Jako przedsiębiorcy wiemy w gruncie rzeczy, że od jakiego momentu najwięcej zależy – od chwili, w której klient wykaże zainteresowanie naszym produktem, nabędzie go, a następnie będzie gotowy wystawić swoją opinię bądź kontynuować kupowanie w naszym sklepie.
Jeżeli jesteśmy jego jedyną opcją, często zdarza się, że musimy specjalnie się starać, żeby zgłębiać tajniki procesu sprzedaży, jednak przy prężnie rozwijającej się konkurencji wiedza ta staje się kluczowa do osiągnięcia przez nas sukcesu.
Jakie istnieją główne etapy procesu sprzedażowego?
ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:
Jak pracować z trudnym klientem? Co to jest Seek&sale training i jak zostać hunterem sprzedaży? Jak skutecznie negocjować. Jak radzić sobie z psychomanipulacją w biznesie? Sprawdź nasze szkolenia sprzedażowe.
Zapraszamy.
To zależy od przedsiębiorstwa oraz jego potrzeb, a także konkretnych klientów, często jednak dzieli się go na sześć ogólnych etapów:
- uzyskanie informacji o nawykach klientów,
- zaangażowanie kompetentnych osób w celu opracowania strategii sprzedażowej,
- określenie etapów, jakimi będziemy podążać, aby pozyskać klienta,
- skontaktować się z klientem oraz zdobyć jego uwagę,
- wysłać propozycję ofertową i poprosić o złożenie zamówienia,
- zapytać o jego opinię w trakcie okresu po sprzedażowego.
Tak generalnie wygląda cały proces. Każdy z tych punktów można dowolnie modyfikować, rozszerzać bądź nadawać mu innych charakter – na przykład wywiadu, rozmowy czy ankiety.
Co liczy się najbardziej?
Dialog. Rozmowa z klientem, czy to bezpośrednia, czy przeprowadzona na odległość, z pewnością jest kluczowym etapem, które nigdy nie powinno się lekceważyć, zwłaszcza teraz w dobie, kiedy stanowi to o być albo nie być na rynku.
Wysłuchanie zażalenia, podpowiedzi, opinii, skargi czy też wątpliwości związanych z użytkowaniem, obaw o to, że dana rzeczy się nie sprawdzić –
to podstawowe zadanie działu Obsługi Klienta, w którym, jako przedsiębiorcy, powinniśmy zatrudnić osoby kompetentne, zaangażowane, uśmiechnięte i pomocne, które chcą wykonywać swoją pracę najlepiej, jak umieją. Tylko wtedy cała nasza firma zyska pozytywną opinię i uwagę w oczach klientów.
Przygotowanie to procesu sprzedażowego wymaga zatem czasu i odpowiedniego podejścia, które sprawi, że osiągniemy pozytywne rezultaty na dalszym jego etapie nie zaprzepaszczając drobnych sukcesów mających miejsce po drodze.