Komunikacja bez agresji zwykle ma na celu przedstawienie własnych poglądów, argumentów, lub osiągnięcie określonego z góry celu. Jednocześnie, aby być dobrym rozmówcą, powinniśmy dopilnować, by rozmowa przebiegała możliwie gładko, ze wzajemnym szacunkiem, oraz przy zachowaniu pewnego stopnia kultury.
Kiedy jednak czujemy, że nie jesteśmy słuchani przez drugą stronę, lub rozmawiamy z osobą o skrajnie odmiennych poglądach, łatwo jest dać ponieść się emocjom, co najczęściej kończy się wybuchami złości, podniesieniem głosu, a na koniec kłótnią i zupełnym brakiem porozumienia. Jak więc tego uniknąć?
Jak być asertywnym, nie dopasowywać swoich poglądów do otoczenia, a jednocześnie uniknąć agresji? Bez względu na to, czy rozmawiamy z przełożonym, pracownikiem czy członkiem rodziny wyrażanie swojego stanowiska z pewnością siebie i stanowczością może ułatwić nam osiągniecie wyznaczonych celów.
Jednak brak umiejętności uważnego słuchania, używanie sarkazmu i odpowiadanie pod wpływem silnych emocji bez przemyślenia własnych słów prowadzą do agresywnych zachowań. Do krzyków dochodzi, kiedy tracimy zdolność przekazania drugiej osobie naszych myśli, lub gdy czujemy się niezrozumiani. Jest to jednak zazwyczaj również moment, w którym rzeczywiście przestajemy być słuchani.
Jedną z technik komunikacji, które pomogą nam uniknąć takich sytuacji jest odczekanie 3-5 sekund po wypowiedzi drugiej strony. Przez tę chwilę możemy nie tylko zebrać myśli, ale też uspokoić pierwszy skok adrenaliny, który odczujemy po usłyszeniu czegoś, co mogło nam się nie spodobać. Dzięki tej technice, wypowiedziane słowa będą odrobinę lepiej przemyślane.
Co również jest niezwykle ważne - nie przerywajmy. Jak zostało wcześniej wspomniane, to właśnie poczucie bycia lekceważonym jest jedną z przyczyn agresji, a więc nie tylko nie dajmy się sprowokować, ale również nie prowokujmy drugiej strony.
Asertywność uczy jak postępować w zgodzie ze sobą – na poziomie technik postaw. Szkolenia z asertywności uczą technik rozwiązywania konfliktów i dają szansę na rozwiązywanie sporów w sposób konstruktywny, bez szkody dla relacji. Zapraszamy na szkolenie z asertywności i technik rozwiązywania konfliktów.
Koniec z paraliżującym stresem! Dzięki nam dowiesz się jak obniżać stres kiedy sytuacja tego wymaga oraz jak mobilizować się uzyskując stres optymalny. Szkolenie antystresowe skierowane jest do wszystkich osób, które chcą nauczyć się kontrolować i panować nad stresem – zarówno w pracy, jak i w codziennych sytuacjach życiowych.
Skorzystaj z naszej bezpłatnej strefy wiedzy wikiGamma+ . Znajdziesz tam:
800 pigułek wiedzy
40 filmów edukacyjnych
~14h nagrań raportów w wersji audiobook i wiele więcej
Praca to środowisko, w którym chcemy być najlepszą wersją samego siebie, a nasze wyniki i produktywność jest stale oceniania. Nie chcemy zawieść przełożonego, współpracowników, samych siebie. Liczymy na podwyżkę, awans i chcemy, by nasza praca została doceniona.
Asertywnością nazywamy umiejętność obrony własnych poglądów z zachowaniem pozytywnego, spokojnego zachowania. Do sztuki asertywności zalicza się również zdolność opanowania emocji, które zazwyczaj towarzyszą nam, gdy jesteśmy zmuszeni argumentować nasze potrzeby.
Według definicji, asertywność to zdolność obrony własnych i cudzych praw i poglądów ze spokojnym i pozytywnym nastawieniem, bez agresji i pasywnego przyzwolenia na narzucenie sobie czyichś wartości czy opinii. W dużym uproszczeniu oznacza to w sposób przystępny zaznaczanie własnych potrzeb, wątpliwości.
Psychologia to jeden z bardziej klasycznych kierunków studiów. Pozwala zdobyć wiedzę na temat ludzkiego umysły, mechanizmów funkcjonowania ludzkiej psychiki, procesów decyzyjnych.