Każdy człowiek jest inny, ma inne cechy charakteru oraz inną osobowość, na którą oprócz osobistych predyspozycji wpływa także sposób wychowania. Jedni okazują się urodzonymi przywódcami, inni zaś choćby nie wiem jak chcieli nie są w stanie nie tylko porwać za sobą tłumów, lecz choćby namówić kolegi na wypad na miasto.
Jeden będzie potrafił przekonać obce sobie osoby, by wskoczyły za nim w ogień, inny nawet gdyby latami pracował z daną grupą ludzi nie da rady przekonać ich do pożyczenia choćby 10 zł.
Także te osoby, które zostały awansowane na stanowisko szefa zespołu, pomimo posiadania cech potrzebnych liderowi, mogą takim zespołem zarządzać na wiele różnych sposobów. Tutaj dużo zależy od poprzednich doświadczeń, a także od tego jakie cechy osobowości towarzyszom cechom liderskim. Jakie są typy liderów?
Typy te można podzielić na takie, które dobrze sprawdzą się z dobrze działającym, zgranym zespołem (np. demokratyczny, afiliacyjny), doskonale radzące sobie z zespołem trudnym, niezdyscyplinowanym (autorytarny, nakazowy) oraz taki, który będzie prowadził i zespół rozwijał (procesowy, afiliacyjny). Nie ulega wątpliwości, że źle dobrany typ lidera do zespołu, do tego w jakim aktualnie jest on stadium, może skutkować brakiem dobrej współpracy. Jak zatem rozpoznać, czy dany lider się sprawdzi?
ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:
Gamma – firma szkoleniowa roku.
Jak coaching wyzwala ludzki potencjał? Jak zostać liderem transformacyjnym? Jak sprawnie i skutecznie zarządzać zmianą? Co to jest flow i jak przejść od apatii do pasji? Zapraszamy na nasze szkolenia.
Zapoznaj się z całym działem szkoleń menadżerskich: szkolenie menadżerskie
W tym celu można wynająć firmę, która przeprowadzi audyt i określi jakiego typu przywództwa grupa aktualnie potrzebuje, można też zainwestować w firmę poprzez rozwój jej właściciela czy osoby zarządzającej – wiedza, którą zdobędzie on na szkoleniu poruszającym kwestie zarządzania grupą i zespołami w organizacji będzie mogła zostać wykorzystana nie tylko w tym jednym konkretnym przypadku, ale także za każdym razem, kiedy zajdzie taka potrzeba.
Porównując ceny za usługi firmy konsultingowej oraz koszty szkolenia, wydaje się, że wybór tej drugiej opcji będzie lepszy jeśli wziąć pod uwagę stosunek jakości do ceny. Oprócz tego, wiedza, którą pozyska pracodawca pozostanie z nim w danej firmie.