Wywieranie wpływu społecznego i manipulacje

Warto wiedzieć, że wywieranie wpływu nie do końca równoznaczne jest z prowadzeniem manipulacji wobec innych ludzi. Wpływ społeczny w zdecydowanej większości przypadków w ostateczności prowadzi do zmiany zachowania, opinii lub uczuć człowieka. Do takiego stanu rzeczy przyczynia się inna osoba lub grupa osób wywierająca wpływ swoimi czynami i słowami na daną osobę. 


Warto wiedzieć, że wywieranie wpływu nie do końca równoznaczne jest z prowadzeniem manipulacji wobec innych ludzi. Wpływ społeczny w zdecydowanej większości przypadków w ostateczności prowadzi do zmiany zachowania, opinii lub uczuć człowieka. Do takiego stanu rzeczy przyczynia się inna osoba lub grupa osób wywierająca wpływ swoimi czynami i słowami na daną osobę. Wpływy społeczne można podzielić na:

  • wpływy intencjonalne,
  • wpływy niezamierzone,
  • wpływy świadome,
  • wpływy nieświadome,
  • wpływy pozytywne,
  • wpływy negatywne.

Manipulacja jest w pewnym sensie jednym z rodzai wywierania społecznego wpływu. Wykorzystywana jest przede wszystkim do nakłaniania danej jednostki do działania, które jest całkowicie bądź tylko częściowo sprzeczne z jej własnym interesem.

Osoba będąca manipulatorem skupia się przede wszystkim na tym, aby osiągnąć jak największe korzyści dla samego siebie. Nie interesują go emocje, uczucia czy przekonania innych osób. Zatem powiedzieć można, że manipulatorzy to osoby bardzo egoistyczne, które dążą pomimo wszystko do obranego przez siebie celu.

ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:

Poznaj nasze szkolenia interpersonalne. Dowiedz się jak zwiększyć swoją efektywność osobistą, jak być wielozadaniowym, jak komunikować się z innymi w firmie, jak zarządzać sobą efektywnie.

Zapraszamy.

Warto zapamiętać jedną kwestię. Otóż każda manipulacja zaliczana jest do wpływu społecznego, natomiast nie każdy wpływ jest manipulacją. Nie zawsze wywieranie wpływu ma jedynie negatywny wydźwięk. Wiele osób manipulacje nieodłącznie kojarzy z oszustwem, szantażem psychicznym czy celowym wprowadzaniem w błąd.

Wpływy społeczne kierują się kilkoma zasadami. Jedna z nich to tak zwana reguła wzajemności. W zasadzie uważana jest ona za jedną z podstawowych form kultury każdego człowieka.

Wiele osób jeszcze w okresie swojego dzieciństwa ma wpajane do głowy, że każda przysługa jaka wobec niego zostanie wykonana, musi zostać oddana w innej postaci. W tym przypadku wychodzi na to, że każda przysługa rodzi zobowiązania na przyszłość, gdyż nie zawsze rewanżować się trzeba w jakimś konkretnym momencie.

Od dziecka ludzie uczeni są, że bra rewanżu jest powodem do wstydu i życia z łatką życiowego dłużnika. Ta reguła jednak w pewnych chwilach sprzyja negatywnym manipulacjom.

ZOBACZ OSTATNIE ARTYKUŁY

z tej strefy wiedzy

Project management (czyli zarządzanie projektami) to szereg czynności mających na celu zrealizowanie wszystkich związanych z danym projektem założeń. Zajmują się nim osoby wchodzące w skład specjalnych zespołów projektowych, a ich praca stanowi podstawę działalności wielu przedsiębiorstw.
AGILE to coraz popularniejsze w każdej większej (i mniejszej) firmie pojęcie związane z realizacją projektów biznesowych. Z pewnością każda osoba zatrudniona w takim miejscu choć raz się z nim spotkała.
Nawet zespół złożony z doskonale wykształconych i kompetentnych pracowników nie będzie w stanie sprawnie realizować swoich zadań, jeśli zabraknie w nim odpowiedniego kierownictwa. Zawsze niezbędna jest osoba nadzorująca wszystkie czynności wykonywane przez pracowników.
Aby proces produkcyjny w zakładzie przemysłowym mógł przebiegać sprawnie, potrzebna jest przynajmniej jedna kompetentna osoba kontrolująca prawidłowe wykonywanie wszystkich prac. Zadanie to spoczywa na barkach mistrza zakładu produkcyjnego.
Profesjonalny zakład przemysłowy przypomina żywy organizm. Cały proces produkcji składa się z wielu etapów, które z kolei powiązane są z konkretnymi częściami zakładu oraz maszynami. Jeśli na którymkolwiek z tym etapów pojawią się opóźnienia lub błędy, zawsze ucierpi na tym cały proces.

Zapraszamy do naszej

gamma Wiki +

Znajdziesz tam:
  • 800 pigułek wiedzy
  • 40 filmów edukacyjnych
  • ~14h nagrań raportów w wersji audiobook i wiele więcej.
Raporty HR
Raporty HR

Okręty flagowe naszej strefy wiedzy w wersji audio.

Video
Video

Szereg koncepcji, narzędzi i idei w wersji video.

Audio
Audio

Audiopigułki wiedzy w drodze do pracy czy w – trakcie spaceru.

Artykuły
Artykuły

Do przeczytania w lub do pobrania w formacie pdf.

strefy wiedzy

WikiGamma
WikiGamma

Autorskie raporty, wartościowy know-how, pigułki wiedzy.

Gamma Q&A
Gamma Q&A

Odpowiedzi na często pojawiające się pytania z obszaru HR.

Artykuły eksperckie
Artykuły eksperckie

Artykuły związane ze szkoleniami eksperckimi.

Video
Video

WikiGamma w formacie video.

Recenzje książek
Recenzje, Stanowiska pracy

Recenzje książek, lista najpopularniejszych zawodów.

Artykuły
Artykuły, Artykuły cd., Prawo

Standardowe informacje z obszaru szkoleń.

ZOBACZ NAJBLIŻSZE SZKOLENIA

powiązane z tematem artykułu

Daj nam poznać TWOJE POTRZEBY

Zadzwoń do nas:

tel.:505 273 550,

ul. Farysa 64
01-971 Warszawa

Znajdź nas na mapie

Zobacz mapę

lub użyj formularza

ul. Farysa 64
01-971 Warszawa
NIP: 113-26-90-108


Strona należy do grupy Gamma realizującej szkolenia eksperckie, sprzedażowe, managerskie, farmaceutyczne oraz team building dla firm. Firma szkoleniowa 2021 roku.
© Konsorcjum Szkoleniowo-Doradcze Gamma spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa
Wszelkie prawa zastrzeżone. Szkolenia dla firm i administracji.