Taktyki kierowania zespołem pracowniczym

Style kierowania zespołem pracowników różnią się celem oraz skutkami, które odnoszą. Od nich zależy to, w jaki sposób będzie funkcjonowała cała grupa pracowników, w konsekwencji wpływa na jakość i szybkość wykonywania powierzonych obowiązków.

zdjęcie - Taktyki kierowania zespołem pracowniczym

 

Style kierowania zespołem pracowników różnią się celem oraz skutkami, które odnoszą. Od nich zależy to, w jaki sposób będzie funkcjonowała cała grupa pracowników, w konsekwencji wpływa na jakość i szybkość wykonywania powierzonych obowiązków. Ale od stylu kierowania zależy także integracja zespołu, atmosfera w miejscu pracy i zaufanie do kierownictwa, co w dużej mierze przekłada się na wyniki wypracowywane przez ogół pracowników. Zwykle wyróżnia się trzy rodzaje stylu: autokratyczny, demokratyczny i liberalny.

Styl autokratyczny polega na scentralizowaniu władzy w rękach kierownictwa. W praktyce przejawia się to brakiem wpływu pracowników na decyzje, jakie podejmuje menedżer lub zarząd. Szczególnie popularny jest w globalnych korporacjach, które starają się jak najbardziej ograniczyć wpływ jednostki na całościowe wyniki. Z drugiej zaś strony odpowiedzialność za podejmowane decyzje również spoczywa na kierownictwu, co ważne jest dla wielu pracowników.

ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:

Szkolenie zarządzanie zespołem pracowniczym - jak zbudować silny zespół? Wznieś na wyższy poziom swoje umiejętności zarządzania zespołem. Szkolenie przeznaczone dla menagerów i liderów.
Tematy powiązane z tym szkoleniem: szkolenie online - zarządzanie zespołem, szkolenia menedżerskie. inne szkolenia online

Styl demokratyczny objawia się przede wszystkim w niewielkich, zintegrowanych zespołach. Kierownik lub menedżer zakłada, że najważniejsza jest praca grupowa oraz posiada duże zaufanie do swoich podwładnych. Wszystkie zadania są delegowane do poszczególnych jednostek, które wspólnie pracują na sukces zespołu. Główną zaletą tego stylu kierowania jest niezależność oraz poczucie wpływu każdego pracownika, który równocześnie odpowiada za swoje błędy i ponosi konsekwencje każdego działania.

Styl liberalny wykorzystywany jest w niewielu przedsiębiorstwach i może przynosić skrajne różne efekty. Z jednej strony doskonale sprawdza się w zespołach, które darzą się bardzo dużym zaufaniem a poszczególni członkowie mają ze sobą świetny kontakt i są pewni swoich umiejętności. Z drugiej zaś w wielu przedsiębiorstwach o słabej komunikacji, gdzie pracownicy nie są informowani o celach i rezultatach działań całej firmy, zastosowanie tego systemu może odnosić bardzo negatywne skutki.

Style kierowania zależą przede wszystkim od charakteru firmy, doświadczenia i wykształcenia pracowników oraz ich komunikacji i związków z samym przedsiębiorstwem. Styl demokratyczny to z pewnością najbardziej uniwersalny styl kierowania, który cieszy się bardzo dużą popularnością w małych, średnich i dużych przedsiębiorstwach. Autokratyczne podejście stosowane jest coraz rzadziej, sprawdzi się jednak w przypadku bardzo dużych zespołów pracowników na niskich szczeblach. Styl liberalny jest najtrudniejszy do zastosowania, jednak także on może sprawdzić się w małych, wysoce specjalistycznych zespołach.

ZOBACZ OSTATNIE ARTYKUŁY

z tej strefy wiedzy

Project management (czyli zarządzanie projektami) to szereg czynności mających na celu zrealizowanie wszystkich związanych z danym projektem założeń. Zajmują się nim osoby wchodzące w skład specjalnych zespołów projektowych, a ich praca stanowi podstawę działalności wielu przedsiębiorstw.
AGILE to coraz popularniejsze w każdej większej (i mniejszej) firmie pojęcie związane z realizacją projektów biznesowych. Z pewnością każda osoba zatrudniona w takim miejscu choć raz się z nim spotkała.
Nawet zespół złożony z doskonale wykształconych i kompetentnych pracowników nie będzie w stanie sprawnie realizować swoich zadań, jeśli zabraknie w nim odpowiedniego kierownictwa. Zawsze niezbędna jest osoba nadzorująca wszystkie czynności wykonywane przez pracowników.
Aby proces produkcyjny w zakładzie przemysłowym mógł przebiegać sprawnie, potrzebna jest przynajmniej jedna kompetentna osoba kontrolująca prawidłowe wykonywanie wszystkich prac. Zadanie to spoczywa na barkach mistrza zakładu produkcyjnego.
Profesjonalny zakład przemysłowy przypomina żywy organizm. Cały proces produkcji składa się z wielu etapów, które z kolei powiązane są z konkretnymi częściami zakładu oraz maszynami. Jeśli na którymkolwiek z tym etapów pojawią się opóźnienia lub błędy, zawsze ucierpi na tym cały proces.

Zapraszamy do naszej

gamma Wiki +

Znajdziesz tam:
  • 800 pigułek wiedzy
  • 40 filmów edukacyjnych
  • ~14h nagrań raportów w wersji audiobook i wiele więcej.
Raporty HR
Raporty HR

Okręty flagowe naszej strefy wiedzy w wersji audio.

Video
Video

Szereg koncepcji, narzędzi i idei w wersji video.

Audio
Audio

Audiopigułki wiedzy w drodze do pracy czy w – trakcie spaceru.

Artykuły
Artykuły

Do przeczytania w lub do pobrania w formacie pdf.

strefy wiedzy

WikiGamma
WikiGamma

Autorskie raporty, wartościowy know-how, pigułki wiedzy.

Gamma Q&A
Gamma Q&A

Odpowiedzi na często pojawiające się pytania z obszaru HR.

Artykuły eksperckie
Artykuły eksperckie

Artykuły związane ze szkoleniami eksperckimi.

Video
Video

WikiGamma w formacie video.

Recenzje książek
Recenzje, Stanowiska pracy

Recenzje książek, lista najpopularniejszych zawodów.

Artykuły
Artykuły, Artykuły cd., Prawo

Standardowe informacje z obszaru szkoleń.

ZOBACZ NAJBLIŻSZE SZKOLENIA

powiązane z tematem artykułu

Daj nam poznać TWOJE POTRZEBY

Zadzwoń do nas:

tel.: 505 273 550,

ul. Farysa 64
01-971 Warszawa

Znajdź nas na mapie

Zobacz mapę

lub użyj formularza

Kontakt
biuro@projektgamma.pl
tel.: 505 273 550


ul. Farysa 64
01-971 Warszawa
NIP: 113-26-90-108


Strona należy do grupy Gamma realizującej szkolenia eksperckie, sprzedażowe, managerskie, farmaceutyczne oraz team building dla firm. Firma szkoleniowa 2021 roku.
© Konsorcjum Szkoleniowo-Doradcze Gamma spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa
Wszelkie prawa zastrzeżone. Szkolenia dla firm i administracji.