Proces adaptacji pracownika

Każdemu pracodawcy zależy na posiadaniu doświadczonej i wykwalifikowanej kadry pracowniczej. To bowiem od poziomu wiedzy i wykształcenia pracowników zależy to czy firma osiągnie sukces. Dla większości firm największym sukcesem jest sprzedaż jak największej ilości produktów i usług oferowanych przez firmę. W każdej firmie proces rekrutacji przebiega nieco odmiennie. Podobnie jest z procesem adaptacji pracownika.

18 marca 2019
zdjęcie - Proces adaptacji pracownika

 Proces adaptacji pracownika

Każdemu pracodawcy zależy na posiadaniu doświadczonej i wykwalifikowanej kadry pracowniczej. To bowiem od poziomu wiedzy i wykształcenia pracowników zależy to czy firma osiągnie sukces. Dla większości firm największym sukcesem jest sprzedaż jak największej ilości produktów i usług oferowanych przez firmę. W każdej firmie proces rekrutacji przebiega nieco odmiennie. Podobnie jest z procesem adaptacji pracownika.

Adaptacja nowego pracownika jest procesem, do którego należy się przygotować we właściwy sposób. Jeżeli pracownik będzie źle wdrożony, może realizować swoje zadania w sposób błędny. Nieprzygotowany do pełnienia swoich obowiązków pracownik może popełniać błędy w sposób świadomy bądź nieświadomy. Za każdym razem jednak cierpi na tym dobro firmy. Ponadto, niewykonywanie obowiązków służbowych wiąże się z powstawaniem konfliktów na linii podwładny- przełożony. Konflikty te zaś należą do jednych z najbardziej niebezpiecznych dla całej organizacji. Nie sposób nie wspomnieć także o karach finansowych, które nierzadko są nakładane na firmę bądź pracownika za złą realizację zadań służbowych. Aby uniknąć wyżej wspomnianych problemów, należy dbać o to, by nowy pracownik w firmie został odpowiednio przeszkolony.

ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:

Zarządzanie pokoleniem y – czyli jak rozmawiać z dwudziestoparolatkiem aby czuł się zmotywowany do pracy? Posiadanie w jednym zespole przedstawicieli różnych pokoleń jest wyzwaniem dla współczesnych menagerów i liderów. Szkolenie z zarządzania multigeneracyjnego pozwala bliżej przyjrzeć pokoleniom aktywnym na rynku pracy oraz dobrać odpowiedni model zarządzania do każdego z nich.


Mogą Cię również zainteresować: szkolenie z zarządzania projektami, warsztaty z komunikacji.

Do szkolenia nowych pracowników przeważnie angażuje się menedżerów bądź osoby, które są odpowiedzialne w firmie za pomoc we wdrażaniu nowych pracowników. Przede wszystkim należy nowego pracownika zapoznać ze specyfiką pracy w danej firmie. Pracownik musi wiedzieć komu bezpośrednio podlega. Nie można dopuścić do tego, by nowo zatrudniony pracownik nie znał zakresu swoich obowiązków. Zapoznanie pracownika z zakresem jego obowiązków jest jednym z najbardziej podstawowych zadań, którymi należy zająć się już na samym początku. Bardzo ważne jest, aby dopytać pracownika czy wszystko dokładnie zrozumiał. Jeżeli nie, należy wszystko dokładnie wyjaśnić. Pośpiech jest złym doradcą na etapie wdrażania nowych pracowników. Lepiej jeszcze raz wszystko dokładnie wytłumaczyć niż ryzykować późniejszą niesubordynacją pracownika, wynikającą z braku wiedzy.

Onboarding powinien być wspierany zarówno przez pracowników odpowiedzialnych za wdrożenie nowego pracownika jak i przez samego pracodawcę bądź kierownika, któremu podlegał będzie nowy pracownik. Oprócz zapoznania pracownika ze specyfiką jego obowiązków, należy zadbać również o to, by dobrze poczuł się w zespole. Nerwowa atmosfera, pośpiech oraz brak zrozumienia nie sprzyjają bowiem zdobywaniu nowych umiejętności. Znacznie łatwiej nawiązywać współpracę z otwartym i życzliwym zespołem.

Podczas szkolenia nie wolno również zapominać o tym, by przygotować pracownika na ewentualne trudności. Bardzo rzadko zdarza się bowiem, że ktoś od samego początku wykonuje swoje obowiązki bezbłędnie. Ważne, aby nowy pracownik wiedział do kogo ma się udać po pomoc. W pierwszych dniach pracy nowego pracownika, warto zadbać o to, by ktoś towarzyszył mu w pracy i na bieżąco pomagał w trudnych momentach. Dzięki temu pracownik poczuje się pewniej i znacznie łatwiej będzie mu się wykonywało zlecone zadania. Podsumowując wyżej zebrane rozważania bez większych trudności można dojść do wniosku, że proces wdrożenia nowego pracownika jest niezmiernie ważny i nie należy o nim zapominać. Nieprzygotowany pracownik może bowiem nieświadomie powodować szkody. Nierzadko zdarza się, że firma zmuszona jest zapłacić karę finansową za błąd pracownika.

Aby uniknąć wspomnianych wyżej sytuacji. należy zadbać o szkolenie nowego pracownika.. Celem takiego szkolenia jest właściwe wdrożenie nowego pracownika. Pracownik po takim szkoleniu powinien znać swoje obowiązki. Nie powinien również bać się prosić o pomoc w razie potrzeby. Dobrze by było również zadbać o to, by współpracownicy przyjęli nowego pracownika z otwartymi ramionami. Współpraca w miłym zespole układa się bowiem znacznie przyjemniej niż w zespole, który jest dla siebie nieżyczliwy. Nie należy również zapominać o tym, by w pierwszych dniach pracy nowy pracownik miał obok siebie osobę, która pomoże mu w razie trudności. m

ZOBACZ NAJCIEKAWSZE ARTYKUŁY

z tej strefy wiedzy

10 lipca 2018
Dlaczego warto wprowadzić wellbeing w organizacji? Od czego zacząć? Autor: Agata Pelc, ekspert z zakresu wellbeing'u Wstęp Szanowni Państwo!Czym jest wellbeing i jak wykorzystać go do zarządzania organizacją? Jak właściwie dbać o dobrostan pracownika tak, aby połączyć zaspokojenie jego potrzeb i potrzeb organizacji? Jak dzięki well-beingowi stać się organizacją tętniącą dobrą i pozytywną energią, która zamienia tę energię na wartość...
9 lipca 2018
Test Badania Kompetencji Harrisona Wstęp Dlaczego niektórzy ludzie nie potrafią się „dopasować”, nie wykorzystują swojego pełnego potencjału lub nie są tak skuteczni, jak napisali w swoim CV?Dlaczego duża część zarządzania/przywództwa czy innych umiejętności społecznych nie zostaje przyswojona, dlaczego zostaje w szkolnej sali, zamiast przenieść się do miejsca pracy?Dlaczego tylu ludzi, posiadających ponadprzeciętne techniczne umiejętności pracy, ma problem z kontaktami międzyludzkimi?Odpowiedź...
12 kwietnia 2018
Koncepcja poziomów wartości Gravesa Czym jest koncepcja poziomów wartości Gravesa? Koncepcja poziomów wartości Gravesa, wcześniej znana jako koncepcja Spiral Dynamics Becka i Cowana, odpowiada na bardzo istotne pytania związane z życiem i motywami działania człowieka: dlaczego niektórzy z nas aby osiągnąć zamierzony cel kierują się walką, a dla innych najważniejsze jest przestrzeganie zasad i porządek? Dlaczego dla niektórych najistotniejszą rzeczą...
29 czerwca 2017
Alternatywa dla ocen okresowych - Performance Management PO CO NAM PERFORMANCE MANAGEMENT? Przez niemal trzy dekady specjaliści od zarządzania zasobami ludzkimi przekonywali nas, że "systemy ocen pracowniczych są jednym z podstawowych wymogów profesjonalnego zarządzania zasobami ludzkimi". Z drugiej jednak strony niemal nieustannie spotykaliśmy się z problemami z wdrożeniem tego typu rozwiązań. Dość powiedzieć, że 2/3 wdrożeń SOP upada w trakcie...
10 maja 2017
Budowanie kultury współodpowiedzialności Kultura polskich firm przypomina kulturę folwarku W ostatnich latach obserwujemy renesans zainteresowania kwestiami kulturowymi. Dzięki intensywnym kontaktom zagranicznym polscy studenci, naukowcy, robotnicy budowlani, informatycy, kierowcy autobusów, dentyści itd. na własnej skórze przekonują się czym jest odrębność kulturowa. Z badań przeprowadzonych przez prof. Janusza Hryniewicza i wielu innych opracowań, wyłania się specyficzny rys stosunków panujących w polskich firmach,...

ZOBACZ OSTATNIE ARTYKUŁY

z tej strefy wiedzy

27 kwietnia 2022
Znajomość własnej kultury i kultur, z którymi podejmowana jest komunikacja na jakimkolwiek poziomie owocuje wytworzeniem się świadomości kulturowej, czyli umiejętności rozpoznania i zrozumienia wpływu kultury na ludzkie zachowania i idee oraz wpływu własnej kultury na postrzeganie świata, proces oceniania i podejmowania decyzji. Aby dojść do etapu efektywnej komunikacji międzykulturowej niezbędna jest inwestycja czasu, energii i starań w wykluczenie uprzedzeń i...
28 lutego 2022
Zmienność i niepewność wpisała się w zawodowe i prywatne doświadczenia ludzi na całym świecie na tyle mocno, że mówienie o rzeczywistości VUCA wydaje się dziś truizmem. Wielu z nas wciąż nie wróciło do biur, ale okazało się, że w dalszym ciągu można nawiązywać kontakty, efektywnie współpracować i wprowadzać innowacje. Wiemy już, że przyszłość nie przyniesie stabilizacji. Turbulencje, jakie zafundowała nam...
24 maja 2021
Ocena potencjału pracowników jest jednym z ciekawszych przedsięwzięć z jakimi może mierzyć się dział HR niemal każdej organizacji. Wskaźniki z zakresu zarządzania Kapitałem Ludzkim pozwalają odpowiedzieć na pytanie: ile jest wart nasz zespół pracowników? jaką wartość tworzą oni dla organizacji? Ocena potencjału jest próbą odpowiedzi na pytanie: ile może być wart nasz zespół, jeśli odpowiednio wykorzystamy jego potencjał?
26 kwietnia 2021
Ocena potencjału zawodowego pracowników w zakresie kompetencji to jedno z podstawowych a zarazem najtrudniejszych wyzwań przed jakimi stają specjaliści HR. Źle przeprowadzona ocena nie tylko jest bezużyteczna, lecz także prowadzi do licznych nieporozumień a nawet konfliktów. Dlatego też nieustannie szukamy narzędzi, które ułatwią nam realizację takiego zadania. Jednym z nich są coraz bardziej popularne testy kompetencji.
25 marca 2021
TRANSFORMACJA CYFROWA = TWORZENIE FIRMY INNOWACYJNEJTo nie jest więcej przemysłu w przemyśle, To jest więcej kreatywnego myślenia
Gamma - newsletter

Newsletter

Bądź na bieżąco z nowymi treściami wikiGammy. Zapisz się do naszego newslettera.

Zapraszamy do naszej

strefy wiedzy

WikiGamma
WikiGamma

Autorskie raporty, wartościowy know-how, pigułki wiedzy.

Gamma Q&A
Gamma Q&A

Odpowiedzi na często pojawiające się pytania z obszaru HR.

Artykuły eksperckie
Artykuły eksperckie

Artykuły związane ze szkoleniami eksperckimi.

Wideo
Wideo

WikiGamma w formacie video.

Recenzje książek
Recenzje, Stanowiska pracy

Recenzje książek, lista najpopularniejszych zawodów.

Artykuły
Artykuły, Artykuły cd., Prawo

Standardowe informacje z obszaru szkoleń.

ZOBACZ NAJBLIŻSZE SZKOLENIA

powiązane z tematem artykułu

Daj nam poznać

TWOJE POTRZEBY

Zadzwoń do nas:

tel.: 505 273 550,



E-mail:
biuro@projektgamma.pl

ul. Farysa 64
01-971 Warszawa

Znajdź nas na mapie

Zobacz mapę



lub użyj formularza

Kontakt
biuro@projektgamma.pl
tel.: 505 273 550


ul. Farysa 64
01-971 Warszawa
NIP: 113-26-90-108


Strona należy do grupy Gamma realizującej szkolenia eksperckie, sprzedażowe, managerskie, farmaceutyczne oraz team building dla firm. Firma szkoleniowa 2021 roku.
© Konsorcjum Szkoleniowo-Doradcze Gamma spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa
Wszelkie prawa zastrzeżone. Szkolenia dla firm i administracji.