Rodzaje negocjacji

Negocjacje co do zasady prowadzone są w celu osiągnięcia porozumienia, swego rodzaju kompromisu na którym obie strony jeżeli nie zyskają, to na pewno nie stracą.

3 lipca 2018
zdjęcie - Rodzaje negocjacji

Rodzaje negocjacji, negocjacje twarde miękkie i rzeczowe


Co za tym idzie ważne jest znalezienie pola, którym możliwe są takie rozwiązania, które usatysfakcjonują obie układające się strony. Trzeba jednak zaznaczyć, że możliwe są różne formy negocjacji. Będą się wyróżniać zarówno sposobem ich prowadzenia, jak i celem.


Zatem niezależnie od tego czy będą to negocjacje w biznesie, czy też nie można za Z. Nęckim wyróżnić trzy zasadnicze rodzaje negocjacji.

Pierwszy z nich to negocjacje, które prowadzone w ramach formuły „przegrana-przegrana”. Ich celem, jak sama nazwa wskazuje, nie jest osiągnięcie kompromisu. Zakłada się bowiem porażkę drugiej strony przy jednoczesnym przyjęciu możliwości własnych strat. Brak jest pola do kompromisu, obie strony nie osiągają jakiegokolwiek zysku, a jedyne zwycięstwo przychodzę przez porażkę drugiej strony i brak pozytywnego rozstrzygnięcia po naszej stronie.

Negocjacje prowadzone w ramach formuły „wygrana-przegrana” to jedna z popularniejszych ich postaci. W ramach tak prowadzonych rozmów jedna ze stron wygrywa tylko wtedy, kiedy druga traci. Co za tym idzie, podobnie jak w przypadku wcześniej wymieniowej formuły, także i tutaj można doszukiwać się braku pola do kompromisu.
Trzeba jednak zaznaczyć, że tego typu rodzaju negocjacje, w których tylko jedna ze stron wygrywa mogą mieć miejsce wyłącznie w przypadku wyraźnie dominującej pozycji jednej ze stron. Zawsze bowiem istnieje ryzyko zerwania negocjacji lub skutecznego odparcia działań mających prowadzić do wymuszenia konkretnego zachowania.

Trzecią formułą negocjacji są takie, które można określić jako „wygrana-wygrana”. Obie strony okazują szerokie zrozumienie dla argumentów przeciwników i jednocześnie starają się znaleźć takie rozwiązania, które skutecznie pozwolą na osiągniecie zysków przez partnerów. Tym samym jest to formuła negocjacji, która wymaga dużej doży elastyczności i wzajemnego zaufania pomiędzy partnerami.

Obok rodzajów negocjacji na uwagę zasługuje także rozróżnienie stylów ich prowadzenia. Można zatem wyróżnić miękkie, rzeczowe i twarde style prowadzenia negocjacji. Każdy z nich ma swoje uzasadnienie i jego wykorzystywanie jest zależne od tego, jaki jest cel negocjacji i pozycja tak nasza, jak i partnera.

Gamma - firma szkoleniowa 2016 roku. Zapraszamy do zapoznania się z naszymi szkoleniami sprzedażowymi, menadżerskimi i szkoleniami z rozwoju osobistego jak:zarządzanie czasem, szkolenie z komunikacji, szkolenia handlowe. Zaufaj naszemu doświadczeniu.

ZOBACZ NAJCIEKAWSZE ARTYKUŁY

z tej strefy wiedzy

7 listopada 2017
Zaufanie: nawet najlepszy proces sprzedaży sam niczego nie sprzeda  Zdobycie miana zaufanego doradcy jest rzadko osiągane.Dlaczego? Wielu sprzedawców uważa, że sami mogą zdecydować, czy są zaufanymi doradcami, ale w rzeczywistości to klienci o tym decydują, czy sprzedawca jest godny zaufania. Zachowania klientów i badania nad przegranymi kontraktami wskazują, że większość klientów nie ufa sprzedawcom lub nie widzi w nich godnych...
28 sierpnia 2018
Model Sprzedaży Challenger Sales – Sprzedaż Prowokatywna Wstęp Modele i podejścia do sprzedaży pojawiają się i znikają. To, co kilka lat temu było najgorętszym i najczęściej stosowanym podejściem do sprzedaży, jest obecnie uważane za staroświeckie. Ta „krótka żywotność” jest spowodowana trendami branżowymi, wpływami zewnętrznymi i ogólną gospodarką. W książce The Challenger Sale autorzy Matthew Dixon i Brent Adamson przedstawiają model,...
13 listopada 2018
  21 technik sprzedaży opartych na dowodach   Techniki sprzedaży - wstęp Co sprawia, że niektórzy sprzedawcy są lepsi od innych? Posiadanie odpowiednich umiejętności i doświadczenia z pewnością jest ważne, ale bycie najlepszym sprzedawcą w firmie zależy również od czegoś więcej. W ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat zostało przeprowadzonych wiele badań naukowych dotyczących tego, w jaki sposób ludzki mózg dokonuje wyborów...
25 czerwca 2019
Storytelling sztuka opowiadania historii w celu zaangażowania odbiorcy, publiczności i budowania więzi z klientem. Narrator przekazuje informację, wiadomości i wiedzę w zabawny i ciekawy sposób. Jego narzędziami są techniki werbalne oraz niewerbalne. Storytelling to relacja ze zdarzenia. Historia może być autentyczna lub fikcyjna, ale dobra historia zawsze zawiera element prawdy, nawet jeśli jest fikcją. Przekaz, który niesie, musi być prawdziwy...
8 stycznia 2020
  Style negocjacji według Willema Mastenbroeka Definicja Negocjacje są procesem, w którym biorą udział co najmniej dwie strony. Stanowiska stron są rozbieżne i stanowią przeszkodę w realizacji indywidualnych interesów. Negocjacje mają na celu uzgodnienie stanowisk. Negocjacje – codzienny element życia Negocjacje istnieją od zawsze. Tam, gdzie jest dwoje ludzi, tam zazwyczaj pojawia się konflikt lub przynajmniej różnica stanowisk. Pragnąc wypracować...

ZOBACZ OSTATNIE ARTYKUŁY

z tej strefy wiedzy

27 kwietnia 2022
Znajomość własnej kultury i kultur, z którymi podejmowana jest komunikacja na jakimkolwiek poziomie owocuje wytworzeniem się świadomości kulturowej, czyli umiejętności rozpoznania i zrozumienia wpływu kultury na ludzkie zachowania i idee oraz wpływu własnej kultury na postrzeganie świata, proces oceniania i podejmowania decyzji. Aby dojść do etapu efektywnej komunikacji międzykulturowej niezbędna jest inwestycja czasu, energii i starań w wykluczenie uprzedzeń i...
8 stycznia 2020
Willem Mastenbroek wyróżnił cztery style prowadzenia negocjacji. Każdy ma swoje plusy i minusy.
15 kwietnia 2019
Perswazja to społeczny wpływ na przekonania, postawy, intencje, motywacje i zachowania. Jest to forma manipulacji oparta na zaangażowaniu, która może zmienić nasze myśli i zachowania. Zasady perswazji posługują się słowami mającymi wpłynąć na innych ludzi i osiągnąć pożądane zmiany.
4 grudnia 2018
Storytelling sztuka opowiadania historii w celu zaangażowania publiczności i budowania więzi z klientem. Narrator przekazuje wiadomość, informacje i wiedzę w zabawny, ciekawy sposób. Jego narzędziami są techniki werbalne i niewerbalne.
13 listopada 2018
W ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat zostało przeprowadzonych wiele badań naukowych dotyczących tego, w jaki sposób ludzki mózg dokonuje wyborów i jakie czynniki mogą wpływać na to, co mówimy i robimy, w tym także – co kupujemy. Co najlepsze, ta wiedza naukowa jest łatwo dostępna i może pomóc ci w zostaniu świetnym sprzedawcą.
Gamma - newsletter

Newsletter

Bądź na bieżąco z nowymi treściami wikiGammy. Zapisz się do naszego newslettera.

Zapraszamy do naszej

strefy wiedzy

WikiGamma
WikiGamma

Autorskie raporty, wartościowy know-how, pigułki wiedzy.

Gamma Q&A
Gamma Q&A

Odpowiedzi na często pojawiające się pytania z obszaru HR.

Artykuły eksperckie
Artykuły eksperckie

Artykuły związane ze szkoleniami eksperckimi.

Wideo
Wideo

WikiGamma w formacie video.

Recenzje książek
Recenzje, Stanowiska pracy

Recenzje książek, lista najpopularniejszych zawodów.

Artykuły
Artykuły, Artykuły cd., Prawo

Standardowe informacje z obszaru szkoleń.

ZOBACZ NAJBLIŻSZE SZKOLENIA

powiązane z tematem artykułu

Daj nam poznać

TWOJE POTRZEBY

Zadzwoń do nas:

tel.: 505 273 550,



E-mail:
biuro@projektgamma.pl

ul. Farysa 64
01-971 Warszawa

Znajdź nas na mapie

Zobacz mapę



lub użyj formularza

Kontakt
biuro@projektgamma.pl
tel.: 505 273 550


ul. Farysa 64
01-971 Warszawa
NIP: 113-26-90-108


Strona należy do grupy Gamma realizującej szkolenia eksperckie, sprzedażowe, managerskie, farmaceutyczne oraz team building dla firm. Firma szkoleniowa 2021 roku.
© Konsorcjum Szkoleniowo-Doradcze Gamma spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa
Wszelkie prawa zastrzeżone. Szkolenia dla firm i administracji.