Miarą gotowości firmy na zmiany jest accountability każdego z jej pracowników
Kształtowanie kultury współodpowiedzialności
Ludzie stawiający się w roli ofiary otaczającej rzeczywistości, usprawiedliwiają swoją niemoc, tłumaczą swój brak efektywności i próbują racjonalizować kiepskie wyniki. Tym samym, w sposób nieświadomy, hamują swój własny rozwój. Natomiast osoby, które przyjmują na siebie odpowiedzialność koncentrują się na pokonywaniu przeszkód, radzeniu sobie z problemami i osiąganiu lepszych wyników.
KLUCZOWE WYZWANIA
Kultura organizacyjna znacząco wpływa na osiągane rezultaty.
Potrzeba osiągania nowych, coraz bardziej ambitnych rezultatów determinuje potrzebę zmiany kultury, w której pracownicy i całe ich zespoły wezmą na siebie odpowiedzialność za osiągane przez organizację rezultaty.
Kultura współodpowiedzialności jest najbardziej efektywną kulturą efektywnych organizacji, która jest definiowana jako „miejsce ludzi współodpowiedzialnych, którzy myślą i działają w sposób niezbędny do osiągnięcia kluczowych rezultatów firmy”, a zaangażowanie koncentruje się wokół najważniejszych celów biznesowych.
KONSEKWENCJE BRAKU WSPÓŁODPOWIEDZIALNOŚCI
Kultura „grania na siebie” pogłębia silosowość myślenia i działania w organizacji, a to prowadzi do spadku efektywności zespołów i całej organizacji
Motywowanie przez liderów swoich zespołów do „niezdrowej wewnętrznej rywalizacji” z innymi zespołami osłabia wzajemną komunikację i współpracę, a przez to zmniejsza szansę na osiągnięcie ambitnych wyników
Wszelkie próby zmiany kultury typu „wypracujmy zestaw wartości i przełóżmy go na zachowania” są bardzo nietrwałe i kończą się przeważnie rozczarowaniem.
DLA KOGO JEST SZKOLENIE?
Liderzy organizacji, którzy powinni wziąć współodpowiedzialność za kreowanie pożądanej kultury organizacyjnej, która pozwoli na osiąganie coraz ambitniejszych rezultatów biznesowych.
Właściwie poprowadzony przez liderów proces budowania współodpowiedzialności zwiększa przewagę konkurencyjną organizacji oraz tworzy miejsca pracy dla ludzi utalentowanych i ambitnych.
PROGRAM – PROCES REALIZACJI PROJEKTU
Etap 1
Zbudowanie współodpowiedzialności oraz zaangażowania Top Managementu
Pozyskanie poparcia wśród Top Managementu oraz określenie ich roli w procesie, m.in.:
Spotkania przygotowawcze z Prezesem Zarządu / Dyrektorem Generalnym
Kick-off dla Zarządu:
Porozmawiajmy o Kluczowych Rezultatach
Czym jest Model współodpowiedzialności?
Jakie są obecne przekonania kulturowe a jakie byłyby pożądane?
Sesja Q&A
Uzgodnienie kolejnych kroków w procesie
Etap 2
Diagnoza aktualnej kultury organizacyjnej
Diagnoza kultury organizacyjnej:
obszary deficytowe
porównanie do najlepszych praktyk
Na tym etapie ma miejsce diagnoza kultury organizacyjnej oraz zidentyfikowanie tzw. deficytu współodpowiedzialności poprzez
ankietę on-line wszystkich pracowników
serię spotkań/wywiadów pogłębionych (w grupach po 6-8 osób)
Etap 3
Executive Debrief & Planning
Celem będzie podsumowanie z Zarządem / HR wniosków z etapu diagnozy oraz potwierdzenie 3-4 Kluczowych Rezultatów (kryteriów sukcesu), które będą w centrum całego procesu dla pozostałych uczestników.
Na tym etapie zostaną też wypracowane pierwsze rekomendacje, co do postaw liderów, które wpływają na postawy i zachowania współodpowiedzialne.
Etap 4
Warsztat przygotowujący Członków Zarządu oraz Dyrektorów do co-facylitacji
Sesja warsztatowa dla Członków Zarządu oraz Dyrektorów.
Program obejmuje m.in. przygotowanie do przeprowadzenia w grupie:
Dyskusji na temat aktualnych celów firmy z perspektywy uczestników
Oceny deficytu współodpowiedzialności i postaw w wymiarze zespołowym i organizacyjnym
Zebrania najlepszych praktyk w zakresie współodpowiedzialności oraz w obszarach komunikowania, zaangażowania oraz kreowania innowacyjnych rozwiązań
Identyfikację obszarów do poprawy w kontekście kultury współodpowiedzialności
Etap 5
Sesja warsztatowa OSOBISTA WSPÓŁODPOWIEDZIALNOŚĆ
Sesja warsztatowa (dla wszystkich pracowników, podzielonych na grupy po 6-8 osób). Wybrani Członkowie Zarządu oraz Dyrektorzy, jako co-facylitatorzy.
Program obejmuje m.in.:
Ocenę zrozumienia i listę aktualnych celów firmy z perspektywy uczestników
Ocenę prawdopodobieństwa osiągnięcia wyniku w danym czasie w ocenie zespołu
Ocenę deficytu współodpowiedzialności i postaw w wymiarze zespołowym i organizacyjnym
Ocenę firmy w odniesieniu do najlepszych praktyk w zakresie współodpowiedzialności oraz w obszarach komunikowania, zaangażowania w realizację celów, oraz zdolności do kreowania innowacyjnych rozwiązań oraz efektywnej implementacji planów
Identyfikację sił i obszarów do poprawy w kontekście najlepszych praktyk tworzenia kultury współodpowiedzialności
Konkretne wnioski biznesowe i pomysły usprawnień i/lub wspierające realizację założeń
Etap 6
Rekomendacje dla dalszego procesu
Przedstawienie raportu i wniosków oraz rekomendacje, co do dalszych działań. Oto przykładowe, najczęściej rekomendowane, dalsze działania rozwojowe:
Budowanie w organizacji KULTURY WSPÓŁODPOWIEDZIALNOŚCI, które powinno składać się z trzech faz:
Budowania pozytywnych przekonań wspierających współodpowiedzialność
- To faza koncentracji wokół kluczowych wyników organizacji, które organizacja chce osiągnąć, a także zmian potrzebnych w sposobie, w jaki ludzie na każdym poziomie organizacji muszą myśleć i działać, aby osiągnąć te wyniki.
Rozwinięcie poczucia własności i akceptacji nowej kultury przez pracowników na wszystkich poziomach organizacji.
Wypracowanie systemowych mechanizmów zapewniających skuteczne wdrożenie oraz utrzymanie nowej kultury współodpowiedzialności w organizacji.
W świecie zmian – najpierw reaguje człowiek, potem organizacja
Zwykliśmy uważać, że na emocje nie ma miejsca w pracy. Przyzwyczailiśmy się myśleć, że emocje kolidują z profesjonalnych podejściem w przywództwie, pracy zespołowej i w praktyce. Ale emocje były, są i będą obecne w każdej organizacji, w każdym biznesie i w każdym dziesięcioleciu. I chociaż od zawsze oddziaływały na każdy obszar biznesu, od badań i rozwoju, poprzez zarządzanie, wytwarzanie i dostarczanie produktów i usług, aż po rozwój pracowników, woleliśmy uznawać je za aspekt prywatny, na który trudno znaleźć miejsce w pracy.
Bezpieczeństwo psychologiczne jako fundament organizacji uczącej się, adaptującej się do zmian i uwalniającej potencjał
Bezpieczeństwo psychologiczne tworzy środowisko sprzyjające podejmowaniu ryzyka interpersonalnego. Można je ukształtować poprzez działania menedżerskie z zespołem, budowanie świadomości u samych pracowników oraz poprzez inicjatywy realizowane przez zespół jako zbiorowość (bez udziału menedżera).
Miarą gotowości firmy na zmiany jest accountability każdego z jej pracowników
Ludzie stawiający się w roli ofiary otaczającej rzeczywistości, usprawiedliwiają swoją niemoc, tłumaczą swój brak efektywności i próbują racjonalizować kiepskie wyniki. Tym samym, w sposób nieświadomy, hamują swój własny rozwój. Natomiast osoby, które przyjmują na siebie odpowiedzialność koncentrują się na pokonywaniu przeszkód, radzeniu sobie z problemami i osiąganiu lepszych wyników.
Koncepcja Learning Agility łączy w sobie umiejętność zwinnej adaptacji do zmieniających się warunków z umiejętnością zwinnego uczenia się i szybkiego przekładania nabytej wiedzy na nowe działania w nowej rzeczywistości. Akademia Learning Agility odpowiada na bieżące i przyszłe wyzwania pracy w środowisku VUCA.
Większość menedżerów, pracowników w obecnej sytuacji mówi jak wiele zmian dotknęło każdego z Nas w ostatnich kilku Covidowych miesiącach. Wiele organizacji zastanawia się jak dalej ułożyć procesy rozwojowe i strategiczne w firmie by przyniosły pożądane efekty realizując jednocześnie cele strategiczne.
Około 40% osób nowo mianowanej kadry menedżerskiej, poprzednio nie pracujących na stanowiskach związanych z kierowaniem pracą innych, ponosi niepowodzenie w ciągu pierwszego półtora roku po awansie, a co czwarta z nich dobrowolnie składa rezygnację.
Excellent Leader Program dostarcza tych kompetencji poprzez następujące szkolenia: Zaangażowanie, Obniżanie rotacji, Zaufanie i empowerment, Tworzenie przestrzeni na leadership, Zwinność w prowadzeniu zespołu.
Excellent Leader Program dostarcza tych kompetencji poprzez następujące szkolenia: Zaangażowanie, Obniżanie rotacji, Zaufanie i empowerment, Tworzenie przestrzeni na leadership, Zwinność w prowadzeniu zespołu.