Psychologia komunikacji
Marzeniem każdego z nas jest posiadanie dobrze płatnej i interesującej nas pracy. Marzeniem większości z nas jest również to, aby nasza praca była interesująca. Posiadanie intrygującej pracy sprawia, że chętniej do niej chodzimy i z większą uwagą przykładamy się do naszych obowiązków. Obok dobrego wynagrodzenia oraz zainteresowania pracą, większość z nas oczekuje również przyjaznej atmosfery w miejscu pracy.
Na atmosferę w miejscu pracy składa się całe mnóstwo rozmaitych czynników. Na niektóre z nich mamy wpływ, a na inne niestety nie. Nie da się ukryć, że dobra atmosfera w miejscu pracy leży zarówno w interesie podwładnych jak i przełożonych. Niezmiernie ważne jest to, aby przyjrzeć się w jaki sposób przebiega komunikacja między pracownikami. W kontakcie ze współpracownikami należy nade wszystko wystrzegać się konfliktów.
Konflikty są bowiem wrogiem każdej firmy, bez wględu na przedmiot jej działalności. Nie da się ukryć, że konflikty prowadzą często do agresji. Agresja zaś generuje stres, który bardzo negatywnie oddziałuje na pracowników i jakość świadczonej przez nich pracy. Do najbardziej niebezpiecznych konfliktów należą konflikty na linii podwładny - przełożony. Konflikty między podwładnymi a przełożonymi mogą bowiem spodowować poważne szkody w firmie. Aby komunikacja przebiegała prawidłowo, należy pamiętać o tym, że mowa niewerbalna jest równie istotna jak mowa werbalna. Istotne jest więc nie tylko to co mówimy, ale też jak mówimy.
Wyrażając swoje zdanie należy więc pamiętać o własciwej gestykulacji oraz mimice. Nie da się również ukryć, że niezwykle istotna w procesie komunikacji jest modulacja głosu. To bowiem ton naszego głosu nierzadko zdradza nasz nastrój oraz nastawienie do drugiej osoby. Przełożeni wydający polecenia podwładnym powinni unikać patrzenia na nich z góry. Nie wolno zapominać o utrzymywaniu kontaktu wzrokowego, ale należy również pamiętać o tym, by nikogo nie osaczać.
Aby komunikacja przebiegała we wzorcowy sposób, należy zdawać sobie sprawę z elementów, z których się ona składa. Jak powyżej wspomniano ważna jest nie tylko mowa werbalna, ale także niewerbalna. Psychologia komunikacji to nic innego jak psychologiczne rozumienie komunikacji. Należy wiedzieć, że wyszczególnia się cztery rodzaje komunikacji: interpersonalną, intrapersonalną, pośrednią oraz społeczną. Komunikacja interpersonalna to komunikacja między dwiema osobami. Jeżeli zaś chodzi o komunikację intrapersonalną to nie jest to nic innego jak komunikacja wewnętrzna. W komunikacji społecznej bierze udział wiele osób, a komunikacja pośrednia to komunikacja, która przebiega za pomocą telefonu, mailowo czy też za pomocą listów.
Jeżeli komunikujemy się mailowo należy pamiętać o zwrotach grzecznościowych. Jeżeli zaś będziemy komunikować się przez telefon, mówmy głośno i wyraźnie. Psychologia komunikacji jest dość trudna do opanowania. Na szczęście dzięki odpowiednim szkoleniom możemy zgromadzić wiedzę z zakresu komunikacji interpersonalnej. Kurs komunikacji interpersonalnej przyda się w każdej firmie, bez względu na przedmiot jej działalności. Szkolenie może nosić na przykład nazwę psychologia komunikacji. Właściwa nazwa, adekwatna do tematu szkolenia sprawi, że pracownikom łatwiej będzie skupić się na przebiego takiego szkolenia.
Nie da się ukryć, że aby szkolenie było skuteczne, musi przeprowadzić je doświadczony i odpowiednio wykwalifkowany szkoleniowiec. Przy wyborze firmy szkoleniowej należy kierować się opiniami, które ma dana firma. Podsumowując wyżej zebrane rozważania, należy wskazać, że dobra atmosfera w miejscu pracy leży zarówno w interesie pracownika jak i pracodawcy. Nie da się ukryć, że własciwa komunikacja interpersonalna w znaczący sposób wpływa na atmosferę w firmie. Znacznie milej pracuje się bowiem w zespole, który jest zgrany. Wyróżnić mozna następujące rodzaje komunikacji: komunikację intereprsonalną, komunikację wewnętrzną, komunikację społeczną i komunikację pośrednią. Znajomość poszczególnych zasad i rodzajów komunikacji pomoże pracownikom we właściwym porozumiewaniu się.
Dobrze by było, gdyby pracownicy brali systematyczny udział w kursach interpersonalnych. Dzięki kursom, psychologia komunikacji nie będzie miała dla pracowników tajemnic. Przeprowadzenie warsztatów interpersonalnych zlecić należy odpowiedzialnej i wykwalifikowanej firmie szkoleniowej. Przy jej wyborze warto zwrócić uwagę na rozmaite kryteria, między innymi na opinie klientów o danej firmie.