Delegowanie zadań jest elementem rozwoju każdej działalności. W końcu każdy przedsiębiorca wraz z rozwojem firmy wprowadza nowych pracowników, którym przekazuje część obowiązków. Delegowanie zadań obecne jest na każdym szczeblu w hierarchii firmy. Oto 5 zasad, którymi musimy się kierować w trakcie przekazywania obowiązków innym osobom.
1. Zaufaj swoim pracownikom. Każdy z nas posiada pewne cechy, kompetencje i poczucie odpowiedzialności. Często jednak menedżerowie i kierownicy nie do końca wierzą w możliwości swoich pracowników, szczególnie w perspektywie rozwiązywania problemów czy wykonywania bardziej odpowiedzialnych zadań. Pamiętaj, że Twoi podwładni są na właściwym miejscu!
2. Wybieraj odpowiednich ludzi. Każdy z nas ma swoje ograniczenia i słabości. Jako menedżer powinieneś zdawać sobie sprawę z silnych i mocnych stron swoich pracowników. Z pewnością nakazanie introwertykowi okresowego kierowania zespołem może przynieść więcej szkód niż pożytku: i dokładnie tak samo jest z każdym innym zadaniem.
3. Pamiętaj, że są lepsi. Menedżer czy właściciel przedsiębiorstwa nie jest osobą bez wad. Zatrudniając naprawdę dobrych pracowników musisz pamiętać, że niektórzy z nich mogą mieć pewne cechy i kompetencje lepiej rozwinięte niż ty sam. Warto mieć to na uwadze i częściej oferować właśnie tym pracownikom rozwiązywanie zadań, z którymi radzą sobie doskonale.
4. Dziel obowiązki sprawiedliwe. Nawet jeśli posiadasz pracownika, który jest prawdziwym mistrzem w jednej dziedzinie, nie możesz przerzucić na niego całej pracy. Spowoduje to zarówno jego rozdrażnienie z powodu nawału pracy, jak i niezadowolenie innych pracowników, którzy będą czuli się niedoceniani.
5. Motywuj i kontroluj. Każdy menedżer powinien pełnić funkcję lidera - również w kwestii motywowania swoich podwładnych. Pamiętaj jednak, że to Ty jesteś odpowiedzialny za całokształt pracy zespołu. Oznacza to, że musisz wypracować system kontrolowania i sprawdzania delegowanych zadań tak, by cały zespół mógł czerpać korzyści z wypełnianych obowiązków.