Umiejętności menedżerskie kierownika
Wiele przedsiębiorstw dokłada wszelkich starań, aby odnieść sukces na rynku. W tym celu starają się pozyskiwać najlepszych pracowników, podnosić ich kwalifikacje, inwestują w park maszynowy i decydują się na rozmaite kursy i szkolenia. Trzeba jednak mieć świadomość również tego, że często sukces przedsiębiorstwa może zależeć także od wyboru kierownika i osób, które będą pracownikami zarządzać.
Często zdarza się, że nawet doskonale przygotowani pracownicy o ogromnych umiejętnościach, wielkim doświadczeniu i dużych zdolnościach nie wykorzystują swoich możliwości w pełni. Wynika to przede wszystkim z faktu, iż osoba zarządzająca taka grupą pracowników nie potrafi robić tego w odpowiedni sposób. Czasem brakuje jej po prostu umiejętności do tego, kiedy indziej nie posiada odpowiednich cech osobowości do tego, by doskonale pełnić rolę kierownika czy menedżera. Jest to jeden z najczęściej popełnianych błędów. Dzieje się tak często dlatego, że w przedsiębiorstwach awans otrzymują np. pracownicy, którzy najefektywniej pracują, choć nie potrafią być dobrymi kierownikami. Po czym więc poznać idealnego kandydata na kierownika?
Często zastanawiamy się, jakie powinien mieć idealny szef cechy charakteru. Czy powinien to być człowiek bez skrupułów, czy może wrażliwy i współczujący. Lepiej sprawdzi się szef przebojowy, czy poważny, nie pozwalający sobie na żarty czy luźniejsze podejście. Niestety,
cechy dobrego kierownika nie są tak proste do określenia. Jednak z całą pewnością można stwierdzić, że idealny szef powinien być osobą otwartą, przyjmującą wszystkie informacje, sprawnie je przetwarzającą i, co najważniejsze, potrafiącą pracować nad samym sobą. Jest to absolutnie niezbędne, bowiem tylko taka osoba będzie w stanie wypracować odpowiednie podejście do innych pracowników, zmienić się w osobę dobrze zarządzającą pracownikami, kreatywną, a także sprawiedliwą.
Jak być dobrym kierownikiem? Przede wszystkim, należy słuchać tego, co inni mają nam do powiedzenia. Cechy dobrego kierownika to przede wszystkim otwartość, również na informacje, także informacje zwrotne i chęć zmiany osobistej. Ponadto, kierownik powinien zawsze wspierać rozwój innych pracowników. Im lepiej wyszkoleni, przygotowani do pełnienia swoich zadań pracownicy, tym lepiej będzie radzić sobie cały zespół z zadaniami. Ponadto, szkolenia są również doskonałym sposobem motywowania pracowników i dają im wiele możliwości. Nie każdy z nas posiada cechy dobrego kierownika. Jednak dzięki otwartości można wiele z nich w sobie wyrobić. Otwartość jest więc tutaj kluczowa. Otwartość na zmianę, nie tylko osobistą, ale i na różnego rodzaju innowacje, również w zarządzaniu grupą pracowników, czy ich zadaniami.
Szukając
cechy dobrego kierownika nie sposób nie wymienić doskonałych zdolności komunikacyjnych. Zdolności te można rozwijać podczas licznych szkoleń czy kursów, jednak są one niezbędne, aby odpowiednio przekazywać informacje pracownikom, odpowiednio je przetwarzać i analizować oraz unikać konfliktów w grupie. Wszelkie umiejętności interpersonalne, jakie posiada menedżer wydają się być niezbędne do tego, by pracownicy chcieli i potrafili zrozumieć kierownika i z nim współpracować. Najlepsi kierownicy to również osoby o dużej charyzmie. Osoby, które potrafią rozmawiać z innymi, świetnie motywują innych czy są przekonywujące z pewnością pociągną za sobą znacznie większą grupę osób, które dobrowolnie chcą za nimi podążać, niż osoby wycofane i ciche. Dlatego też, zastanawiając się
jak być dobrym kierownikiem warto pamiętać o charyzmie i umiejętnościach rozmowy z innymi.
Osoby, które posiadają kluczowe cechy dobrego kierownika mogą z powodzeniem przewodzić nawet dużej grupie pracowników. Dzięki cechom osobowości, takim jak choćby charyzma, komunikatywność i wysokie kompetencje, z pewnością uda się odnieść sukces. Warto także rozwijać swoje
umiejętności menedżerskie, pracować nad sobą i być otwartym na nowości, konstruktywną krytykę czy informacje zwrotne od innych osób. Mogą one umożliwić nam jeszcze większy rozwój i sprawią, że będziemy pracować jeszcze lepiej i efektywniej.