Często niedoceniane wykonują czynności bez których firma nie byłaby w stanie poprawnie funkcjonować dlatego można zaryzykować stwierdzeniem, że rola sekretariatu w biurze jest kluczowa.
Pracownicy sekretariatu i asystenci biurowi są pierwszymi osobami, które witają przychodzących gości, klientów, interesantów, filtrują informacje przychodzące na główny adres e-mail kierując je do właściwych osób, dbają o obieg korespondencji, odbierają telefonu, organizują spotkania, podróże, rezerwują hotele, kontaktują się z urzędami, prawnikami, prowadzą terminarze, kalendarze, organizują imprezy firmowe, świąteczne, oprowadzają gości, kontrolują obieg informacji, zajmują się praktycznie wszystkimi czynnościami, bez których nie wyobrażamy sobie codziennego dnia w pracy - od organizacji zamówień spinaczy po towarzyszenie podczas najważniejszych spotkań biznesowych.
To praca bardzo często niedoceniana i mało opłacana, a sekretarki są często bardzo dobrze wykształcone, znają po kilka języków obcych, zasady etykiety mailowej, telefonicznej, są organizatorkami, koordynatorkami i osobami, które rozwiązują wszelkie nieporozumienia.
To nie tylko etap na szczeblu kariery, stan przejściowy w drodze do lepszego stanowiska. Doskonale zorganizowana asystentka biura jest na wagę złota i dlatego też celem wielu pracowników biurowych jest zostanie sekretarką w dużej firmie, w której otrzyma możliwość podnoszenia swoich kwalifikacji.
Istnieje wiele szkoleń dla pracowników sekretariatu dzięki którym zorganizują swoją pracę jeszcze lepiej. Jest to także bardzo ciekawa praca, wiążąca się z wieloma wyzwaniami i często podróżami. W końcu sprawny asystent nie jest potrzebny tylko stacjonarnie.
Stanem idealnym byłoby odpowiednie docenianie pracowników sekretariatów, także finansowe. Może wtedy łatwiej byłoby traktować swoją pracę jak misję i z należytą powagą. Będąc prezesem dużej firmy chcemy aby nasz wizerunek był jak najbardziej korzystny, a kto zadba o niego lepiej niż pracownik, który jest pierwszym kontaktem w każdej sprawie?