Jak przeciwdziałać mobbingowi? To pytanie, które zajmuje czas wielu pracodawców. Mobbing jest formą znęcania się nad innymi, często przy wykorzystaniu zalet, jakie niesie za sobą pozycja sprawcy nękania i poniżania.
To główny powód, dla którego często ofiary mobbingu nie zgłaszają pracodawcy działań - kieruje nimi strach oraz obawa, że szef uwierzy w słowa wyżej postawionego pracownika. Mobbing to także zjawisko, które często jest ukryte, a do niedawna wcale się o nim nie mówiło.
Zdarza się również, że jest lekceważony przez pracodawcę lub menedżera, który uważa, że stosunki między pracownikami nie zawsze są dobre i jest to naturalny element życia w społeczeństwie - istnieje jednak zasadnicza różnica między chłodnym podejściem dwóch pracowników do siebie, a nękaniem i poniżaniem, które jest karalne.
ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:
Szkolenie antymobbingowe dla pracowników - które zachowania są już mobbingiem a które nie są, mimo że pozornie mogą tak wyglądać? Celem szkolenia z antymobbingu jest przeciwdziałanie zachowaniom mobbingowym i dyskryminacji w miejscu pracy. Aby ten cel osiągnąć szkolenie oddziałuje na uczestników na dwóch płaszczyznach: poszerza wiedzę pracowników na temat mobbingu oraz zwiększa ich wrażliwość na zachowania mobbigowe w pracy.
Zapoznaj się również ze szkoleniami: komunikacja interpersonalna szkolenie, szkolenia administracja.
Aby skutecznie przeciwdziałać mobbingowi, powinniśmy dbać o atmosferę w miejscu pracy, starać się nie dopuszczać do niepotrzebnej i skrajnej rywalizacji oraz stwarzać dogodne warunki do integracji i zaciśnięcia relacji między pracownikami. Czasem mobbing jest wynikiem nieznajomości prawa: zarówno ze strony ofiar, jak i samych sprawców. Z jednej strony ofiary nie znają procedur oraz nie wiedzą gdzie mogą udać się z problemem, z drugiej zaś sami sprawcy wychodzą z założenia, że ich zachowanie jest niegroźne i niekwalifikowane jako mobbing.
Szkolenia antymobbingowe dla pracowników powinny mieć miejsce w każdym przedsiębiorstwie: bez względu na to, czy już spotkaliśmy się z tym zjawiskiem w naszym zakładzie pracy, czy chcemy jedynie przeciwdziałać znacznie wcześniej wystąpieniu zachowań mobbingowych. Szkolenia organizowane mogą być zarówno przez pracodawcę lub menedżera, jak i zewnętrzne firmy. Warto połączyć oba te elementy.
Z jednej strony pozwoli to na upewnienie pracowników, że pracodawca jest po ich stronie i pragnie przeciwdziałać mobbingowi, z drugiej zaś obecność osoby z zewnątrz pomoże zachować neutralny charakter spotkania oraz zapewni obiektywizm w trakcie wystąpienia możliwych sporów.