Zazwyczaj formując mnie lub bardziej oficjalne i publiczne wypowiedzi zwracamy przede wszystkim uwagę na ich treść i stronę merytoryczną. Faktycznie to co mówimy jest ważne, ale na gruncie zawodowym bardzo często zapominamy, że z psychologicznego punktu widzenia ważniejsze jest to jak przekazujemy informacje, w jaki sposób zachowujemy się podczas naszej wypowiedzi.
Opracowanie psychologiczne są zgodne co do tego, że większość międzyludzkiej komunikacji przebiega w postaci komunikacji niewerbalnej. Nie wykorzystanie tego fakt na gruncie swojego rozwoju zawodowego byłoby ogromną stratą.
Wagę do tego w jaki sposób zachowujemy się podczas swoich wypowiedzi powinniśmy przywiązywać szczególnie podczas narad i zebrać służbowych, gdzie mamy szansę zaprezentować się przed swoimi przełożonymi. Jest to również istotne w przypadku osób zajmujących kierownicze stanowiska, zarządzających zespołem pracowników.
ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:
Zdobądź umiejętności i narzędzia potrzebne do efektywnego zarządzania zespołem.Zobacz szkolenia:
W celu opanowania odpowiedniej techniki komunikacji niewerbalnej można odbyć lub zorganizować dla swoich pracowników specjalistyczne szkolenie. Eksperci z zakresu PR oraz komunikacji skutecznie przeanalizują popełniane przez nas błędy i doradzą czego należy unikać oraz co w trakcie wypowiedzi należy robić. Jeśli jednak nie mamy takiej możliwości lub też nasze potrzeby nie są na tyle rozbudowane możemy poznać i wdrożyć kilka uniwersalnych zasad dotyczących efektywnej komunikacji niewerbalne.
Po pierwsze zwróćmy uwagę na naszą postawę. Podczas wypowiedzi powinniśmy stać wyprostowani, nie chwiać się na nogach ani ich nie krzyżować. Najbezpieczniej jest ustawić się stabilnie, rozstawiając stopy na szerokość bioder. Po drugie zwróćmy uwagę na tempo wypowiedzi. Mówmy wyraźnie i powoli, ale nie wolno przesadzić, nie wypowiadajmy się zbyt wolno, aby nie znudzić odbiorców. Po trzecie zapanujmy nad rękoma.
Ich gestykulacja wiele o nas mówi. Zbyt gwałtowna sprawia, że będziemy odbierani jako osoba zdenerwowana i chaotyczna. Natomiast zupełny brak gestykulacji może wydać się nienaturalny. Dlatego zwróćmy uwagę na to co podczas wypowiedzi „robią” nasz ręce i sprawmy, aby podkreślały one te elementy wypowiedzi na których nam szczególnie zależy.