Co zrobić, gdy pracownik nie wykonuje poleceń?

Do podtrzymania wysokiej produktywności zespołu konieczne jest, aby każdy z jego członków podążał za planem. Kiedy więc trafimy na pracownika, który nie wykonuje poleceń lub instrukcji,

5 października 2017
zdjęcie - Co zrobić, gdy pracownik nie wykonuje poleceń?

Do podtrzymania wysokiej produktywności zespołu konieczne jest, aby każdy z jego członków podążał za planem. Kiedy więc trafimy na pracownika, który nie wykonuje poleceń lub instrukcji, cały plan i harmonogram zostaje zaburzony, co zmniejsza szanse na osiągnięcie założonych celów określonym terminie.

Odpowiedzialny za to będzie jednak menadżer zespołu, a więc to też na jego barkach spoczywa nakłonienie pracownika do posłuszeństwa.

 

ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:

Jak delegować i motywować zespół? Jak skutecznie zarządzać projektami? Jak zostać sprawnym liderem w firmie? Jak budować zaangażowanie w zespole? Sprawdź nasze szkolenia menadżerskie np: szkolenie zarządzanie zespołem, szkolenie project manager. Sprawdź je.

 

Pierwszym, najważniejszym krokiem jest zauważenie i uświadomienie pracownikowi problemu. Nie należy go ignorować w nadziejach, że sytuacja sama się rozwiąże.

Niezwykle ważnym jest, aby pracownik, który nie przestrzega instrukcji wiedział, że problem jest i został on zauważony - tym samym nie przywyknie do ignorowania poleceń i nie pociągnie za sobą reszty grupy dając zły przykład. W rozmowie należy zachować spokój i podejść do sytuacji z dystansem.

Najważniejsze na tym etapie jest zlokalizowanie źródła problemu. Kluczowym pytaniem, na które menadżer musi znaleźć odpowiedź jest - czy problem leży w braku umiejętności, czy w nastawieniu do pracy?

Po odnalezieniu powodów niesubordynacji, należy ustalić plan działania. Nie istnieją sztywne zasady, które wyznaczą adekwatną karę dla pracownika, należy podążać za intuicją. Jeżeli ukarzemy kogoś, kto nawet nie był świadom problemu, możemy pogorszyć sprawę.

Jeżeli powodem były braki w umiejętnościach, należy przeprowadzić dodatkowe szkolenie. Następnie, kontrolowanie ewentualnych postępów pracownika pozwoli ocenić, czy podjęte kroki były skuteczne.

Bank nagród i sankcji
Idealny pracownik jest pracowity, zaangażowany, wydajny, punktualny i odpowiedzialny. W rzeczywistości bywa inaczej. Wielu menadżerów doświadczyło sytuacji, kiedy pracownik nie realizował stawianych przed nim zadań we właściwy sposób.

Co zatem zrobić w takich sytuacjach? Jednym ze sposobów jest ustalenie pomiędzy    menadżerem a pracownikiem sankcji kroczących. Zaczynamy od zastosowania  mniej uciążliwych dla pracownika i w  sytuacji,  kiedy narusza  kolejne ustalenia i zasady,  sankcje te  stają się coraz    bardziej dotkliwe.

Zasady stosowania sankcji kroczących:

  • Powinny być zapowiedziane, omówione i uzgodnione z pracownikiem, jeszcze przed zastosowaniem pierwszej sankcji.
  • Ważne jest, aby menadżer zapowiadał każdą kolejną sankcję, np. „Nie otrzymałem od Ciebie raportu w wyznaczonym terminie. Udzielam Ci za to nagany ustnej, jeśli taka sytuacja się powtórzy, naganę wpiszę do Twoich akt”.
  • Zapowiadamy i stosujemy tylko takie sankcje, które chcemy i możemy zastosować wobec pracownika.
  • Sankcje muszą być proporcjonalne do „wykroczeń”, tzn. nie należy stosować zbyt ostrej sankcji wobec drobnego naruszenia zasad i uzgodnień przez pracownika.

ZOBACZ NAJCIEKAWSZE ARTYKUŁY

z tej strefy wiedzy

10 lipca 2018
Dlaczego warto wprowadzić wellbeing w organizacji? Od czego zacząć? Autor: Agata Pelc, ekspert z zakresu wellbeing'u Wstęp Szanowni Państwo!Czym jest wellbeing i jak wykorzystać go do zarządzania organizacją? Jak właściwie dbać o dobrostan pracownika tak, aby połączyć zaspokojenie jego potrzeb i potrzeb organizacji? Jak dzięki well-beingowi stać się organizacją tętniącą dobrą i pozytywną energią, która zamienia tę energię na wartość...
9 lipca 2018
Test Badania Kompetencji Harrisona Wstęp Dlaczego niektórzy ludzie nie potrafią się „dopasować”, nie wykorzystują swojego pełnego potencjału lub nie są tak skuteczni, jak napisali w swoim CV?Dlaczego duża część zarządzania/przywództwa czy innych umiejętności społecznych nie zostaje przyswojona, dlaczego zostaje w szkolnej sali, zamiast przenieść się do miejsca pracy?Dlaczego tylu ludzi, posiadających ponadprzeciętne techniczne umiejętności pracy, ma problem z kontaktami międzyludzkimi?Odpowiedź...
12 kwietnia 2018
Koncepcja poziomów wartości Gravesa Czym jest koncepcja poziomów wartości Gravesa? Koncepcja poziomów wartości Gravesa, wcześniej znana jako koncepcja Spiral Dynamics Becka i Cowana, odpowiada na bardzo istotne pytania związane z życiem i motywami działania człowieka: dlaczego niektórzy z nas aby osiągnąć zamierzony cel kierują się walką, a dla innych najważniejsze jest przestrzeganie zasad i porządek? Dlaczego dla niektórych najistotniejszą rzeczą...
29 czerwca 2017
Alternatywa dla ocen okresowych - Performance Management PO CO NAM PERFORMANCE MANAGEMENT? Przez niemal trzy dekady specjaliści od zarządzania zasobami ludzkimi przekonywali nas, że "systemy ocen pracowniczych są jednym z podstawowych wymogów profesjonalnego zarządzania zasobami ludzkimi". Z drugiej jednak strony niemal nieustannie spotykaliśmy się z problemami z wdrożeniem tego typu rozwiązań. Dość powiedzieć, że 2/3 wdrożeń SOP upada w trakcie...
10 maja 2017
Budowanie kultury współodpowiedzialności Kultura polskich firm przypomina kulturę folwarku W ostatnich latach obserwujemy renesans zainteresowania kwestiami kulturowymi. Dzięki intensywnym kontaktom zagranicznym polscy studenci, naukowcy, robotnicy budowlani, informatycy, kierowcy autobusów, dentyści itd. na własnej skórze przekonują się czym jest odrębność kulturowa. Z badań przeprowadzonych przez prof. Janusza Hryniewicza i wielu innych opracowań, wyłania się specyficzny rys stosunków panujących w polskich firmach,...

ZOBACZ OSTATNIE ARTYKUŁY

z tej strefy wiedzy

27 kwietnia 2022
Znajomość własnej kultury i kultur, z którymi podejmowana jest komunikacja na jakimkolwiek poziomie owocuje wytworzeniem się świadomości kulturowej, czyli umiejętności rozpoznania i zrozumienia wpływu kultury na ludzkie zachowania i idee oraz wpływu własnej kultury na postrzeganie świata, proces oceniania i podejmowania decyzji. Aby dojść do etapu efektywnej komunikacji międzykulturowej niezbędna jest inwestycja czasu, energii i starań w wykluczenie uprzedzeń i...
28 lutego 2022
Zmienność i niepewność wpisała się w zawodowe i prywatne doświadczenia ludzi na całym świecie na tyle mocno, że mówienie o rzeczywistości VUCA wydaje się dziś truizmem. Wielu z nas wciąż nie wróciło do biur, ale okazało się, że w dalszym ciągu można nawiązywać kontakty, efektywnie współpracować i wprowadzać innowacje. Wiemy już, że przyszłość nie przyniesie stabilizacji. Turbulencje, jakie zafundowała nam...
24 maja 2021
Ocena potencjału pracowników jest jednym z ciekawszych przedsięwzięć z jakimi może mierzyć się dział HR niemal każdej organizacji. Wskaźniki z zakresu zarządzania Kapitałem Ludzkim pozwalają odpowiedzieć na pytanie: ile jest wart nasz zespół pracowników? jaką wartość tworzą oni dla organizacji? Ocena potencjału jest próbą odpowiedzi na pytanie: ile może być wart nasz zespół, jeśli odpowiednio wykorzystamy jego potencjał?
26 kwietnia 2021
Ocena potencjału zawodowego pracowników w zakresie kompetencji to jedno z podstawowych a zarazem najtrudniejszych wyzwań przed jakimi stają specjaliści HR. Źle przeprowadzona ocena nie tylko jest bezużyteczna, lecz także prowadzi do licznych nieporozumień a nawet konfliktów. Dlatego też nieustannie szukamy narzędzi, które ułatwią nam realizację takiego zadania. Jednym z nich są coraz bardziej popularne testy kompetencji.
25 marca 2021
TRANSFORMACJA CYFROWA = TWORZENIE FIRMY INNOWACYJNEJTo nie jest więcej przemysłu w przemyśle, To jest więcej kreatywnego myślenia
Gamma - newsletter

Newsletter

Bądź na bieżąco z nowymi treściami wikiGammy. Zapisz się do naszego newslettera.

Zapraszamy do naszej

strefy wiedzy

WikiGamma
WikiGamma

Autorskie raporty, wartościowy know-how, pigułki wiedzy.

Gamma Q&A
Gamma Q&A

Odpowiedzi na często pojawiające się pytania z obszaru HR.

Artykuły eksperckie
Artykuły eksperckie

Artykuły związane ze szkoleniami eksperckimi.

Wideo
Wideo

WikiGamma w formacie video.

Recenzje książek
Recenzje, Stanowiska pracy

Recenzje książek, lista najpopularniejszych zawodów.

Artykuły
Artykuły, Artykuły cd., Prawo

Standardowe informacje z obszaru szkoleń.

ZOBACZ NAJBLIŻSZE SZKOLENIA

powiązane z tematem artykułu

Daj nam poznać TWOJE POTRZEBY

Zadzwoń do nas:

tel.: 505 273 550,

ul. Farysa 64
01-971 Warszawa

Znajdź nas na mapie

Zobacz mapę

lub użyj formularza

Kontakt
biuro@projektgamma.pl
tel.: 505 273 550


ul. Farysa 64
01-971 Warszawa
NIP: 113-26-90-108


Strona należy do grupy Gamma realizującej szkolenia eksperckie, sprzedażowe, managerskie, farmaceutyczne oraz team building dla firm. Firma szkoleniowa 2021 roku.
© Konsorcjum Szkoleniowo-Doradcze Gamma spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa
Wszelkie prawa zastrzeżone. Szkolenia dla firm i administracji.