Aktywne słuchanie – najważniejsze zasady
Jak słuchać by naprawdę usłyszeć naszego rozmówcę? Choć to pytanie może wydawać się irracjonalne, w rzeczywistości często nie skupiamy się na rozmowie na tyle, by wyciągnąć z niej odpowiednie wnioski. Aktywne słuchanie jest szczególnie ważne w czasie rozmów biznesowych: pozwala na stworzenie relacji między partnerami, ale również często umożliwia na “wyciągnięcie” przydatnych dla nas informacji od klienta lub kontrahenta.

Jak słuchać by naprawdę usłyszeć naszego rozmówcę? Choć to pytanie może wydawać się irracjonalne, w rzeczywistości często nie skupiamy się na rozmowie na tyle, by wyciągnąć z niej odpowiednie wnioski.
ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:
Podstawą efektywnej pracy zespołu jest skuteczna komunikacja. Poznaj zasady i narzędzia ułatwiające komunikację. Odważniej i efektywniej buduj relacje biznesowe. Zapraszamy do wzięcia udziału w szkoleniach: komunikacja w biznesie szkolenie, szkolenie z asertywności, szkolenie - motywacja.Aktywne słuchanie jest szczególnie ważne w czasie rozmów biznesowych: pozwala na stworzenie relacji między partnerami, ale również często umożliwia na “wyciągnięcie” przydatnych dla nas informacji od klienta lub kontrahenta.
Komunikacja niewerbalna ma znaczenie
Choć wydawać by się mogło, że w trakcie rozmów biznesowych lub negocjacji najważniejsze są słowa, w rzeczywistości nawet 90% tego, jak odbiera nas nasz rozmówca, zależy od mowy naszego ciała. Do najważniejszych zasad aktywnego słuchania należą więc odpowiednie gesty, mimika czy poza. Wystarczy pamiętać o:
- kontakcie wzrokowym,
- mimice twarzy: powinna ona odpowiadać na charakter zadawanych pytań, padających odpowiedzi czy wynikających emocji pokazywanych przez naszego rozmówcę,
- pozie ciała: powinniśmy być możliwie najbardziej zrelaksowani, równocześnie nie można dopuścić do efektu ignorowania partnera lub niezachowania należytej powagi sytuacji.
Bądź aktywnym rozmówcą!
Zasady aktywnego słuchania nie ograniczają się jednak do mowy ciała. Kolejną ważną kwestią jest samo uczestniczenie w rozmowie: dopytywanie o szczegóły, wykazanie zainteresowania konkretnymi kwestiami, które poruszane są przez naszego partnera czy sprawianie, że będzie on świadom naszego uczestnictwa w dialogu.
Oczywiście, nie można przerywać wypowiedzi, trzeba zachować umiar w trakcie zadawania kolejnych pytań, jednak są one zdecydowanie pożądane – w końcu każdy z nas chce, by nasz rozmówca wykazywał nami zainteresowanie!
Korzyści z wykorzystania aktywnego słuchania w biznesie są naprawdę ogromne. Przede wszystkim pozwala ono na zbudowaniu relacji opartych na zaufaniu, zainteresowaniu i szacunku.
Dodatkowo w trakcie aktywnego uczestniczenia w rozmowie, możemy dowiedzieć się naprawdę wiele o naszym partnerze: a to może oddziaływać na proces sprzedaży lub negocjacje handlowe.
Efektywna komunikacja - praktyczny warsztat komunikacji interpersonalnej w relacjach biznesowych
Komunikacja to kompetencja fundamentalna – leży u podstaw większości czynności wykonywanych przez menedżerów, specjalistów i sprzedawców. Szkolenie z komunikacji to zestaw praktycznych, skutecznych narzędzi, które…Efektywne zarządzanie sobą w czasie
Czas jest zasobem nieodnawialnym. Zarządzanie czasem to tak naprawdę zarządzanie sobą w czasie – swoimi priorytetami, podziałem pracy, energią. Stosowanie odpowiednich taktyk i technik TM…- 800 pigułek wiedzy
- 40 filmów edukacyjnych
- ~14h nagrań raportów w wersji audiobook i wiele więcej