Podstawowe zasady profesjonalnej obsługi klienta
Coraz większe znaczenie w walce o zdobycie nowych klientów odrywa jednak jakość obsługi. Wymagania dotyczące jakości obsługi nieustannie rosną.
Profesjonalna obsługa klienta nie jest wbrew pozorom łatwym zadaniem. Nie bez powodu firmy inwestują w szkolenia z obsługi klienta, które pomagają w pozbyciu się szeregu różnych niedociągnięć w tym obszarze. Każdy pracownik musi mieć odpowiednią wiedzę nie tylko dotyczącą oferty firmy, ale także autoprezentacji, na przykład estetyki ubioru.
Czasem można zastosować dosyć proste rozwiązania, które przyniosą dobre efekty, na przykład warto wiedzieć, że kolor niebieski budzi zaufanie. Równie istotna jest umiejętność prowadzenia rozmowy z klientem. Pracownik powinien zadawać sensowne pytania, zawsze słuchać klienta oraz używać języka korzyści, który pozwoli na poznanie oczekiwań i potrzeb danego klienta.
Szkolenia sprzedażowe i inne szkolenia tego typu pozwalają na wyeliminowanie podstawowych błędów popełnianych przez pracowników. To pracownik powinien kontrolować rozmowę z klientem, zadając odpowiednie pytania i starając się w miarę możliwości jak najbardziej zaangażować rozmówcę. Jednocześnie bardzo ważna jest umiejętność słuchania, a także danie szansy klientowi, aby wyraził własne opinie.
W tym przypadku sprawdza się na przykład zasada 4 sekund. Nie każda pauza oznacza, że pracownik może zacząć mówić. Zawsze należy dać klientowi czas na zastanowienie się i sformułowanie odpowiedzi. Warto pamiętać, że krótka przerwa w rozmowie często stymuluje klienta do spontanicznego uzupełnienia swojej wypowiedzi. Trzeba zawsze pamiętać, że to klient powinien być w centrum zainteresowania, jednocześnie nie należy zachowywać się w sposób nachalny lub natarczywy.
Chciałbyś rozszerzyć działania sprzedażowe poza spotkanie z klientem? Może chciałbyś uzyskiwać lepszą skuteczność z rozmowy z klientem albo chcesz zostać lepszym negocjatorem? Zobacz nasz dział:
sprzedaż szkolenia i m.in.:
Wybierz najlepszą firmę szkoleniową roku.
Podstawowe zasady obsługi klienta mogą wydawać się dosyć oczywiste, jednak prawda jest taka, że wielu pracowników popełnia błędy w tym zakresie. Czasem wynikają one ze zmęczenia, czasem z braku wiedzy, a czasem również z niedbałości. Dzięki szkoleniom można w pracownikach wyrobić nawyk odpowiednich zachowań w trakcie kontaktów z klientami. W ten sposób niezależnie od sytuacji będą zachowywać się prawidłowo i w odpowiednio reprezentować firmę, dla której pracują.