Jak skutecznie zmotywować pracowników?
Efektywne funkcjonowanie i sukces każdego przedsiębiorstwa nie byłby możliwy bez jego pracowników. To bowiem ludzie tworzą firmę, są motorem który ją napędza, a co za tym idzie to właśnie ich postawa, umiejętności i kompetencje decydują o sukcesie przedsiębiorstwa. Rola zasobów ludzkich została dostrzeżona i obecnie w naukach o zarządzaniu i licznych opracowaniach dotyczących zasobów ludzkich, ogromną rolę pełnią teorie motywacji.

Jak skutecznie zmotywować pracowników?
Efektywne funkcjonowanie i sukces każdego przedsiębiorstwa nie byłby możliwy bez jego pracowników. To bowiem ludzie tworzą firmę, są motorem który ją napędza, a co za tym idzie to właśnie ich postawa, umiejętności i kompetencje decydują o sukcesie przedsiębiorstwa. Rola zasobów ludzkich została dostrzeżona i obecnie w naukach o zarządzaniu i licznych opracowaniach dotyczących zasobów ludzkich, ogromną rolę pełnią teorie motywacji.
Teorie motywacji to nic innego niż sprawdzone metody wpływania na pracowników firmy, w taki sposób, aby w pełni wykorzystać ich wiedzę, energię i kompetencje. Chodzi zatem o to, aby w pełni wykorzystać pokłady drzemiące w zarządzany przez nas zespole. W niektórych przypadkach jest to bardzo proste, istnieją bowiem osoby, które są świetnie zorganizowane i samozmotywowane. W innych przypadkach znajomość teorii motywacji może okazać się przydatna. Każdy z nas zna, ze swoich własnych doświadczeń zawodowych, przynajmniej jedną taką osobę – posiadającą niezbędną wiedzę i kompetencje, która umie działać i radzi sobie w pracy, ale no właśnie… na co dzień nie daje z siebie stop procent, nie angażuje się w pełni i bez trudu jesteśmy w stanie dostrzec, że przy odrobinie chęci mogłaby działać skuteczniej, efektywniej, a jej praca mogłaby przynosić firmie większe korzyści i widoczne efekty.
ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:
Jak rozpoznawać potrzeby pracowników i skutecznie ich motywować? Zapraszamy HR i liderów na szkolenia HR. Zobacz też: szkolenie zarządzanie ludźmi, szkolenia managerskie.Skuteczne motywowane do pracy jest możliwe w oparciu o czynniki motywujące do pracy. Warto mieć na uwadze, że nie w przypadku każdego będą one takie same. Wręcz przeciwnie sytuacje życiowe, poglądy i hierarchia potrzeb sprawiają, że nasza motywacja w pracy związana jest z różnymi aspektami. Zadaniem dobrego kierownika czy tez przełożonego jest rozpoznanie tych potrzeb i odpowiedni dobór metod przy pomocy, których planujemy zmotywować poszczególnych członków zespołu.
Prawdą jest, że dla większości ludzi czynnik motywujący w pracy stanowi wynagrodzenie finansowe. Pracujemy w końcu dla pieniędzy, aby móc zaspokoić życiowe potrzeby swoje i swoich rodzin. Jednak warto pamiętać, że nie jest to czynnik jedyny i najważniejszy. Większości ludzi zależy na wynagrodzeniu, ale nie mimo wszystko i kosztem innych wartości. Jeśli w miejscu pracy panować będzie fatalna atmosfera to mimo oferowania wysokich wynagrodzeń pracodawca będzie musiał liczyć się z dużą rotacja pracowników. Nie należy jednak zapominać o nagrodach finansowych i kiedy to możliwe nagradzać pracowników za ich zasługi premią, dzięki temu poczują się docenieni i zyskają podwójną motywację do dalszego efektywnego działania – po pierwsze po to, aby ponownie zasłużyć na premię, po drugie dlatego, że mając poczucie, że są szanowani i doceniani poczują się związani ze swoim miejsce pracy i chętniej będą działać dla jego dobra.
Co więc oprócz wysokości wynagrodzenia finansowego może zmotywować naszych pracowników do efektywniejszej pracy? Niezwykle ważna jest wspomniana już atmosfera pracy. Ona również motywuje zespół do działania, jeśli jego członkowie darzą się wzajemną sympatią w naturalny sposób działają efektywniej. Jeśli pracodawca zadba o dobrą atmosferę poprzez organizację spotkać integracyjnych czy też przyjazne środowisko pracy (zaoferuje owoce dla pracowników, zorganizuje miejsce gdzie można napić się kawy i zjeść lunch) sam również będzie postrzegany jako dobry przełożony dla którego warto wykrzesać z siebie więcej niż wymagane minimum.
Po trzecie benefity. To bardzo popularna i lubiana przez pracowników forma pozafinansowego wynagradzania. Zaproponujemy naszym podwładnym karty sportowe na preferencyjnych warunkach. Najlepszych członków zespołu możemy nagrodzić karnetami ufundowanymi na koszt firmy.
Po czwarte inwestycje w rozwój i szkolenia dla pracowników. To również swoista forma wynagrodzenia za zasługi dla firmy. Dodatkowo taka, w której nie ma przegranych. To układ win-win. Pracownik starając się w pracy wygrywa ponieważ może na koszt pracodawcy doskonalić swoje umiejętności i zdobywać wiedzę. Pracodawca zdobywa lojalność pracownika, dodatkowo ma pewność, że ten aktualizuje swoją wiedzę, którą wykorzystuje w swojej codziennej działalności na rzecz rozwoju firmy
Menedżer architektem zaangażowania. Recognition i motywowanie 3.0
Kluczem do skutecznego przywództwa jest wpływ, a nie władza. Podnoszenie zaangażowania pracowników to kluczowa funkcja menedżerska. Zaangażowany pracownik w pełni korzysta ze swoich talentów, jest…Efektywnie przez wyzwania w zespole. Action learning w codziennej pracy menedżera.
Według badań przeprowadzonych przez MIT zespoły, w których ludzie wypowiadają się w mniej więcej takim samym stopniu, mogą poszczycić się lepszymi wynikami niż te, w których dominują jedna…- 800 pigułek wiedzy
- 40 filmów edukacyjnych
- ~14h nagrań raportów w wersji audiobook i wiele więcej