W zarządzaniu zasobami ludzkimi i całym przedsiębiorstwem, bardzo istotnym elementem jest ocena pracownika. Pozwala bowiem jasno określić, czy praca danej osoby jest efektywna, skuteczna i jak ważną funkcję pełni dany pracownik dla całego przedsiębiorstwa.
Ocena taka stanowi formalną metodę określania pracy danej osoby jako ważną, istotną i potrzebną, bądź też, w przypadku niewywiązywania się z obowiązków, jako nieskuteczną. Dobrze wykonana ocena powinna zawierać w sobie zarówno jakościowe, jak i ilościowe aspekty. Powinna również jasno definiować funkcjonowanie pracownika w przedsiębiorstwie.
Specjaliści uważają, że oceny pracowników powinny być przeprowadzane regularnie. Można przeprowadzać je zarówno okresowo, jak i bardzo często, ważne jednak, by były przeprowadzane regularnie. Niektóre przedsiębiorstwa decydują się na przeprowadzanie ocen pracowników np. po zakończonym większym zadaniu, zrealizowaniu projektu, czy pracy nad czymś istotnym.
ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:
Gamma – firma szkoleniowa roku.
Jak coaching wyzwala ludzki potencjał? Jak zostać liderem transformacyjnym? Jak sprawnie i skutecznie zarządzać zmianą? Co to jest flow i jak przejść od apatii do pasji? Zapraszamy na nasze szkolenia.
Zapoznaj się z całym działem szkoleń menadżerskich: szkolenie menadżerskie
Inne organizacje preferują jednak dokonywanie takich ocen i analiz bez względu na zadania czy projekty, w trakcie których są pracownicy, ale np. decydują się trzymać jasno określonych terminów dokonywania takich analiz.
Istotne jest, że ocena pracownika nie jest oceną danej osoby, jej cech osobowości czy moralności. Ocena ta musi dotyczyć jedynie sposobów zachowywania się danej jednostki, tego czy i w jaki sposób wywiązuje się ze swoich obowiązków, a także czy działania takiej jednostki są skuteczne. Ocenie podlega również sposób współpracy z innymi pracownikami, umiejętność dzielenia się wiedzą i doświadczeniem, wsparcie dla innych pracowników, czy wpływ na relacje z innymi osobami w przedsiębiorstwie.
Ocena pracownika jest bardzo ważna, bowiem pozwala pracownikowi nieustannie rozwijać się, zmieniać, zdobywać nowe wiedzę i doświadczenie, ale także pomaga motywować pracowników do jeszcze lepszej pracy. Regularne oceny są bardzo wartościową pomocą zarówno dla kierownika, czy managera, jak i dla samego pracownika, który dodatkowo ma okazję zrozumieć, czego się od niego oczekuje.