Regulamin pracy to obowiązująca na terenie danego zakładu skonkretyzowana lista przepisów, których ramy określa kodeks pracy. Prawidło sformułowany regulamin pracy obowiązuje każdego zatrudnionego pracownika jak i pracodawcę.
W razie niedopełnienia przez któregoś z nich obowiązków na jego podstawie mogą dochodzić swoich praw w sądzie. Nie każde przedsiębiorstwo musi jednak posiadać regulamin. W wypadku firm liczących do 19 osób, nie powinno się tworzyć regulaminu pracy.
Jeżeli firma liczy od 20 do 50 pracowników, wtedy regulamin pracy może zostać utworzony fakultatywnie, z jednym wyjątkiem, jeżeli w firmie działa związek zawodowy i formalnie domaga się on wprowadzenia takiego aktu, to pracodawca ma obowiązek go wprowadzić.
W wypadku małych firm aktem prawnym określającym normy stosunku pracy oraz prawa i obowiązki stron jest umowa o pracę. Dodatkowo pracodawca ma obowiązek przedstawić pracownikowi szereg informacji, między innymi dotyczących dni wypłaty wynagrodzenia czy godziny rozpoczęcia pory nocnej, w terminie do 7 dni od podpisania umowy.
Każda firma zatrudniająca więcej niż 50 osób musi posiadać regulamin pracy.