Aktywne słuchanie – najważniejsze zasady

Jak słuchać by naprawdę usłyszeć naszego rozmówcę? Choć to pytanie może wydawać się irracjonalne, w rzeczywistości często nie skupiamy się na rozmowie na tyle, by wyciągnąć z niej odpowiednie wnioski. Aktywne słuchanie jest szczególnie ważne w czasie rozmów biznesowych: pozwala na stworzenie relacji między partnerami, ale również często umożliwia na „wyciągnięcie” przydatnych dla nas informacji od klienta lub kontrahenta.

zdjęcie - (the_title())


Jak słuchać by naprawdę usłyszeć naszego rozmówcę? Choć to pytanie może wydawać się irracjonalne, w rzeczywistości często nie skupiamy się na rozmowie na tyle, by wyciągnąć z niej odpowiednie wnioski.

ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:

Podstawą efektywnej pracy zespołu jest skuteczna komunikacja. Poznaj zasady i narzędzia ułatwiające komunikację. Odważniej i efektywniej buduj relacje biznesowe. Zapraszamy do wzięcia udziału w szkoleniach: komunikacja w biznesie szkolenie, szkolenie z asertywności, szkolenie - motywacja.

Aktywne słuchanie jest szczególnie ważne w czasie rozmów biznesowych: pozwala na stworzenie relacji między partnerami, ale również często umożliwia na "wyciągnięcie" przydatnych dla nas informacji od klienta lub kontrahenta.

Komunikacja niewerbalna ma znaczenie

Choć wydawać by się mogło, że w trakcie rozmów biznesowych lub negocjacji najważniejsze są słowa, w rzeczywistości nawet 90% tego, jak odbiera nas nasz rozmówca, zależy od mowy naszego ciała. Do najważniejszych zasad aktywnego słuchania należą więc odpowiednie gesty, mimika czy poza. Wystarczy pamiętać o:

  • kontakcie wzrokowym,
  • mimice twarzy: powinna ona odpowiadać na charakter zadawanych pytań, padających odpowiedzi czy wynikających emocji pokazywanych przez naszego rozmówcę,
  • pozie ciała: powinniśmy być możliwie najbardziej zrelaksowani, równocześnie nie można dopuścić do efektu ignorowania partnera lub niezachowania należytej powagi sytuacji.


Bądź aktywnym rozmówcą!

Zasady aktywnego słuchania nie ograniczają się jednak do mowy ciała. Kolejną ważną kwestią jest samo uczestniczenie w rozmowie: dopytywanie o szczegóły, wykazanie zainteresowania konkretnymi kwestiami, które poruszane są przez naszego partnera czy sprawianie, że będzie on świadom naszego uczestnictwa w dialogu.

Oczywiście, nie można przerywać wypowiedzi, trzeba zachować umiar w trakcie zadawania kolejnych pytań, jednak są one zdecydowanie pożądane - w końcu każdy z nas chce, by nasz rozmówca wykazywał nami zainteresowanie!

Korzyści z wykorzystania aktywnego słuchania w biznesie są naprawdę ogromne. Przede wszystkim pozwala ono na zbudowaniu relacji opartych na zaufaniu, zainteresowaniu i szacunku.

Dodatkowo w trakcie aktywnego uczestniczenia w rozmowie, możemy dowiedzieć się naprawdę wiele o naszym partnerze: a to może oddziaływać na proces sprzedaży lub negocjacje handlowe.

ZOBACZ OSTATNIE ARTYKUŁY

z tej strefy wiedzy

Project management (czyli zarządzanie projektami) to szereg czynności mających na celu zrealizowanie wszystkich związanych z danym projektem założeń. Zajmują się nim osoby wchodzące w skład specjalnych zespołów projektowych, a ich praca stanowi podstawę działalności wielu przedsiębiorstw.
AGILE to coraz popularniejsze w każdej większej (i mniejszej) firmie pojęcie związane z realizacją projektów biznesowych. Z pewnością każda osoba zatrudniona w takim miejscu choć raz się z nim spotkała.
Nawet zespół złożony z doskonale wykształconych i kompetentnych pracowników nie będzie w stanie sprawnie realizować swoich zadań, jeśli zabraknie w nim odpowiedniego kierownictwa. Zawsze niezbędna jest osoba nadzorująca wszystkie czynności wykonywane przez pracowników.
Aby proces produkcyjny w zakładzie przemysłowym mógł przebiegać sprawnie, potrzebna jest przynajmniej jedna kompetentna osoba kontrolująca prawidłowe wykonywanie wszystkich prac. Zadanie to spoczywa na barkach mistrza zakładu produkcyjnego.
Profesjonalny zakład przemysłowy przypomina żywy organizm. Cały proces produkcji składa się z wielu etapów, które z kolei powiązane są z konkretnymi częściami zakładu oraz maszynami. Jeśli na którymkolwiek z tym etapów pojawią się opóźnienia lub błędy, zawsze ucierpi na tym cały proces.

Zapraszamy do naszej

gamma Wiki +

Znajdziesz tam:
  • 800 pigułek wiedzy
  • 40 filmów edukacyjnych
  • ~14h nagrań raportów w wersji audiobook i wiele więcej.
Raporty HR
Raporty HR

Okręty flagowe naszej strefy wiedzy w wersji audio.

Video
Video

Szereg koncepcji, narzędzi i idei w wersji video.

Audio
Audio

Audiopigułki wiedzy w drodze do pracy czy w – trakcie spaceru.

Artykuły
Artykuły

Do przeczytania w lub do pobrania w formacie pdf.

strefy wiedzy

WikiGamma
WikiGamma

Autorskie raporty, wartościowy know-how, pigułki wiedzy.

Gamma Q&A
Gamma Q&A

Odpowiedzi na często pojawiające się pytania z obszaru HR.

Artykuły eksperckie
Artykuły eksperckie

Artykuły związane ze szkoleniami eksperckimi.

Video
Video

WikiGamma w formacie video.

Recenzje książek
Recenzje, Stanowiska pracy

Recenzje książek, lista najpopularniejszych zawodów.

Artykuły
Artykuły, Artykuły cd., Prawo

Standardowe informacje z obszaru szkoleń.

ZOBACZ NAJBLIŻSZE SZKOLENIA

powiązane z tematem artykułu

Daj nam poznać TWOJE POTRZEBY

Zadzwoń do nas:

tel.:505 273 550,

ul. Farysa 64
01-971 Warszawa

Znajdź nas na mapie

Zobacz mapę

lub użyj formularza

ul. Farysa 64
01-971 Warszawa
NIP: 113-26-90-108


Strona należy do grupy Gamma realizującej szkolenia eksperckie, sprzedażowe, managerskie, farmaceutyczne oraz team building dla firm. Firma szkoleniowa 2021 roku.
© Konsorcjum Szkoleniowo-Doradcze Gamma spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa
Wszelkie prawa zastrzeżone. Szkolenia dla firm i administracji.