Zarządzanie przez cele lub innymi słowy zarządzanie poprzez wyniki, to najbardziej popularny sposób zarządzania oraz motywacji, szczególnie w działach sprzedaży.
Polega ona na definiowaniu konkretnych zamierzeń wewnątrz organizacji oraz przełożenie ich na członków firmy i jej pracowników. Zezwala to menedżerom na rozłożenie głównych zamierzeń organizacji na mniejsze cele i osiąganie ich w mniejszych turach, dzięki czemu nie są one przytłaczające dla pracowników.
Pozwala to także na śledzenie postępów, co ma pozytywny wpływ na produktywność i motywację zespołu. Najlepsze wyniki są osiągane w przypadku, gdy cele zostaną określone przez menedżerów wspólnie z pracownikami – wtedy podopieczni bardziej utożsamiają się z wyznaczonymi założeniami.
W większości przypadków zarządzania poprzez cele w sprzedaży, osiągnięcie każdego założonego progu wiąże się z pewnym bonusem, nagrodą. W ten sposób podtrzymujemy stopień motywacji i satysfakcji, skupiamy uwagę na pozytywach i sukcesach – nie na porażkach.