Rodzaje komunikacji interpersonalnej
Nie każdy jednak wie, że istotne jest nie tylko to, jakich słów używamy i co mówimy, ale także to, w jaki sposób zachowujemy się podczas rozmowy. W najprostszy sposób komunikację między ludźmi można podzielić na komunikację werbalną oraz komunikację niewerbalną.
- Komunikacja werbalna
Komunikacja werbalna to komunikacja za pomocą mowy i słów. Największe znaczenie ma w niej treść wypowiedzi danej osoby – to, jakiego słownictwa używa i jakie informacje przekazuje. Istotny jest sposób mówienia – mówienie zbyt szybko sprawi, że będziemy wydawać się zdenerwowani, a jąkanie się i nieumiejętność podania argumentów pokazuje, że nie jesteśmy pewni siebie.Należy więc mówić wyraźnie i głośno, jednak bez przesadnego i niepotrzebnego podnoszenia głosu w sytuacjach, które tego nie wymagają. Należy również starannie dobierać słownictwo – przeklinanie, potoczne i obraźliwe wyrażenia zazwyczaj nie są dobrze odbierane przez rozmówców, często prowadzą również do kłótni i sporów.
- Komunikacja niewerbalna
Komunikacja niewerbalna wpływa na postrzeganie nas przez rozmówcę znacznie bardziej, niż komunikacja werbalna! Do komunikacji niewerbalnej zaliczamy przede wszystkim postawę ciała – wyprostowana postawa sugeruje pewność siebie i odwagę.Jeśli zaś garbimy się, krzyżujemy ręce lub nogi lub kulimy się, sprawiamy wrażenie osoby niepewnej siebie i przestraszonej. Nerwowe gesty z kolei wskazują na zdenerwowanie – podczas ważnej rozmowy należy więc unikać ciągłego poprawiania włosów i ubrania lub przesadnej gestykulacji.
Należy również kontrolować mimikę twarzy – to na niej skupia się zazwyczaj większość uwagi naszego rozmówcy. Istotny jest też nasz wygląd – ubranie, makijaż, a także to, czy jesteśmy osobami zadbanymi, czystymi i schludnymi.
Gamma. Firma szkoleniowa roku! Zobacz nasze
szkolenia menadżerskie:
i szkolenia sprzedażowe:
Zapraszamy serdecznie.