Jak bronić swoich praw jako konsument?
Ochrona praw konsumenta nie jest łatwa. W dzisiejszym świecie co chwila łamane są jakieś prawa konsumenckie. Niektóre osoby nie są świadome przysługujących im praw, przez co ich prawa często są łamane.
Wykorzystują to bowiem osoby żerujące na niewiedzy konsumenta. Dlatego też dobrym rozwiązaniem byłoby śledzenie przepisów, które informują nas o przysługujących nam prawach. Prawa konsumenta reguluje Ustawa z dnia 30 maja 2014 roku o prawach konsumenta. Dobrze byłoby ją prześledzić i zapamiętać przynajmniej podstawowe przepisy. Prawa konsumenta szkolenie również może okazać się pomocne.
Należy wspomnieć również o tym, jak bardzo przydaje się wiedza odnośnie instytucji, które chronią prawa konsumenta. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów dba o to, aby przestrzegane były wszelkie prawa konsumenckie.
Można do niego zgłaszać skargi na rozmaite ich naruszenie. Nie brakuje również instytucji takich jak Powiatowy Rzecznik Konsumentów. Rzecznik będzie w stanie nam pomóc, jeżeli w wyczerpujący sposób przedstawimy mu sprawę, z jaką się do niego udajemy.
Wyżej wspomniane szkolenia mogą pomóc nam w zrozumieniu tego do jakiej instytucji należy się udać z nurtującym nas problemem. Wszystkie szkolenia oraz kursy powinny zostać poprowadzone przez należycie doświadczonych i odpowiednio wykwalifikowanych szkoleniowców.
Tylko oni będą w stanie przekazać nam rzetelną wiedzę, zarówno teoretyczną jak i praktyczną. Wiedza praktyczna jest bowiem nie do przecenienia, ale aby móc zastosować jakieś rozwiązanie w praktyce, niezbędna jest również wiedza teoretyczna.
Nie ulega wątpliwości, że ochrona praw konsumenta wymaga sporej świadomości, co zresztą zostało już wspomniane. Jeżeli wiemy, że nasze prawa są łamane, najlepiej zgłaszać to na bieżąco. Jeżeli nauczymy się dopominać przysługujących nam praw, będą one znacznie rzadziej łamane.
Należy jednak dopominać się o swoje prawa w kulturalny sposób. Unikajmy wszczynania awantur i starajmy się formułować swoje żądania w sposób stanowczy. Zawsze warto powołać się na jakiś przepis prawny.