Z konfliktami możemy spotkać się w każdym zespole pracowniczym: czasem nawet w tych najbardziej zintegrowanych zespołach, wszelkie niedomówienia czy problemy przebiegają znacznie gwałtowniej z powodu osobistych odczuć uczestników sporu. Choć technik rozwiązywania konfliktów jest wiele, pierwszym etapem całego procesu powinna być diagnoza, czyli opisanie rodzaju i przebiegu konfliktu, celem znalezienia optymalnej, wygodnej drogi rozwiązania sporu.
Negocjacje są sposobem rozwiązywania konfliktów, które zwykle wykorzystywane są na samym początku. Dotyczą stron samego sporu a do ich pozytywnego zakończenia niezbędna jest chęć zażegnania konfliktu z obu stron. Negocjacje często jednak nie przebiegają pomyślnie, szczególnie gdy istotą sporu są prywatne zawiści. Zwykle wtedy wykorzystuje się drugi sposób: mediacje. Polegają one na przedstawieniu obu racji w towarzystwie mediatora, czyli bezstronnej osoby, która prowadzi spotkanie i stara się podpowiadać możliwe rozwiązania konkretnej sytuacji. W ostateczności stosuje się arbitraż - przesądzenie sporu poprzez niezależnego "sędzię", który w przypadku konfliktów o charakterze pracowniczym jest kierownikiem, szefem lub menedżerem. Ten sposób rozwiązywania konfliktów jest wykorzystywany w najpoważniejszych sytuacjach, w których strony nie potrafią rozwiązać swoich problemów osobiście a sam konflikt przekłada się na funkcjonowanie zespołu i w konsekwencji może wpływać na jego wyniki.
Każdy menedżer musi zdawać sobie sprawę, że sytuacje konfliktowe w pracy zespołowej są nieuniknione i należy się do nich odpowiednio przygotować. Jeśli chodzi o rozwiązywanie konfliktów kurs powinien przebiegać w praktycznym i teoretycznym wymiarze: przyszły przywódca musi umieć rozróżniać rodzaje problemów międzyludzkich oraz być w stanie wybrać najlepszy sposób ich rozwiązywania. To osoba, która powinna sprawdzać się zarówno w roli mediatora, jak i niezależnego arbitra, by w razie sytuacji awaryjnych móc obiektywnie ocenić sedno problemu i złagodzić nastroje panujące w całym zespole.