Stres w pracy - jakie są na niego sposoby i dlaczego pracodawca powinien się o to zatroszczyć
Wiele osób poszukuje odpowiedzi na pytanie, jak radzić sobie ze stresem w pracy. Szkolenie w tym zakresie to jedna z rzeczy, które pracodawca może zrobić i za które pracownicy będą naprawdę wdzięczni. Pod warunkiem, że do dobre szkolenie, a nie krótka, ogólna pogadanka.
Jakie aspekty są istotne i dlaczego redukcja stresu jest tak ważna? I jak można samemu sobie pomóc? Z warsztatów antystresowych wynieść można znacznie więcej, a przede wszystkim umiejętności zupełnie inne niż ze szkolenia z komunikacji interpersonalnej.
Jak stres wpływa na pracownika
Stres to właściwie już problem cywilizacyjny. Jest on krótkotrwałą, naturalną reakcją organizmu na zagrożenie. Najczęściej jednak nie spotykamy się z zagrożeniami, które wymagają natychmiastowej silnej reakcji, ale z wyzwaniami o charakterze innym niż fizyczne zagrożenie i długotrwałymi. W ich przypadku poziom stresu nie opada natychmiast, a jego wpływ na organizm przez dłuższy czas jest wyniszczający bardziej, niż może się wydawać.
Może zwiększać ryzyko wielu chorób, odbija się na relacjach oraz na skuteczności w pracy. Kiedy spada koncentracja i trudniej podejmować racjonalne decyzje, a do tego atmosfera jest nerwowa – widać, jak na pracownikach odbija się stres. Szkolenie może pomóc go zmniejszyć i tym samym poprawić efektywność pracy. Warto więc postawić nie tylko naszkolenia z komunikacji interpersonalnej, ale również te typowo antystresowe.
Stres w pracy – jak nad nim zapanować
Kiedy pojawia się stres, tak naprawdę nikt z zewnątrz nie może nad nim zapanować. Musi to zrobić osoba, która ulega napięciu i panice, bo to w jej umyśle zdarzenia i decyzję przestają być oglądane racjonalnie i chłodno, a drobne niepowodzenia ulegają często wyolbrzymieniu. Ważne jest więc, aby utrzymywać kontrolę nad sytuacją.
Szkolenie radzenia sobie ze stresem uszczegółowi narzędzia i techniki dotyczące konkretnych sytuacji w firmie. Warto jednak wiedzieć, że podstawą jest panowanie nad swoimi emocjami, racjonalny ogląd sytuacji oraz sięganie po wsparcie, jeśli jest taka potrzeba. Jeśli chodzi o racjonalną ocenę, to kluczowa jest umiejętność skupienia się na problemie do rozwiązania. Trzeba zadawać sobie pytania, zmieniać to, co nie zadziałało, szukać możliwości.
Opanować emocje mogą pomóc ćwiczenia uważności, różne techniki relaksacyjne, a także przywoływanie sytuacji, gdy udało się jakiś problem rozwiązać, czy nabieranie dystansu. Jak to zrobić i opanować stres? Szkolenie powinno dostarczać szczegółowej listy sposób do wdrożenia wraz z przykładami różnych sytuacji.
ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:
Przeciwdziałanie dyskryminacji, mobbingowi i molestowaniu w zatrudnieniu na podstawie aktualnego orzecznictwa sądowego. Zapraszamy na szkolenie DYSKRYMINACJA, MOBBING I MOLESTOWANIE W ZATRUDNIENIU
Uczestników tego szkolenia interesują również:
Szkolenie stres w pracy – jakie powinno byćSzkolenia z komunikacji interpersonalnej, zarządzania projektami, technik sprzedaży czy umiejętności potrzebnych na różnych stanowiskach to nie to samo, co pomagające okiełznać stres w pracy.
Szkolenie skupione na nim sięgnąć musi do emocji i sposobu myślenia, a nie tylko mniej lub bardziej mierzalnych profesjonalnych kompetencji. Nie jest też nastawione na konkretny cel do zdobycia. Nie jest nastawione tak zadaniowo, bo wpływa na całokształt funkcjonowania pracownika w firmie i poza nią. Ważne jest za to, aby przebiegało w swobodnej, bezpiecznej i otwartej atmosferze, aby samo nie generowało niepotrzebnego napięcia.
Pokazujące jak radzić sobie ze stresem w pracy szkolenie musi mieć formę przynajmniej w części warsztatową. Żeby techniki działały w rzeczywistych sytuacjach, muszą być jak odruch. Jeżeli wszyscy mogą je przećwiczyć – niekoniecznie prezentując przed grupą, ale mając czas na przemyślenie danego zagadnienia, notatki, przywołanie konkretnych doświadczeń lub wypróbowanie technik relaksu – to sposoby na stres mogą później zastosować automatycznie.
Szkolenie radzenia sobie ze stresem jako inwestycja
Z punktu widzenia pracodawcy to działanie, które przyniesie długotrwałe pozytywne skutki. Nie zawsze da się je zmierzyć i policzyć, ale nie ma wątpliwości, że długofalowo wpływają na pracowników i firmę, sprawiając, że wszystkim funkcjonuje się lepiej.
Redukujące stres szkolenie przydaje się na każdym szczeblu, gdyż jeśli w parze z wyższym stanowiskiem idą wyższe umiejętności i lepsza kontrola stresu, to jednocześnie jest to też znacznie więcej odpowiedzialności i ryzyka niż na niższych szczeblach w firmowe strukturze.
Managerowie i dyrektorzy powinni też czasem wybrać się na takie szkolenie – radzenie sobie ze stresem to umiejętność, którą szczególnie oni powinni opanować, gdyż odpowiadają także za inne osoby.
Są osoby, które szczególnie powinny wiedzieć, jak radzić sobie ze stresem w pracy. Szkolenie potrzebne jest wszystkim, którzy zarządzają zespołami, pracują pod presją, ponoszą dużą odpowiedzialność. Także osoby, których praca wymaga ścisłej współpracy z innymi, powinny umieć panować na zdenerwowaniem i napięciem, by nie odbijało się to na wszystkich z grupy. Kolejnymi, którzy potrzebują szczególnie takich umiejętności, są pracujący z klientami, negocjujący z partnerami itp.