana zaufanego doradcy jest rzadko osiągane.Dlaczego? Wielu sprzedawców uważa, że sami mogą zdecydować, czy są zaufanymi doradcami, ale w rzeczywistości to klienci o tym decydują, czy sprzedawca jest godny zaufania. Zachowania klientów i badania nad przegranymi kontraktami wskazują, że większość klientów nie ufa sprzedawcom lub nie widzi w nich godnych...
28 sierpnia 2018
Model Sprzedaży Challenger Sales – Sprzedaż Prowokatywna Wstęp Modele i podejścia do sprzedaży pojawiają się i znikają. To, co kilka lat temu było najgorętszym i najczęściej stosowanym podejściem do sprzedaży, jest obecnie uważane za staroświeckie. Ta „krótka żywotność” jest spowodowana trendami branżowymi, wpływami zewnętrznymi i ogólną gospodarką. W książce The Challenger Sale autorzy Matthew Dixon i Brent Adamson przedstawiają model,...
13 listopada 2018
  21 technik sprzedaży opartych na dowodach   Techniki sprzedaży - wstęp Co sprawia, że niektórzy sprzedawcy są lepsi od innych? Posiadanie odpowiednich umiejętności i doświadczenia z pewnością jest ważne, ale bycie najlepszym sprzedawcą w firmie zależy również od czegoś więcej. W ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat zostało przeprowadzonych wiele badań naukowych dotyczących tego, w jaki sposób ludzki mózg dokonuje wyborów...
25 czerwca 2019
Storytelling sztuka opowiadania historii w celu zaangażowania odbiorcy, publiczności i budowania więzi z klientem. Narrator przekazuje informację, wiadomości i wiedzę w zabawny i ciekawy sposób. Jego narzędziami są techniki werbalne oraz niewerbalne. Storytelling to relacja ze zdarzenia. Historia może być autentyczna lub fikcyjna, ale dobra historia zawsze zawiera element prawdy, nawet jeśli jest fikcją. Przekaz, który niesie, musi być prawdziwy...
8 stycznia 2020
  Style negocjacji według Willema Mastenbroeka Definicja Negocjacje są procesem, w którym biorą udział co najmniej dwie strony. Stanowiska stron są rozbieżne i stanowią przeszkodę w realizacji indywidualnych interesów. Negocjacje mają na celu uzgodnienie stanowisk. Negocjacje – codzienny element życia Negocjacje istnieją od zawsze. Tam, gdzie jest dwoje ludzi, tam zazwyczaj pojawia się konflikt lub przynajmniej różnica stanowisk. Pragnąc wypracować...

ZOBACZ OSTATNIE ARTYKUŁY

z tej strefy wiedzy

27 kwietnia 2022
Znajomość własnej kultury i kultur, z którymi podejmowana jest komunikacja na jakimkolwiek poziomie owocuje wytworzeniem się świadomości kulturowej, czyli umiejętności rozpoznania i zrozumienia wpływu kultury na ludzkie zachowania i idee oraz wpływu własnej kultury na postrzeganie świata, proces oceniania i podejmowania decyzji. Aby dojść do etapu efektywnej komunikacji międzykulturowej niezbędna jest inwestycja czasu, energii i starań w wykluczenie uprzedzeń i...
8 stycznia 2020
Willem Mastenbroek wyróżnił cztery style prowadzenia negocjacji. Każdy ma swoje plusy i minusy.
15 kwietnia 2019
Perswazja to społeczny wpływ na przekonania, postawy, intencje, motywacje i zachowania. Jest to forma manipulacji oparta na zaangażowaniu, która może zmienić nasze myśli i zachowania. Zasady perswazji posługują się słowami mającymi wpłynąć na innych ludzi i osiągnąć pożądane zmiany.
4 grudnia 2018
Storytelling sztuka opowiadania historii w celu zaangażowania publiczności i budowania więzi z klientem. Narrator przekazuje wiadomość, informacje i wiedzę w zabawny, ciekawy sposób. Jego narzędziami są techniki werbalne i niewerbalne.
13 listopada 2018
W ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat zostało przeprowadzonych wiele badań naukowych dotyczących tego, w jaki sposób ludzki mózg dokonuje wyborów i jakie czynniki mogą wpływać na to, co mówimy i robimy, w tym także – co kupujemy. Co najlepsze, ta wiedza naukowa jest łatwo dostępna i może pomóc ci w zostaniu świetnym sprzedawcą.
Gamma - newsletter

Newsletter

Bądź na bieżąco z nowymi treściami wikiGammy. Zapisz się do naszego newslettera.

Zapraszamy do naszej

strefy wiedzy

WikiGamma
WikiGamma

Autorskie raporty, wartościowy know-how, pigułki wiedzy.

Gamma Q&A
Gamma Q&A

Odpowiedzi na często pojawiające się pytania z obszaru HR.

Artykuły eksperckie
Artykuły eksperckie

Artykuły związane ze szkoleniami eksperckimi.

Wideo
Wideo

WikiGamma w formacie video.

Recenzje książek
Recenzje, Stanowiska pracy

Recenzje książek, lista najpopularniejszych zawodów.

Artykuły
Artykuły, Artykuły cd., Prawo

Standardowe informacje z obszaru szkoleń.

ZOBACZ NAJBLIŻSZE SZKOLENIA

powiązane z tematem artykułu

Daj nam poznać

TWOJE POTRZEBY

Zadzwoń do nas:

tel.: 505 273 550,



E-mail:
biuro@projektgamma.pl

ul. Farysa 64
01-971 Warszawa

Znajdź nas na mapie

Zobacz mapę



lub użyj formularza

Kontakt
biuro@projektgamma.pl
tel.: 505 273 550


ul. Farysa 64
01-971 Warszawa
NIP: 113-26-90-108


Strona należy do grupy Gamma realizującej szkolenia eksperckie, sprzedażowe, managerskie, farmaceutyczne oraz team building dla firm. Firma szkoleniowa 2021 roku.
© Konsorcjum Szkoleniowo-Doradcze Gamma spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa
Wszelkie prawa zastrzeżone. Szkolenia dla firm i administracji.