Co zrobić, gdy pracownik nie wykonuje poleceń?

Do podtrzymania wysokiej produktywności zespołu konieczne jest, aby każdy z jego członków podążał za planem. Kiedy więc trafimy na pracownika, który nie wykonuje poleceń lub instrukcji,

zdjęcie - (the_title())

    Do podtrzymania wysokiej produktywności zespołu konieczne jest, aby każdy z jego członków podążał za planem. Kiedy więc trafimy na pracownika, który nie wykonuje poleceń lub instrukcji, cały plan i harmonogram zostaje zaburzony, co zmniejsza szanse na osiągnięcie założonych celów określonym terminie.

    Odpowiedzialny za to będzie jednak menadżer zespołu, a więc to też na jego barkach spoczywa nakłonienie pracownika do posłuszeństwa.

     

    ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:

    Jak delegować i motywować zespół? Jak skutecznie zarządzać projektami? Jak zostać sprawnym liderem w firmie? Jak budować zaangażowanie w zespole? Sprawdź nasze szkolenia menadżerskie np: szkolenie zarządzanie zespołem, szkolenie project manager. Sprawdź je.

     

    Pierwszym, najważniejszym krokiem jest zauważenie i uświadomienie pracownikowi problemu. Nie należy go ignorować w nadziejach, że sytuacja sama się rozwiąże.

    Niezwykle ważnym jest, aby pracownik, który nie przestrzega instrukcji wiedział, że problem jest i został on zauważony - tym samym nie przywyknie do ignorowania poleceń i nie pociągnie za sobą reszty grupy dając zły przykład. W rozmowie należy zachować spokój i podejść do sytuacji z dystansem.

    Najważniejsze na tym etapie jest zlokalizowanie źródła problemu. Kluczowym pytaniem, na które menadżer musi znaleźć odpowiedź jest - czy problem leży w braku umiejętności, czy w nastawieniu do pracy?

    Po odnalezieniu powodów niesubordynacji, należy ustalić plan działania. Nie istnieją sztywne zasady, które wyznaczą adekwatną karę dla pracownika, należy podążać za intuicją. Jeżeli ukarzemy kogoś, kto nawet nie był świadom problemu, możemy pogorszyć sprawę.

    Jeżeli powodem były braki w umiejętnościach, należy przeprowadzić dodatkowe szkolenie. Następnie, kontrolowanie ewentualnych postępów pracownika pozwoli ocenić, czy podjęte kroki były skuteczne.

    Bank nagród i sankcji
    Idealny pracownik jest pracowity, zaangażowany, wydajny, punktualny i odpowiedzialny. W rzeczywistości bywa inaczej. Wielu menadżerów doświadczyło sytuacji, kiedy pracownik nie realizował stawianych przed nim zadań we właściwy sposób.

    Co zatem zrobić w takich sytuacjach? Jednym ze sposobów jest ustalenie pomiędzy    menadżerem a pracownikiem sankcji kroczących. Zaczynamy od zastosowania  mniej uciążliwych dla pracownika i w  sytuacji,  kiedy narusza  kolejne ustalenia i zasady,  sankcje te  stają się coraz    bardziej dotkliwe.

    Zasady stosowania sankcji kroczących:

    • Powinny być zapowiedziane, omówione i uzgodnione z pracownikiem, jeszcze przed zastosowaniem pierwszej sankcji.
    • Ważne jest, aby menadżer zapowiadał każdą kolejną sankcję, np. „Nie otrzymałem od Ciebie raportu w wyznaczonym terminie. Udzielam Ci za to nagany ustnej, jeśli taka sytuacja się powtórzy, naganę wpiszę do Twoich akt”.
    • Zapowiadamy i stosujemy tylko takie sankcje, które chcemy i możemy zastosować wobec pracownika.
    • Sankcje muszą być proporcjonalne do „wykroczeń”, tzn. nie należy stosować zbyt ostrej sankcji wobec drobnego naruszenia zasad i uzgodnień przez pracownika.

    ZOBACZ OSTATNIE ARTYKUŁY

    z tej strefy wiedzy

    Praca to środowisko, w którym chcemy być najlepszą wersją samego siebie, a nasze wyniki i produktywność jest stale oceniania. Nie chcemy zawieść przełożonego, współpracowników, samych siebie. Liczymy na podwyżkę, awans i chcemy, by nasza praca została doceniona.
    Asertywnością nazywamy umiejętność obrony własnych poglądów z zachowaniem pozytywnego, spokojnego zachowania. Do sztuki asertywności zalicza się również zdolność opanowania emocji, które zazwyczaj towarzyszą nam, gdy jesteśmy zmuszeni argumentować nasze potrzeby.
    Według definicji, asertywność to zdolność obrony własnych i cudzych praw i poglądów ze spokojnym i pozytywnym nastawieniem, bez agresji i pasywnego przyzwolenia na narzucenie sobie czyichś wartości czy opinii. W dużym uproszczeniu oznacza to w sposób przystępny zaznaczanie własnych potrzeb, wątpliwości.
    Psychologia to jeden z bardziej klasycznych kierunków studiów. Pozwala zdobyć wiedzę na temat ludzkiego umysły, mechanizmów funkcjonowania ludzkiej psychiki, procesów decyzyjnych.
    Znajomość podstaw psychologii jest przydatna w praktyce właściwie w każdym obszarze życia, w którym mamy kontakt z innymi ludźmi.

    strefy wiedzy

    WikiGamma
    WikiGamma

    Autorskie raporty, wartościowy know-how, pigułki wiedzy.

    Gamma Q&A
    Gamma Q&A

    Odpowiedzi na często pojawiające się pytania z obszaru HR.

    Artykuły eksperckie
    Artykuły eksperckie

    Artykuły związane ze szkoleniami eksperckimi.

    Video
    Video

    WikiGamma w formacie video.

    Recenzje książek
    Recenzje, Stanowiska pracy

    Recenzje książek, lista najpopularniejszych zawodów.

    Artykuły
    Artykuły, Artykuły cd., Prawo

    Standardowe informacje z obszaru szkoleń.

    ZOBACZ NAJBLIŻSZE SZKOLENIA

    powiązane z tematem artykułu

    Daj nam poznać TWOJE POTRZEBY

    Telefon
    Zadzwoń do nas:

    tel.:505 273 550,

    Miejsce

    ul. Farysa 64
    01-971 Warszawa

    Mapa
    Znajdź nas na mapie

    Zobacz mapę

    lub użyj formularza
    kontakt

    ul. Farysa 64
    01-971 Warszawa
    NIP: 113-26-90-108

    firma szkoleniowa

    Strona należy do grupy Gamma realizującej szkolenia eksperckie, sprzedażowe, managerskie, farmaceutyczne oraz team building dla firm. Firma szkoleniowa 2021 roku.
    © Konsorcjum Szkoleniowo-Doradcze Gamma spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa
    Wszelkie prawa zastrzeżone. Szkolenia dla firm i administracji.