W negocjacjach biznesowych stosuje się cały szereg różnego rodzaju technik manipulacyjnych i psychologicznych, które pozwalają przeważyć szalę zwycięstwa (czyli korzystne zapisy umowy) na naszą stronę. Warto jednak pamiętać, iż psychomanipulacja nie sprzyja budowaniu trwałej współpracy, a jej nagminne stosowanie może się zemścić w postaci braku stałych partnerów biznesowych, którzy na dłużą metę są bardziej korzystni, niż zawieranie pojedynczych umów.
Warto jednak znać listę najczęstszych technik, by na tej podstawie móc poznać je bliżej i, zależnie od potrzeb oraz sytuacji, stosować je lub też się przed nimi bronić. Poniższy spis ma być dla szukających informacji na ten temat drogowskazem, pozwalającym zorientować się w nazwach funkcjonujących technik, co ułatwi znalezienie informacji na temat poszczególnych z nich.
Najczęściej stosowane techniki manipulacyjne i techniki psychologicznego wywierania wpływu a ludzi w biznesie to:- Bezlitosny partner (zwane także rzekomy zwierzchnik, pozorny zwierzchnik);
- Blef;
- Co by było, gdyby…;
- Dobry wujaszek;
- Dobry i zły policjant;
- Dodawanie cegieł;
- Drzwiami w twarz;
- Dziegć i miód (zwane także: dziegciu i miodu);
- Ekstraporacja;
- Fog of war (mgła wojny);
- Gambit;
- Gra w otwarte karty;
- Kompromis (zwany także: krakowski targ);
- Nagroda w raju (zwane także: zdechła ryba, pozorne ustępstwo);
- Niska piłka;
- Mgła wojny (ang. Fog of War);
- Oferta konkurencyjna;
- Ograniczone kompetencje;
- Optyk z Brooklynu;
- Panda;
- Pozorne ustępstwo (zwane także: nagroda w raju, zdechła ryba);
- Próbny balon;
- Rosyjski front (zwany też: ruski front, mniejsze zło);
- Salami;
- Siła wyższa;
- Skubanie;
- Stopa w drzwiach;
- Termin ostateczny;
- Ultimatum;
- Wskazanie konsekwencji;
- Wycofanie oferty;
- Zabójczych 10 minut;
- Zasada wzajemności;
- Zasada zaangażowania i konsekwencji;
- Zasada dużej i małej prośby;
- Zasada małej i dużej prośby;
- Zaskoczenie;
- Zdechła ryba (zwane także: nagroda w raju, pozorne ustępstwo);
- Zmiana biegów;