Jakie są teorie motywowania pracowników?
Z tematem motywacji pracowników musi zapoznać się każdy lider. Motywowanie pracowników jest podstawowym zadaniem managera kierującego zespołem. To odpowiednia motywacji pracowników świadczy o tym, czy zadania i cele, które zostały przedstawione przez przełożonego zostaną odpowiednio wykonane.
Skuteczny manager to taki, który potrafi właściwie profesjonalnie, z wykorzystaniem wszystkich dostępnych zasad i technik motywować pracowników. Wiedzę w tym zakresie można zdobyć korzystając z różnego rodzaju szkoleń. Celem szkolenia z motywowania pracowników jest poszerzenie wiedzy o pojęciu motywacji, omówienie zasad motywowania do pracy oraz motywatorów do pracy. Ponadto szczegółowo zostaną zaprezentowane różne teorie motywacji.
Zagadnienie motywacji od dawna i dość często występuje w literaturze. Dzięki temu można zgromadzić wiele definicji tego pojęcia. Oto niektóre z definicji.
T. Pszczołowski w 1978 roku napisał, że motywacja to wpływanie na zachowanie się podmiotu działania za pośrednictwem bodźców, które to przekształcone zostaną w motywy.
Z kolei zaś H. Koontz, O’Donnell, H. Weihrich, w 1984 roku motywację zdefiniowali jako czynnik który wywołuje następujący łańcuch reakcji. Początkiem tego łańcucha są odczuwane potrzeby, powodujące określone żądania. Zaś niespełnione pragnienia prowadzą do wzrostu napięć psychicznych i w efekcie przyczyniają się do podjęcia działań zmierzających do osiągnięcia założonych celów.
Biorąc pod uwagę mnogość definicji, w celu zrozumienia co to jest motywacja w pracy warto uczestniczyć w szkoleniu o tej tematyce.
Tak jak wiele jest definicji pojęcia motywacja tak samo jest sporo teorii motywacji. Warte uwagi teorie motywacji to:
- Teoria modyfikacji zachowań wg Skinner 1971 rok;
- Teoria redukcji siły napędu wg Hull 1951rok;
- Teoria społecznego uczenia się wg Bandura 1977 rok:
- Teoria społecznego uczenia się wg Rotter 1954 rok;
- Teoria motywacji wewnętrznej wg Deci 1975 rok;
- Teoria oczekiwań wg Vroom 1964 rok;
- Teoria Maslowa 1954 rok. Opracował on powszechnie znaną hierarchię potrzeb człowieka. Mówi ona o tym że zaspokojenie potrzeb wyższych jej szczebli jest możliwe dopiero po zaspokojeniu potrzeb niższych. Szczeble te obejmują potrzeby: fizjologiczne, bezpieczeństwa, przynależności, szacunku i samorealizacji.
- Teoria ERG to inna hierarchia potrzeb. Wskazuje ona na trzy poziomy hierarchii: egzystencja, przynależność oraz rozwój. Mówi on inaczej niż Maslow, że poziomy te mogą być realizowane jednocześnie. (Alderfer 1972 rok)
- Dwuczynnikowa teoria Herzberga. Wskazał on na istnienie czynników wyższego rzędu czyli motywacyjnych oraz podstawowych czyli higieny. Do czynników motywacyjnych zaliczyć przede wszystkim można: uznanie, rozwój, awans,, odpowiedzialność, zaś do higieny: warunki pracy, stosunki międzyludzkie, bezpieczeństwo wynagrodzenia, oraz styl kierowania. (Herzberg 1966 rok )
- Teoria osiągnięć wg McClelland 1961 rok;
- Teoria X i Y wg McGregor 1960 rok.
Każdy uczestnik na szkoleniu pozna zasady motywowania pracowników a w szczególności omówione zostaną: zasada proporcjonalności, zasada zróżnicowania, zasada zachowania progów bodźcowych, zasada niewielkiej odległości czasowej, zasada internalizacji celów organizacji, zasada kompleksowości i systematyczności, zasada prostoty i przejrzystości systemu motywacyjnego, oraz zasada umowy prawnej.
Menedżerowie w trakcie szkolenia dowiedzą się jakie są najlepsze motywatory do pracy. Motywatory to bardzo ważne zagadnienie bowiem, powinny być dobrane do indywidualnych potrzeb danego pracownika. Każdego pracownika co innego demotywuje i motywuje. Elementem, który decyduje o tym to system wartości i osobowość pracownika. A zatem motywować może: kasa, pochwała, realizacja pomysłów, wyzwania, klimat w pracy, zadowolenie a także stabilność.
Dzięki wykorzystaniu w praktyce przez menedżerów wiedzy uzyskanej na szkoleniu powinni oni zyskać lojalnych podwładnych, zadowolonych z wykonywanej przez siebie pracy, którzy będą się angażować się w rozwój przedsiębiorstwa. Warto jednak pamiętać, że cały proces motywowania powinien być konsekwentny w jego stosowaniu.