Szkolenie z alternatywnych i wspomagających metod komunikacji kierowane jest przede wszystkim do wszystkich tych osób, które chcą czy też muszą w swojej codziennej pracy stosować możliwie jak najskuteczniejsze metody komunikacji z współpracownikami, klientami itp. Z takich kursów niezwykle często korzystają osoby pracująca jako logopedzi, pedagodzy, terapeuci, nauczyciele czy osoby na co dzień współpracujące z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi z niepełnosprawnością powodującą brak lub ograniczenie komunikacji werbalnej. Tego typu szkolenia, jak się okazuje są niezwykle przydatne również rodzicom dzieci, które są w pewnym stopniu niepełnosprawne ruchowo, są opóźnione pod względem mowy czy cierpią z powodu autyzmu. Szkolenie z alternatywnych i wspomagających metod komunikacji najczęściej przybiera postać szkolenia w formie zajęć praktycznych, podzielonych na kilka bloków tematycznych. Oto przykład.
Część I - wszystko o metodach wspierania komunikacji zarówno przedintencjonalnej i przedsymbolicznej. Mówiąc prościej, chodzi tu o wspieranie komunikacji z dziećmi małymi czy wszystkimi dziećmi o różnym stopniu upośledzenia umysłowego. Ta część szkolenia wprowadza wszystkich uczestników na metody zachowywania się w sytuacjach, w których dziecko z dowolnego powodu nie jest w stanie samodzielnie interpretować pewnych symboli.
Część II - jak zaprojektować i wykorzystać w praktyce pomoce komunikacyjne, czyli plany dnia, plany codziennych czynności, tablic wyboru, tablic tematycznych, tablic uczestnictwa, tablic kontekstowych czy innych dowolnych pomocy, nawet tych wymyślonych przez rodzica lub opiekuna czy terapeutę, które dla dziecka są oczywiste i niezwykle czytelne, przez co ułatwiona jest komunikacja pomiędzy nim a całym otoczeniem.
Część III - Zapoznanie ze wszystkimi technikami alternatywnych i wspomagających metod komunikacji służącymi do regulacji i wyrabiania prawidłowych zachowań i reakcji u dziecka.
Część IV - tworzenie i wykorzystywanie formularzy do oceny umiejętności komunikacyjnych i planowania terapii.