Kompozycja marketingowa – marketing mix podstawą działania przedsiębiorstwa

Treścią i celem każdego przedsiębiorstwa jest oddziaływanie na rynek. Aby to osiągnąć jego działania muszą być przemyślane, celowe i trafione w punkt. W dobie konkurencji na rynku nie jest to proste, jednak należy przede wszystkim rozpocząć od podstaw, a więc kompozycji marketingowej – marketingu mix.

8 kwietnia 2019
zdjęcie - Kompozycja marketingowa – marketing mix podstawą działania przedsiębiorstwa

 Kompozycja marketingowa - marketing mix podstawą działania przedsiębiorstwa

Treścią i celem każdego przedsiębiorstwa jest oddziaływanie na rynek. Aby to osiągnąć jego działania muszą być przemyślane, celowe i trafione w punkt. W dobie konkurencji na rynku nie jest to proste, jednak należy przede wszystkim rozpocząć od podstaw, a więc kompozycji marketingowej - marketingu mix. Niegdyś opierał się on jedynie na oddziaływaniu, które miało na celu osiągnięcie konkurencyjności na rynku, dziś nastawione jest na długofalowe działanie nie tylko w oparciu o technologie i samo doskonalenie produktu czy oferty usługowej, ale przede wszystkim nastawione jest na ludzi zarówno pracowników, jak i klientów. Jednak zacznijmy od samego początku...

Koncepcja 4 P - product, price, place, promotion

Koncepcja marketingowa 4P sięga początku lat 60-tych, kiedy to została opracowana przez Edmunda Jerome'a McCarthiego. Dotyczy czterech aspektów bezpośrednio wpływających na sprzedaż, a więc produktu, ceny, dystrybucji i promocji. Produkt powinien zostać odpowiednio opracowany w oparciu o badanie rynku i konkurencji. Należy zwrócić uwagę na aspekt innowacyjności, który w obecnych czasach jest niezwykle istotny i taki w istocie był zawsze. Zatem produkt powinien posiadać odpowiednią jakość i być wykonany według określonej technologii, najlepiej własnego patentu, co buduje unikatowość i elitarność i bezpośrednio wpływa na drugi czynniki w marketingowej układance, a więc cenę. Ona kształtowana jest na podstawie cen rynkowych, a także kosztów produkcji.

ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:

Jak pracować z trudnym klientem? Co to jest Seek&sale training i jak zostać hunterem sprzedaży? Jak skutecznie negocjować. Jak radzić sobie z psychomanipulacją w biznesie? Sprawdź nasze szkolenia sprzedażowe.

Zapraszamy.

Pierwsza droga to zaproponowanie na początku ceny promocyjnej, a druga tworzenie wrażenia elitarności oferowanych produktów. Oczywiście tu potrzebna jest odpowiednia dystrybucja i promocja. Zatem trzeba zadbać o to, by produkt był dostępny na różnych poziomach, najlepiej zarówno stacjonarnie, jak i online. Oczywiście to odniesienie koncepcji 4P do czasów nam współczesnych, gdyż w czasach kiedy powstawała ta koncepcja dystrybucja odnosiła się do logistyki, dostarczania produktów drogą lądową, morską czy powietrzną do sklepów stacjonarnych. Gdzieś pomiędzy plasuje się jeszcze sprzedaż katalogowa. Promocja to oczywiście wszelkiego rodzaju działania mające na celu zwiększenie rozpoznawalności i popularności marki i produktów, są to zarówno reklama internetowa, ulotki, jak i sponsoring, czy też organizowane kampanie.

Kompozycja marketingowa - marketing mix 5P, 7P i 4C

Prowadząc szkolenia dla firm na temat kompozycji marketingowej - marketing mix trzeba zauważyć, że ewoluuje ona w stronę tego, czego potrzebuje klient. Zatem to jego potrzeby stawiane są na piedestale. Nowa koncepcja marketingowa 4C zdaje się to potwierdzać. Tu bierze się pod uwagę nie tylko koszty własne wytworzenia dobra, ale przede wszystkim oczekiwania klienta, co do ceny danego dobra. Oczywiście nie stoi to w sprzeczności z jakością, choć wiele firm rozumuje w ten sposób, że należy maksymalnie ograniczać koszty produkcji, aby móc klientowi zaproponować najbardziej korzystny cenowo produkt.

Nie do końca tak działa koncepcja 4C, bo przecież klient zdaje sobie sprawę, że produkty elitarne muszą kosztować więcej i jest gotowy zapłacić za nie więcej. Ile więcej? To już kwestia analiz oraz tego, czy produkt skierowany jest do mas czy jedynie odbiorcy wyselekcjonowanego, stanowiącego creme de la creme rynku konsumenckiego. Niewątpliwie jednak w nowoczesnej koncepcji to ludzie są najważniejsi. Trzeba zatem baczną uwagę zwracać na dobór kadr pracowniczych, która powinna być ekspertami, a przynajmniej pasjonatami tego co robią. Bowiem odbiór konsumentów i skłonność do powrotu i ponownego skorzystania z usług, czy zakupienia dobra komplementarnego są tu najistotniejsze.

Jest tak zarówno w przypadku zasady 5P, jak i 7P - gdzie kładzie się nacisk na cały proces od zainteresowania klienta produktem po opiekę posprzedażową, czyli oferowanie gwarancji i serwisu, a także samo postrzeganie marki, czyli jej rozpoznawalność i pozytywną ocenę, zarówno punktów stacjonarnych, strony internetowej, jak i wyglądu i działania personelu. Wygoda zakupu to pewne rozszerzenie koncepcji dystrybucji, które pojawia się z kolei w koncepcji marketingowej 4C - zorientowanej na klienta. Tutaj znaczenie dystrybucji jest związane nie tylko z konkurencyjnością wśród innych przedsiębiorców, ale przede wszystkim z dotarciem do klienta na różne sposoby, które są najwygodniejsze dla niego. Stąd nie tylko możliwość zakupu poprzez transakcje bezgotówkowe, ale także możliwość odbioru w punktach, firmy, punktach partnerskich, czy też bezpośredniego dostarczenia towaru pod drzwi.

Jak korzystać z kompozycji marketingowej - marketing mix?

Jest tyle koncepcji, że wszystko może zacząć się nieco mieszać, jednak w gruncie rzeczy najbardziej skuteczna jest ta, która pasuje do danego modelu biznesowego. Ważne jest łączenie doskonalenia procesu produkcji i dystrybucji z doskonaleniem komunikacji z klientem i otwarciem na jego potrzeby. Wtedy każdy biznes może prężnie się rozwijać, a o to przecież w marketingu chodzi.

ZOBACZ NAJCIEKAWSZE ARTYKUŁY

z tej strefy wiedzy

7 listopada 2017
Zaufanie: nawet najlepszy proces sprzedaży sam niczego nie sprzeda  Zdobycie miana zaufanego doradcy jest rzadko osiągane.Dlaczego? Wielu sprzedawców uważa, że sami mogą zdecydować, czy są zaufanymi doradcami, ale w rzeczywistości to klienci o tym decydują, czy sprzedawca jest godny zaufania. Zachowania klientów i badania nad przegranymi kontraktami wskazują, że większość klientów nie ufa sprzedawcom lub nie widzi w nich godnych...
28 sierpnia 2018
Model Sprzedaży Challenger Sales – Sprzedaż Prowokatywna Wstęp Modele i podejścia do sprzedaży pojawiają się i znikają. To, co kilka lat temu było najgorętszym i najczęściej stosowanym podejściem do sprzedaży, jest obecnie uważane za staroświeckie. Ta „krótka żywotność” jest spowodowana trendami branżowymi, wpływami zewnętrznymi i ogólną gospodarką. W książce The Challenger Sale autorzy Matthew Dixon i Brent Adamson przedstawiają model,...
13 listopada 2018
  21 technik sprzedaży opartych na dowodach   Techniki sprzedaży - wstęp Co sprawia, że niektórzy sprzedawcy są lepsi od innych? Posiadanie odpowiednich umiejętności i doświadczenia z pewnością jest ważne, ale bycie najlepszym sprzedawcą w firmie zależy również od czegoś więcej. W ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat zostało przeprowadzonych wiele badań naukowych dotyczących tego, w jaki sposób ludzki mózg dokonuje wyborów...
25 czerwca 2019
Storytelling sztuka opowiadania historii w celu zaangażowania odbiorcy, publiczności i budowania więzi z klientem. Narrator przekazuje informację, wiadomości i wiedzę w zabawny i ciekawy sposób. Jego narzędziami są techniki werbalne oraz niewerbalne. Storytelling to relacja ze zdarzenia. Historia może być autentyczna lub fikcyjna, ale dobra historia zawsze zawiera element prawdy, nawet jeśli jest fikcją. Przekaz, który niesie, musi być prawdziwy...
8 stycznia 2020
  Style negocjacji według Willema Mastenbroeka Definicja Negocjacje są procesem, w którym biorą udział co najmniej dwie strony. Stanowiska stron są rozbieżne i stanowią przeszkodę w realizacji indywidualnych interesów. Negocjacje mają na celu uzgodnienie stanowisk. Negocjacje – codzienny element życia Negocjacje istnieją od zawsze. Tam, gdzie jest dwoje ludzi, tam zazwyczaj pojawia się konflikt lub przynajmniej różnica stanowisk. Pragnąc wypracować...

ZOBACZ OSTATNIE ARTYKUŁY

z tej strefy wiedzy

27 kwietnia 2022
Znajomość własnej kultury i kultur, z którymi podejmowana jest komunikacja na jakimkolwiek poziomie owocuje wytworzeniem się świadomości kulturowej, czyli umiejętności rozpoznania i zrozumienia wpływu kultury na ludzkie zachowania i idee oraz wpływu własnej kultury na postrzeganie świata, proces oceniania i podejmowania decyzji. Aby dojść do etapu efektywnej komunikacji międzykulturowej niezbędna jest inwestycja czasu, energii i starań w wykluczenie uprzedzeń i...
8 stycznia 2020
Willem Mastenbroek wyróżnił cztery style prowadzenia negocjacji. Każdy ma swoje plusy i minusy.
15 kwietnia 2019
Perswazja to społeczny wpływ na przekonania, postawy, intencje, motywacje i zachowania. Jest to forma manipulacji oparta na zaangażowaniu, która może zmienić nasze myśli i zachowania. Zasady perswazji posługują się słowami mającymi wpłynąć na innych ludzi i osiągnąć pożądane zmiany.
4 grudnia 2018
Storytelling sztuka opowiadania historii w celu zaangażowania publiczności i budowania więzi z klientem. Narrator przekazuje wiadomość, informacje i wiedzę w zabawny, ciekawy sposób. Jego narzędziami są techniki werbalne i niewerbalne.
13 listopada 2018
W ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat zostało przeprowadzonych wiele badań naukowych dotyczących tego, w jaki sposób ludzki mózg dokonuje wyborów i jakie czynniki mogą wpływać na to, co mówimy i robimy, w tym także – co kupujemy. Co najlepsze, ta wiedza naukowa jest łatwo dostępna i może pomóc ci w zostaniu świetnym sprzedawcą.
Gamma - newsletter

Newsletter

Bądź na bieżąco z nowymi treściami wikiGammy. Zapisz się do naszego newslettera.

Zapraszamy do naszej

strefy wiedzy

WikiGamma
WikiGamma

Autorskie raporty, wartościowy know-how, pigułki wiedzy.

Gamma Q&A
Gamma Q&A

Odpowiedzi na często pojawiające się pytania z obszaru HR.

Artykuły eksperckie
Artykuły eksperckie

Artykuły związane ze szkoleniami eksperckimi.

Wideo
Wideo

WikiGamma w formacie video.

Recenzje książek
Recenzje, Stanowiska pracy

Recenzje książek, lista najpopularniejszych zawodów.

Artykuły
Artykuły, Artykuły cd., Prawo

Standardowe informacje z obszaru szkoleń.

ZOBACZ NAJBLIŻSZE SZKOLENIA

powiązane z tematem artykułu

Daj nam poznać

TWOJE POTRZEBY

Zadzwoń do nas:

tel.: 505 273 550,



E-mail:
biuro@projektgamma.pl

ul. Farysa 64
01-971 Warszawa

Znajdź nas na mapie

Zobacz mapę



lub użyj formularza

Kontakt
biuro@projektgamma.pl
tel.: 505 273 550


ul. Farysa 64
01-971 Warszawa
NIP: 113-26-90-108


Strona należy do grupy Gamma realizującej szkolenia eksperckie, sprzedażowe, managerskie, farmaceutyczne oraz team building dla firm. Firma szkoleniowa 2021 roku.
© Konsorcjum Szkoleniowo-Doradcze Gamma spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa
Wszelkie prawa zastrzeżone. Szkolenia dla firm i administracji.