Pierwszą zasadą każdego biznesu jest traktowanie klienta tak, aby nie dopuścić do sytuacji w której szuka on alternatywy. Kwota, jaką firmy tracą w skali roku z powodu utraconego klienta jest ogromna. Większośc osób deklaruje, że powodem przejścia do konkurencji była niezadowalająca obsługa. Jakie są więc cechy profesjonalnej obsługi klienta?
Szybki kontakt
Wielu klientów ceni sobie szybką odpowiedź. Jeśli na stronie internetowej umieściliśmy dokładny opis tego, ile klient powinien czekać na naszą odpowiedź i nie przestrzegamy tego, możemy być pewni że wielu z nich już dawno przeszło do konkurencji. Zdarzają się sytuacje, w których mail mógł nie dotrzeć, jednak wtedy wystarczy szybka odpowiedź bądź informacja.
Klient otrzymuje wtedy jasną sytuację, że musi poczekać - został o tym poinformowany z wiarygodnego źródła. Jeśli obiecaliśmy klientowi, że skontaktujemy się z nim w określonym czasie, dotrzymujmy słowa. Pamiętajmy również o szacunku. Jeśli nasz negatywny stosunek zostanie zauważony, nie mamy na co liczyć. Ważne są również gesty i mimika - z nich także da się wyczytać to, jakie podejście mamy do klienta.
ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:
Zdobądź wiedzę i praktyczne umiejętności niezbędne w profesjonalnej obsłudze klienta. Zapraszamy na
szkolenie z profesjonalnej obsługi klienta. Celem szkolenia jest udoskonalenie zdolności komunikacyjnych i rozwinięcie umiejętności przyjmowania postawy asertywnej w rozmowie z klientem. Dowiedz się jak budować swój wizerunek przez telefon, jak kontrolować przebieg rozmowy, jakie są zasady komunikacji werbalnej, oraz jak prowadzić rozmowę z trudnym klientem. Szkolenia powiązane z tym tematem:
szkolenie telemarketing,
szkolenia handlowe.
Oczekiwania klientów
Kolejnym ważnym aspektem jest zrozumienie oczekiwań, jakie mają klienci wobec nas. Dzielą się one na trzy obszary. Pierwszym z nich są oczekiwania minimalne. Jest to zrealizowanie celu, z którym zwrócił się do nas klient oczekując pomocy. Kolejny obszar to oczekiwania optymalne: klient liczy na szybką realizację i komfortowe warunki obsługi.
Ostatnim obszarem o który musimy zadbać jest zaskoczenie. Może zostać zrealizowane w formie poświęcenia prywatnego czasu dla klienta bądź sprawdzenie informacji, które są poza zakresem naszych obowiązków wobec niego. Ponadto, ważne jest aby zawsze spełniać minimalne oczekiwania.
Rozpoznanie typu klienta
Istnieje kilka typów klientów, których rozpoznać da się już po kilku minutach konwersacji. Pierwszy z nich to klient rozmowny. Należy zachować czujność i nie przerywać jego wypowiedzi, powtarzając najważniejsze argumenty. Jego przeciwieństwem jest klient cichy, który mówi niewiele, ale słucha uważnie.