Motywacja, czyli jak stworzyć efektywnego i lojalnego pracownika
Czym jest motywacja?
Według internetowej encyklopedii PWN - motywacja to pojęcie psychologiczne oznaczające „proces regulacji psychicznych, nadający energię zachowaniu człowieka i ukierunkowujący je; może mieć charakter świadomy lub nieświadomy”.
Mówiąc prościej, motywacja to to, co skłania każdego z nas do działania. Ogólnie w psychologii mówi się najczęściej o dwóch typach motywacji: zewnętrznej i wewnętrznej.
Osoby, którymi kieruje głównie ta pierwsza, podejmują działania, żeby zaspokoić swoje podstawowe potrzeby, zdobyć status społeczny, uznanie. Mogą je pobudzać zarówno pochwały, jak i nakazy i zakazy.
Kierujący się motywacją wewnętrzną natomiast szukają głównie możliwości samorozwoju, uczenia się nowych rzeczy dla samej przyjemności, jaka z tego płynie, wzmacniania swojej pewności siebie.
Działają z pobudek altruistycznych lub kiedy po prostu uważają, że coś należy zrobić w określony sposób. Lubią samodzielnie podejmować decyzje i postępują zgodnie ze swoimi przekonaniami.
Co motywuje pracowników?
Do zjawiska, jakim jest motywacja w pracy, można odnieść wiele ogólnych teorii psychologicznych. Motywacji do pracy można szukać już w piramidzie potrzeb Maslowa.
Praca jako źródło zarobków pozwala zaspokajań potrzeby najbardziej podstawowe, także poczucie bezpieczeństwa. Jednak miejsce pracy to również środowisko, w którym można szukać przynależności, uznania, wreszcie samorealizacji.
ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:
Gamma – firma szkoleniowa roku.
Jak coaching wyzwala ludzki potencjał? Jak zostać liderem transformacyjnym? Jak sprawnie i skutecznie zarządzać zmianą? Co to jest flow i jak przejść od apatii do pasji? Zapraszamy na nasze szkolenia.
Zapoznaj się z całym działem szkoleń menadżerskich: szkolenie menadżerskie
Późniejsze teorie tłumaczące źródła motywacji w pracy wprowadzały różne podziały, wskazując na materialne i pozamaterialne motywacje oraz na to, że praca sama w sobie potrzebna jest dla higieny psychicznej, jako miejsce kontaktu z innymi ludźmi, możliwość osiągania celów, znajdowania poczucia sensu i rozwijania się.
Jest więc wiele czynników, które dają mniejszą, lub większą satysfakcję.
Różne motywacje do pracy
W motywowaniu pracowników można wyróżnić kwestie bardziej szczegółowe.
Do czynników, które odgrywają taką rolę, można zaliczyć:
- wynagrodzenie;
- dodatkowe korzyści materialne (polisy, abonamenty medyczne, karty sportowe itp.);
- stabilizację;
- dobrą atmosferę;
- dobre warunki pracy;
- możliwość rozwoju;
- niezależność i poczucie kontroli;
- uznanie i docenianie;
- prestiż;
- elastyczny czas pracy;
- równowaga między życiem prywatnym a pracą.
Oczywiście nie wszystkie występują równocześnie. Osoba, która ceni sobie stabilizację, niekoniecznie będzie szukała niezależności i poczucia kontroli, a wysokie wynagrodzenie może dla niektórych być ważniejsze niż atmosfera w zespole.
Dlatego dla przyciągnięcia i zatrzymania kluczowych pracowników ważne jest umiejętne rozpoznanie potrzeb i stylu motywacji.
W Polsce, jak wskazuje wiele badań, wciąż dużą rolę odgrywają pieniądze. Jednak z czasem mogą one przestać wystarczać, jeśli pracownik nie czuje się doceniany i ma wrażenie, że jego potencjał się marnuje, a rozwój stoi w miejscu.
Młodzi i wykształceni oraz specjaliści w swoich dziedzinach, którzy mogą w ofertach pracy przebierać, coraz częściej narzekają na brak elastyczności w proponowaniu pozapłacowych profitów.
Są osoby, które wolałyby np. wyższe wynagrodzenie zamiast abonamentu sportowego, możliwość wyboru systemu wynagrodzenia, lepiej wyposażone biuro albo dopłaty do urlopu.
Jak skutecznie motywować?
W idealnym świecie motywacja w pracy byłaby szyta na miarę. Firmy jednak mają swoje ograniczenia i w praktyce nie zawsze jest możliwe dopasowanie sposobu motywowania do każdego pracownika.
Skuteczne działanie w tym względzie powinno jednak zawsze spełniać kilka warunków:
- proporcjonalność – a więc im większe zaangażowanie i wkład pracownika, tym większe wynagrodzenie i inne sposoby nagradzania go;
- pozytywność – stosuje się wzmocnienie pozytywne, czyli docenia, chwali i nagradza dobre zachowania, zamiast skupiać się na karaniu za błędy i niepowodzenia;
- zróżnicowanie – różne grupy pracowników są motywowane i wynagradzanie w różny sposób, zależnie od charakteru ich pracy i porozumienia się z nimi;
- prostota i przejrzystość – muszą obowiązywać jasne zasady znane każdemu pracownikowi;
- kompleksowość i systematyczność – motywacja powinna odpowiadać oczekiwaniom pracowników, ale także musi być przewidywalna i stosowana każdorazowo zgodnie z obowiązującymi w firmie zasadami;
- krótka odległość czasowa – to działa na pierwotną psychikę: im szybciej przyznana nagroda, tym bardziej kojarzona z pożądanymi działaniami i sil niej motywująca;
- internalizacja – sytuacja, kiedy pracownicy identyfikują się z celami i wartościami firmy, wówczas ich motywacja jest wewnętrzna, silniejsza i skuteczniejsza niż zewnętrzna;
- zasada samourzeczywistnienia – inaczej można ją nazwać zasadą sprawczości i jednocześnie samorealizacji – to właśnie motywacja oparta na satysfakcji z samego wykonywania pracy i wypełniania zadań.
ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:
Wybierz nasze szkolenia online- Brak ograniczeń geograficznych i lokalizacyjnych
- Duża wartość szkoleniowo-merytoryczna
- Pełna interaktywność
- Popularne technologie: Microsoft Teams, Google Meet, Webex, Zoom, Clickmeeting
Zapraszamy do zapoznania się z:Obecnie coraz częściej odchodzi się od tradycyjnego modelu motywowania pracowników, opartego głównie na wynagrodzeniu materialnym. Wciąż sprawdza się ono w prostych pracach fizycznych, tych jednak jest coraz mniej.
Model stosunków międzyludzkich pozwala pracownikom poczuć się docenionymi i potrzebnymi – jego skuteczność w znacznym stopniu zależy od umiejętności bezpośredniego przełożonego, który powinien wzmacniać motywację pojedynczych pracowników oraz dbać o relacje w zespole.
Najnowszy model zasobów ludzkich jest bardziej od niego zniuansowany, uwzględniający zarówno motywacje materialne, jak i te z poprzedniego modelu.
Duży nacisk kładzie również na optymalne wykorzystanie potencjału, predyspozycji, kwalifikacji i zdolności każdego członka zespołu. Takie podejście wymaga doświadczenia, wiedzy i intuicji, za to pozwala stworzyć zmotywowanego, efektywnego i lojalnego pracownika.